Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Apple vs Amazon: Razboiul cartilor virtuale

Apple vs Amazon: Razboiul cartilor virtuale

Razboiul dintre Amazon si Apple este din ce in ce mai dur, iar "victime colaterale" sunt editurile care, prinse la mijloc, trebuie sa faca fata amenintarilor celor doi giganti.

Un raport al Publishers Marketplace pretinde ca Amazon ameninta editurile ca, daca vor trece pe modelul de agentie adoptat de Macmillan, se vor trezi cu produsele scoase din platforma sa, indiferent daca sunt e-books sau carti tiparite.

Recent, cunoscutul publisher Macmillan a trecut de la modelul de retail la modelul de agentie.

"Vom trece de la modelul de retail de vanzare, care presupune ca editurile sa vanda carti retailerilor care stabilesc pretul final, la modelul de agentie, potrivit caruia editurile fixeaza pretul final si retailerii isi iau un comision din vanzari", a explicat CEO-ul Macmillan.

Cu alte cuvinte, Macmillan vrea sa fie capabil sa controleze vanzarea de carti digitale, mai mult decat o facea inainte. Daca pana acum retailerii faceau jocurile in piata, acum, modelul de agentie le diminueaza influenta.

Desi Amazon a consimtit tacit schimbarea modelului de vanzare de catre Macmillan, nu are de gand sa mai faca astfel de compromisuri si cu publisherii mai mici.

In raportul Publishers Marketplace, se arata ca Amazon a anuntat editurile independente ca nu va negocia termenii de vanzare.

Exceptie fac cele 5 edituri care au incheiat contracte cu Apple.

Publisherii independenti au fost anuntati ca daca vor trece pe modelul de agentie pentru cartile virtuale, Amazon nu le va mai vinde titlurile, nici sub forma de print, nici in format digital.

Practic, Amazon nu va face aceasta concesie decat pentru cele 5 edituri care lucreaza deja cu iBookstore de la Apple.

Acestea sunt Macmillan, Harper Collins, Penguin, Hachette si Simon & Schuster.

Dar chiar si aceasta concesie pentru cei 5 nu este "batuta in cuie".

Autorul raportului, Michael Cader, scrie ca cele 4 companii ramase risca sa fie scoase de pe Amazon.com daca nu finalizeaza noile contracte cu retailerul online, pana la lansarea iPad.

Compania lui Jeff Bezos detine suprematia, dar pentru cat timp?

Retailerul nu este doar cel mai mare retailer de e-books ci si de carti tiparite, iar aceasta pozitie ii asigura o putere enorma in industia de publishing.

Totusi, este neclar cat va ma putea sa joace dur cu editurile, in conditiile in care competitori redutabili precum Apple si Google intra pe piata.

In  mod interesant, Apple a trecut prin aceleasi probleme pe care le are Amazon acum, dar in industria muzicala.

De-abia in decembrie 2009 a fost de acord cu introducerea preturilor variabile.

Unul dintre motivele pentru care compania condusa de Steve Jobs a reusit sa controleze atat de bine casele de discuri a fost acela ca Apple nu avea un competitor serios in spatiul muzicii digitale.

Amazon.com nu este atat de norocos. In primul rand, ebook-urile au existat cu multi ani inaintea lansarii Kindle, gadgetul dezvoltat de Amazon, iar piata cartilor electronice a evoluat mult mai repede decat spatiul muzicii digitale.

Din aceste motive, Amazon nu poate controla prea mult timp editurile. Editurile mari nu vor ceda, dar deocamdata, pentru publisherii mici, amenintarea de a fi scosi de pe Amazon.com va functiona.






Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2291 ori
Citeste mai multe despreamazon apple book e edituri macmillan publisher