Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

UPDATE: Guvernul aproba legea care poate duce la eliminarea clauzelor abuzive

UPDATE: Guvernul aproba legea care poate duce la eliminarea clauzelor abuzive


Guvernul a respins astazi in sedinta de Guvern ordonanta de urgenta prin care era amanata intrarea in vigoare a modificarilor legii 193/2000 privind clauzele abuzive. Prin urmare, legea se va aplica de la 1 octombrie, iar de la aceasta data, un judecator poate cere unei banci sa modifice toate contractele ce contin clauze abuzive.

Procedura se aplica doar in cazul proceselor intentate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau asociatii de protectie a consumatorilor.

Guvernul aproba modificarile unei legi care pana acuma fost amanata de doua ori. Totusi, in razboiul clauzelor abuzive, bancile au fost cele "avantajate" de autoritati. Sub pretextul ca sistemul bancar ar putea inregistrat pierderi insemnate ceea ce ar conduce la o "subrezire" a economiei din Romania, partenerii internationali precum FMI sau Banca Mondiala au solicitat Guvernului de la Bucuresti o amanare in acest sens.

Doua lupte pierdute de clienti la "masa verde"

Desi castiga peste 95% din procesele intentate, clientii pierd la "masa verde" din spatele usilor inchise. Pana acum, bancile au ajuns, prin lobby, sa obtina mai multe "victorii". In primul rand, amanarea in repetate randuri a prevederilor care le-ar putea genera pierderi de pana la 5 miliarde de lei, adica aproximativ 1,1 miliarde de euro.

In plus, sistemul bancar in frunte cu Banca Mama a reusit sa "scoata" o promisiune de la Guvern ca procesele colective se vor judeca la Inalta Curte de Casatie, iar decizitiile nu vor avea efect retroactiv.

"Practic, statul roman se apuca sa protejeze pe hotul care spune: 'Eu am furat masina, insa nu am cu ce sa ajung acasa si atunci o pastrez'", a declarat pentru Business24 avocatul Gheorghe Piperea.

Politica BNR: "Pacea" in locul instantei

Banca Centrala a Romaniei a intervenit in repetate randuri in acest "razboi" de partea institutiilor financiare. Dupa ce a fost membru activ in echipa de lobby sustinand ca nu exista un studiu de impact asupra efectului pe care legea il poate avea asupra sistemului bancar si ca un client isi asuma ce semneaza, BNR a cerut saptamana trecuta bancilor sa negocieze cu clientii inainte de aa junge in instanta.

Practic, BNR le sugereaza bancilor sa mearga la masa tratativelor cu clientii nemultumiti de clauzele din contractele lor si nu in fata unui judecator. Ce spun avocatii clientilor despre atitudinea "pacifista" a Bancii Centrale: marketing sau solutie "ieftina" pentru banci.

Avocatii care reprezinta clientii in razboiul clauzelor abuzive sustin ca declaratiile facute de reprezentantii BNR sunt de natura "politica" intrucat si in prezent clientii sunt obligati prin lege sa treaca pe la un mediator.

Razboiul clauzelor abuzive

In Romania, exista pe rol peste 3.000 de dosare in care clientii au dat in judecata bancile in temeiul legii 193/2000. Pana in prezent, desi clientii au obtinut cele mai multe decizii favorabile de la instante, pierderi au fost si de o parte, si de cealalta a baricadei.

La nivel national exista sapte banci care au pe rol procese intentate de clienti. Cele mai multe procese au fost deschise impotriva Volksbank. In peste 90% dintre aceste dosare, instantele au dat castig de cauza clientilor, a explicat Carmen Cretu, avocat in cadrul Casei de Avocatura Coltuc.

O alta banca "cu probleme" este BCR, insa in cazul acestei banci doar 75% dintre procese sunt castigate de clienti. "BCR are contracte oarecum mai pe intelesul clientilor", a adaugat avocatul.

In acest razboi, pierderi sunt in ambele tabere

Conturile unei banci poprite - Volskbank, institutia cu cele mai multe dosare pe rol, a avut conturile poprite la finalul lunii mai pentru executarea silita a unei creante de circa 15.000 de euro.

Mai exact, banii reprezinta comisioanele de risc oprite de Volksbank in mod abuziv si dobanzile aferente, pe care banca a refuzat sa le returneze, in ciuda hotararii judecatoresti.

Banca obligata sa plateasca daune morale - La mijlocul lunii aprilie, Volksbank a fost obligata, prin sentinta irevocabila a Tribunalului Bucuresti, sa plateasca daune morale in valoare toata de 3000 de euro, in trei dosare privind clauzele abuzive din contracte. Desi au mai fost acordate sentinte similare in alte 20 de dosare, sunt primele decizii irevocabile de acest gen din Romania.

Clienti obligati sa platesca 25.000 de euro - Totusi, exista si reversul medaliei. Volksbank a obtinut, in luna aprilir, o victorie in instanta, impotriva unui client care a denuntat clauze abuzive in contractul de credit. Mai exact, Curtea de Apel a respins o decizie a Tribunalului Bucuresti si dispune reintroducerea comisionului de risc anulat de prima instanta, dar si restituirea a circa 25.000 de euro (sume restituite initial de banca si cheltuieli de judecata).

La nivel national exista sapte banci care au pe rol procese intentate de clienti. Cele mai multe procese au fost deschise impotriva Volksbank. In peste 90% dintre aceste dosare, instantele au dat castig de cauza clientilor, a explicat Carmen Cretu, avocat in cadrul Casei de Avocatura Coltuc.

BCR este la randul ei "campioana" in procese intentate de clienti, insa in cazul acestei banci doar 75% dintre procese sunt castigate de clienti.

Care sunt clauzele abuzive

Clauzele abuzive din contractele de credit vizeaza in cele mai multe dintre cazuri comisioanele percepute de banca. Fie ca este vorba de comisionul de risc, sau cel de administrare, ele sunt percepute in mod abuziv.

"Comisionul de risc este rezultatul unor clauze abuzive. Banca spune ca trebuie acoperit portofoliul de clienti neperformanti. Cand iei un credit, oferi bancii mai multe garantii: imobiliare, asigurari etc. In plus, platesti si comision de risc. Este vorba de un cost eventual, nu cert. Poate ajunge si la 4% din credit pe an. Bancile il incaseaza lunar, dar nu il returneaza in momentul in care se finalizeaza contractul", a explicat avocatul Carmen Cretu, colaborator al C.A Coltuc.

Dupa intrarea in vigoare a OUG 50/2010, acest comision si-a schimbat denumirea in comision de administrare.

In plus, in contractele de credit banca include clauze care ii permit sa modifice contractele fara acordul clientului.

"Clauze de genul: 'Banca isi rezerva dreptul de a modifica dobanda' sau 'dobanda curenta poate fi modificata unilateral de catre banca' sunt abuzive, pentru ca permit bancii sa efectueze modificari in contract, fara a exista o discutie sau o negociere intre cele doua parti", a spus avocatul Eliza Petrov, colaborator al C.A Coltuc.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3449 ori