Companiile de comunicare si-au incheiat bilanturile pe anul trecut. Grupul Time Warner a facut in 2007 cumparaturi pe piata on-line in valoare de 700 milioane de dolari.
Internetul a devenit din ce in ce mai
atractiv pentru grupurile de media mondiale. In 2007, cei cinci giganti (Time
Warner, Walt Disney, News Corp., NBC Universal, CBS) au inregistrat in total
aproximativ 333 milioane de vizitatori unici, conform AdAge. Cea mai mare
achizitie a anului trecut a fost preluarea firmei de publicitate on-line
aQuantive de catre Microsoft contra sumei de sase miliarde de dolari.
Internetul a devenit din ce in ce mai
atractiv pentru grupurile de media mondiale. In 2007, cei cinci giganti (Time
Warner, Walt Disney, News Corp., NBC Universal, CBS) au inregistrat in total
aproximativ 333 milioane de vizitatori unici, conform AdAge. Cea mai mare
achizitie a anului trecut a fost preluarea firmei de publicitate on-line
aQuantive de catre Microsoft contra sumei de sase miliarde de dolari.
3,1 miliarde de dolari reprezinta suma
cheltuita de Google pentru compania DoubleClick
Mediul on-line este deja o afacere atat
pentru trusturile mondiale de presa traditionala care au inceput sa dezvolte
platforme separate de produsele lor mass-media, cat si pentru grupurile de comunicare
si publicitate.
Time Warner, companie de presa ce detine
prima pozitie in topul "gigantilor" din media, a avut anul trecut
aproximativ 123 milioane de vizitatori unici pe site-urile sale. Este urmat de
News Corp, condus de Rupert Murdoch, cu 86,6 milioane de internauti si de NBC
Universal (51,5 milioane). Interesanta este nu doar strategia lui Murdoch, ci si
castigurile pe care le are. Inscrierea pe site-ul Wall Street Journal, publicatie
achizitionata in 2007 de Murdoch, costa 100 de dolari anual. Numarul de
persoane inscrise se ridica la 900.000 si, daca ar fi sa facem un calcul
simplu, castigurile de pe urma site-ului se ridica la 90 milioane de dolari pe
an.
Cea mai mare achizitie a lui 2007 este
preluarea companiei de publicitate on-line, aQuantive de catre Microsoft,
"copilul" miliardarului Bill Gates, cu suma de sase miliarde de
dolari. Afacerea a adus in portofoliul Microsoft furnizorul de tehnologie
folosita in publicitatea on-line, Atlas, care permite o pozitionare mai
eficienta a reclamelor. Aceasta miscare le-a permis celor de la Microsoft sa
concureze cu platforma teh­nologica DoubleClick (deti­nuta de Google).
Cea de-a doua achizitie a anului 2007 a
fost cumpararea DoubleClick de catre Google pentru suma de 3,1 miliarde de
dolari. Aceasta miscare este destul de controversata, tocmai pentru ca gigantul
internetului poate detine un control prea mare asupra pietei on-line
(aproximativ 83% din piata de publicitate contextuala). Google a mai cumparat
anul trecut si AdScape, a carui tehnologie permite plasarea reclamelor in
cadrul jocurilor. Achizita a costat 23 milioane de dolari.
Grupul de comunicare WPP a facut si el cateva
cumparaturi pe internet: firma de media digitala, 24/7 RealMedia, contra sumei
de 649 milioane de dolari, si Schematic, specializata in branding online, cu
100 milioane de dolari. La acestea se adauga o agentie de pu­blicitate care
realizeaza campanii pentru plat­forme sociale,­ Blast Radius, care se va alinia
cu reteaua Wunderman, detinuta de WPP. Grupul de comunicare Publicis a fost mai
zgarcit anul trecut: a cumparat Business Interactif, companie de marketing si
publicitate, cu doar 137 milioane de dolari.
Yahoo a facut cumparaturi de peste un
miliard de dolari
Un alt gigant al internetului a dat, in
aprilie anul trecut, 680 milioane de dolari pe RightMedia, retea ce functioneaza
ca o bursa a reclamelor pentru publisherii si clientii de publicitate din
mediul on-line. La jumatate din pretul primei cumparaturi (300 milioane de
dolari), Yahoo a achizitionat Blue Lithium.
AOL, parte a conglomeratului media Time
Warner, a avut mana larga anul trecut: a cheltuit peste 700 de milioane de
dolari. Cu suma de 340 milioane de dolari, AOL a cumparat Quigo, un tip de
tehnologie de cercetare si publicitate contextuala.
In plus, a mai achizitionat Tacoda, retea
on-line care targeteaza publicitatea in functie de comportamentul
utilizatorilor (275 milioane dolari). La acestea se mai adauga:
ThirdScreenMedia (80 milioane dolari) si Adtech (suma ne­pre­cizata).