Companiile low-cost castiga, in plina criza, de pe urma oamenilor de afaceri

Vineri, 06 Februarie 2009, ora 11:47
1622 citiri
Companiile low-cost castiga, in plina criza, de pe urma oamenilor de afaceri

In ultimele luni, operatorii aerieni low-cost au inceput sa faca bani de pe urma oamenilor de afaceri, segmentul de business devenind unul mult mai profitabil decat in urma cu doi ani.

Analistii din piata spun ca, desi nu se va mai inregistra aceeasi crestere in industria aeriana, totusi operatorii low-cost vor atrage mai multi clienti, datorita tarifelor scazute pe care le promoveaza. In prezent, circa 40% din traficul aerian low-cost este asigurat de mediul de afaceri, reprezentantii companiilor mizand in 2009 pe o crestere semnificativa.

Pornind de la aceasta constatare, managerii companiilor aeriene sunt increzatori si spun ca vanzarile pe acest segment vor continua sa creasca in 2009, in conditiile in care foarte multi operatori au anuntat ca isi vor reduce costurile. Implicit, cei care calatoresc in interes de afaceri se vor reorienta catre operatorii low-cost, pentru a nu depasi bugetul alocat calatoriei, sustin reprezentantii din piata. Astfel, daca in prezent se vorbeste despre o valoare a pietei low-cost de peste 160 milioane de euro, aproximativ 64 milioane de euro ar putea insemna traficul de ­business.

Printre cele mai solicitate destinatii in interes de afaceri se afla Italia, la nivel local inregistrandu-se un numar foarte mare de investitori italieni. “La noi, toate avioanele pleaca din Italia. De aceea, foarte multi dintre pasageri vin in Romania pentru propriile afaceri. Insa exista si un numar destul de mare de romani care calatoresc spre Italia in interes de business. In total, aproximativ 65-70% dintre clientii MyAir sunt oameni de afaceri”, a declarat pentru Business Standard Alina Rus, director de marketing al MyAir Romania. Dar Italia nu este singura tara in care calatoresc oamenii de afaceri romani, pe listele companiilor aeriene aflandu-se si Franta, Germania, Anglia sau Spania. “Wizz Air a schimbat modul in care pasagerii din regiune calatoresc. Initial, compania i-a atras pe cei care calatoresc de placere, iar acum a devenit din ce in ce mai atractiva pentru reprezentantii mediului de afaceri, in special cei din zona companiilor mici si mijlocii”, a declarat Natasa Kazmer, director ­Corporate Communications&Public Affairs Wizz Air. Potrivit acesteia, din cauza situatiei economice actuale, companiile din segmentul low-cost sunt preferate de pasagerii din sectorul corporate, al carui obiectiv este reducerea costurilor.

“Aproximativ 30% din totalul pasagerilor nostri pe rutele din si inspre Romania au calatorit in interes de business”, a adaugat Kazmer. Prin urmare, avand in vedere ca Wizz Air are drept obiectiv atragerea a 1,7 milioane de pasageri din si inspre Romania, numarul calatorilor pe segmentul business ar putea depasi jumatate de milion in 2009.

O alta companie care mizeaza pe oamenii de afaceri romani este Germanwings, divizia low-cost a Lufthansa. Potrivit lui Andreas Engel, PR manager international al companiei, din totalul pasagerilor, 42% inseamna segmentul de business. “Daca ne gandim la faptul ca tot mai multe companii si-au redus deja bugetele de calatorie pentru angajatii lor care calatoresc in interes de serviciu in afara tarii, este foarte posibil ca low-costul sa aiba de castigat in acest an. In consecinta, segmentul de business ar putea creste pe parcursul intregului an”, a spus Andreas Engel. Anul trecut, Germanwings a inregistrat o crestere de 66% a numarului de pasageri pe rutele care au vizat Romania, pana la 50.000 de persoane. In ceea ce priveste compania britanica easyJet, unul din cinci clienti ai companiei reprezinta oameni de afaceri, cresterea traficului pe segmentul de business constituind punctul central al strategiei companiei pe Romania, in 2009.

“Aproximativ 20% din traficul total reprezinta segmentul de business. Castigam cota de piata pe acest segment, pentru ca tot mai multi pasageri zboara cu noi in interes de afaceri, dar si in scopuri turistice”, a declarat pentru Business Standard Peter Voets, marketing manager pe Europa de Est al easyJet. Si in cazul Blue Air, reprezentantii companiei spun ca, in ultimul an, numarul oamenilor de afaceri care au ales sa zboare cu operatorul a crescut comparativ cu anul anterior

or, in conditiile in care Blue Air a investit foarte mult in aeronave, venind, in acelasi timp, cu noi oferte. Pentru a-si atinge scopul, companiile low-cost si-au reanalizat strategia de dezvoltare, promovand curse si destinatii noi sau investind in aeronave. “Vom continua sa investim in aeronave, pentru a ne asigura ca avem mijloacele prin care putem creste. In fiecare an, investim sute de milioane de lire sterline in aeronave. Desigur, vom investi si in 2009, dar nu la fel de mult ca in alti ani”, a adaugat oficialul easyJet. Pe de alta parte, Voets prognozeaza o reducere a capacitatii de transport pe toate pietele europene, multe companii aeriene facand reduceri ale capacitatilor de transport.

De altfel, Wizz Air a anuntat ca, in ciuda crizei financiare internationale, compania va continua procesul de recrutare de personal, urmand sa isi mareasca echipa la 200 de oameni. Operatorul din Ungaria a lansat, la sfarsitul anului trecut, noi curse spre Roma si Dortmund, cu plecare din Timisoara, si o alta cursa catre Paris, cu plecare din Cluj-Napoca, cu o frecventa de trei ori pe saptamana. De asemenea, oficialii Blue Air au declarat ca operatorul va continua sa-si consolideze pozitia la nivel local, prin introducerea de curse noi din Bucuresti, Bacau si Arad catre sase orase din Grecia, Cipru, Italia si Spania.

Si Germanwings si-a anuntat intentia ca, incepand cu acest an, sa mareasca frecventa zborurilor pe rutele din si spre Romania, in special pe ruta Bucuresti-Berlin. “Este posibil ca piata sa se confrunte cu o crestere a cererii pentru serviciile low-cost, in detrimentul celor traditionale”, a mai spus oficialul companiei aeriene. In mod cert, principalii concurenti sunt companiile aeriene traditionale, care au venit, in acest an, cu noi oferte pentru a-si pastra clientii.

Insa nu se poate spune, decat cu mici exceptii, ca ofertele lor sunt foarte apropiate de cele low-cost. Recent, Lufthansa Italia a anuntat ca ofera doua bilete la pretul unuia singur pe ruta Bucuresti-Milano pentru pasagerii care fac rezervari pana pe 10 februarie. Potrivit datelor operatorului de transport, din martie vor fi lansate primele zboruri pe ruta Bucuresti-Milano (Malpensa), cu o frecventa de sapte ­curse pe saptamana. Astfel, pot fi rezervate doua bilete dus-intors pe aceasta ruta, la un pret care incepe de la 99 de euro, oferta mai avantajoasa si decat cele ale companiilor low-cost.

Pe piata romaneasca mai sunt prezente, printre altele, companiile de linie Air France-KLM, Lufthansa, Austrian Air ­Lines, Tarom si Carpatair. De altfel, anul trecut, companiile aeriene traditionale au inregistrat, la nivel local, vanzari de 416,7 milioane de euro, in crestere cu 12% fata de valoarea anului 2007, potrivit Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

Cresterea a fost mai redusa decat in primele noua luni ale anului, cand datele au aratat 17,36%, comparativ cu perioada similara din 2007. “In octombrie 2008, am inregistrat o crestere slaba in vanzari fata de anul trecut, cu 7,37%, insa, din noiembrie, am inregistrat scaderi in totalul vanzarilor tranzactionate prin BSP Romania si Moldova, ceea ce nu s-a mai intamplat pana acum, piata romaneasca fiind in continua crestere”, a declarat Anca Apahidean, country manager IATA Romania. Potrivit acesteia, in noiembrie anul trecut, vanzarile au scazut cu 11,26% fata de perioada similara din anul anterior.

Billing Settlement Plan (BSP) este un sistem financiar al IATA care faciliteaza vanzarea, raportarea si decontarea biletelor de avion ale agentilor acreditati IATA. Referindu-se la evolutia pietei in 2009, Apahidean a spus ca semnalele din piata sunt rezervate. “Nu cred ca vom inregistra scaderi fata de anii trecuti, dar nici cresteri spectaculoase, asa cum am fost obisnuiti”, a explicat aceasta. IATA include 230 de companii aeriene, care asigura 93% din traficul international aerian.

‘Daca ne gandim la faptul ca tot mai multe companii si-au redus deja bugetele de calatorie pentru angajatii lor care calatoresc in interes de serviciu in afara tarii, este foarte posibil ca low-costul sa aiba de castigat in acest an. In consecinta, segmentul de business ar putea creste pe parcursul intregului an' Andreas Engel PR manager International al Germanwings

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#companie, #criza, # segment , #stiri Wizz Air