Copiii ai căror părinți au un nivel scăzut de studii, riscă să trăi în sărăcie la maturitate, iar în anul 2020 doar 25% din populația României cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani avea studii superioare complete, procent ce plasa țara noastră pe penultimul loc în Uniunea Europeană.
Gabi Bartic, CEO Brio, a explicat pentru Ziare.com de ce parcursul educațional al părinților pune o amprentă atât de puternică asupra vieții copilului, dar și de ce așa zisa egalitate de șanse despre care se vorbește este mai degrabă parte dintr-o lume utopică, nu din realitatea societății românești.
Ziare.com: De ce sunt atât de puternic legate studiile părinților de parcursul educațional și profesional al copiilor?
Gabi Bartic: Nu doar studiile științifice demonstrează asta, ci și evidența: primele comportamente pe care le învață copiii sunt cele de acasă. Rolurile părinților sunt primele pe care copiii le văd și copiază, mai întâi în joacă, apoi, în lipsa altor modele, în viața reală. Copiii de ingineri ajung, inevitabil, să-și vadă părinții profesând, le văd reacțiile și atitudinile profesionale și le învață. Și apoi le e mai simplu să le reproducă. Dar acest mimetism nu se întâmplă doar în ce privește viața profesională, ci în general: copiii care-și văd părinții citind se vor „juca de-a cititul”, vor citi până la urmă la fel cu părinții lor. Cu corolarul trist al copiilor cu părinți abuzatori care rareori nu ajung abuzatori ei înșiși.
Mediul familial modelează așadar întregul parcurs al copilului. Există însă un punct de inflexiune. Acest lucru se întâmplă masiv până la intrarea în sistemul de educație. Acesta este motivul pentru care educația timpurie (creșă, grădiniță) sunt absolut esențiale mai cu seamă în mediile sărace și în cazul familiilor mai puțin înstărite. Pentru că, în mod evident, educația timpurie de calitate poate compensa fie și parțial lipsa perspectivelor de creștere pe care le dă mediul în care crește copilul. Și voi reformula cât se poate de simplu: dacă părintele nu reușește să imprime copilului (din motive diferite, dar cele mai multe țin de educație) perspectiva de a fi mai mult decât părintele, de a depăși condiția părintelui etc, acest rol esențial de a da o traiectorie ascendentă copilului e al sistemului de educație. Și acest lucru e bine să fie făcut cât mai de timpur ...citeste mai departe despre "Șansele de reușită ale copilului, corelate cu nivelul de studii al părinților. Gabi Bartic, Brio: ”Rolurile părinților sunt primele pe care copiii le văd și le copiază”" pe Ziare.com