Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Biblia industriei de retail se rescrie: Clientii nu mai cred in mult si ieftin

Biblia industriei de retail se rescrie: Clientii nu mai cred in mult si ieftin


Principiile pe care se bazeaza astazi industria internationala de retail s-ar putea transforma curand, pe masura ce marile lanturi de magazine patrund pe piete noi cu potential imens, dar unde clientii nu cauta, precum "occidentalii", cel mai mare magazin cu cele mai mici preturi.

Un exemplu elucidant este cel al celui mai mare retailer la nivel mondial, care se confrunta cu dificultati serioase pe piata chineza, dupa ce a incercat sa aplice strategii folosite in Occident. Mai exact, Wal-Mart Stores, renumit pentru preturile reduse, a intrat pe o piata unde consumatorii nu tin foarte mult cont de acestea pentru a decide ce cumpara.

Aici, consumatorii spun ca vor alimente sigure si autentice si, dupa 17 ani, Wal-Mart isi schimba modul de abordare, inchizand cateva unitati mari care nu au "prins" in piata. Pe langa aceasta, se orienteaza catre marci proprii si importuri, punand accent pe calitate si siguranta, transmite Reuters

Wal-Mart este al treilea retailer din China

Abordarea optima a pietei chineze este cruciala pentru ambitiile internationale Wal-Mart. Cel mai mare retailer la nivel mondial ocupa a treia pozitie pe aceasta piata, dupa Sun Art Retail Group si China Resources Enterprise (CRE), grup sustinut de statul chinez, conform Euromonitor. Alte doua provocari pentru americani sunt pietele din Brazilia si India.

"Daca intrebi clientii 'Care este principala voastra grija?', ei vor raspunde 'incredere si autenticitate'. Odata ce le-ai castigat increderea, urmatoarea intrebare pe care si-o vor pune este 'cat costa?'", a spus Greg Foran, care a preluat functia de CEO la Walmart China in 2012.

Walmart International, care contribuie cu mai putin de o treime la vanzarile nete ale grupului, a avut de suferit in urma expansiunii agresive si este principala preocupare a noului CEO Doug McMillon.

Rezultatele retailerului, in scadere

Retailerul a anuntat ca estimeaza un profit pentru anul fiscal 2015 mai mic decat asteptarile analistilor. Vanzarile Walmart International au scazut cu 0,4%, la 37,67 miliarde de dolari, in trimestrul patru, iar in perioada noiembrie-ianuarie, veniturile operationale au cazut cu 45,8%, in urma inchiderii unor magazine din China si Brazilia si a unor probleme din India.

"Am initiat activitati in Mexic, Brazilia si China pentru a ne imbunatati performantele, acestea piete fiind prioritare pentru anul fiscal 2015", a spus presedintele Walmart International, David Cheesewright.

Foran a declarat in decembrie ca Wal-Mart intentioneaza ca propriile marci sa reprezinte o cincime din vanzarile din China in urmatorii zece ani, fata de sub un procent acum.

Raymond Bracy, seful corporate affairs al Walmart in China, a spus ca retailerul se concentreaza pe aprovizionarea pietei din China si construieste propriile centre de distributie pentru a sustine calitatea cu costuri reduse.

Wal-Mart nu a reusit sa-si impuna conceptele

Consumatorii chinezi cauta marci straine pentru siguranta si calitate, a precizat James Roy, de la compania de cercetare China Market Research.

"Mesajele Wal-Mart nu au fost intelese. Ei au incercat sa impuna conceptul 'preturi mici in fiecare zi', pe care consumatorii chinezi l-au echivalat cu 'produse ieftine, dar nu foarte sigure'", a spus Roy.

Wal-Mart a iesit si de pe alte piete, ca cele din Germania si din Coreea de Sud, unde preturile ieftine si modelul de magazine mari nu au functionat, dar inca sunt in China, a doua mare economie mondiala, de aproape 20 de ani, incarcand sa-si impuna marca.

Alimentele, in special produsele proaspete si carnea, sunt cele mai cautate marfuri din hipermarketurile din China, aici reprezentand cea mai mare parte a ecuatiei retailului.

Cota Wal-Mart pe segmentul hipermarketurilor din China a scazut anul trecut la 10,4%, de la 11,3% in 2008. Retailerul amerian fost depasit de Sun Art Retail, care acum imparte prima pozitie cu CRE, fiecare cu cate 14%.

Chiar daca are in plan sa deschida 110 noi magazine pana in 2016, Wal-Mart a anuntat inchiderea a cel putin 29 de magazine in China.

"Pentru prima data, atentia mea si a echipei mele s-a concentrat pe crearea unei bune fundatii, selectand magazinele care trebuiau inchise si fiind mult mai atenti unde vor fi deschise magazine", a aratat Foran.

Chinezii prefera micile magazine din vecinatate

Chinezii prefera micile magazine din vecinatate, care nu sunt departe de casa si de unde pot cumpara doar strictul necesar. Similara este si situatia din Brazilia, unde liderul pietei, Grupo Pao de A├žucar (GPA) are astfel de mici magazine.

Modelele de magazine foarte mari a fost o greseala scumpa, in termeni imobiliari, pentru Wal-Mart, a aratat Stephen Springham, analist pentru retail la Planet Retail din Londra.

Asa cum chinezii au inceput sa foloseasca tot mai mult magazinele online, compania americana a cumparat retailerul Yihaodian, care a avut 24 de milioane de utilizatori online in octombrie.

In China va fi, totusi, o redresare lenta pentru Wal-Mart, a spus Himanshu Pal, de la Kantar Retail.

"Nu pot investi atat de mult cat ar rebui deoarece actionarii nu mai sunt rabdatori, cum au fost, mai ales ca pietele din SUA si din Europa nu o duc prea bine"

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3058 ori
Citeste mai multe despreWal markt china retail piata retail