Scandalul emisiilor poluante ale masinilor Volkswagen ameninta sa sufoce si varful clasei politice de la Berlin.
Fosti oficiali ai guvernelor Schroeder si Merkel se dovedesc a fi ocupantii unor pozitii cheie in structurile administrative ale producatorului auto german.
Ocupanti ai unor pozitii cheie in Consiliul de Administratie al companiei Volkswagen, politicienii germani din guvernul actual si din fostele cabinete, in frunte cu fostul cancelar Gerhard Schroeder, par sa fi supervizat multe dintre afacerile controversate ale producatorului auto, dezvaluie agentia Bloomberg.
Masina poporului, plina cu politicieni
Locurile pasagerilor din "Masina Poporului" s-au umplut pana la refuz de lideri politici. Pentru compania auto germana, apropierea de clasa politica este stabilita in statut.
Inca de la privatizarea firmei, in 1960, guvernul regional din Saxonia Inferioara a mentinut cateva fotolii ocupate in cadrul Consiliuului de Administratie al firmei, rolul de supervizor al activitatii companiei revenindu-i sefului guvernului local.
In mare parte, interesul politicienilor este justificat prin importanta companiei in piata muncii din Germania. La ora actuala, Volkswagen asigura 600.000 de locuri de munca, fara a include si angajatii furnizorilor.
Intamplator sau nu, Saxonia Inferioara este si regiunea care produce politicieni de top pe banda rulanta, iar cand a venit vorba de o analiza publica a decizilor companiei, liderii politici au avut grija sa nu tubure apele in jurul acestor subiecte.
Printre numele mari care au beneficiat de sinecurile date de pozitia de membru CA se numara fostul cancelar german Gerhard Schroeder, supranumit si "cancelarul auto" pentru pozitia detinuta timp de 8 ani in forul de conducere Volkswagen.
Frank-Walter Steinmeier, actualul ministru de Externe al Germaniei a fost mana dreapta a lui Schroeder in Saxonia Inferioara, beneficiind de asemenea de o pozitie de reprezentant al guvernului regional in boardul companiei.
Sigmar Gabriel, succesorul lui Schroeder in pozitia de sef al guvernului regional si membru CA Volkswagen cu rol de supervizor, este acum ministru de Finante in cabinetul Merkel.
Christian Wulff, un membru al partidului Crestin-Democrat condus de Merkel, a avut de asemenea o pozitie in consiliul de Administratie al Volkswagen, iar apoi a ajuns chiar presedinte al Germaniei.
A rezistat in acest post pana in 2012, cand a demisionat in urma unui scandal cu tenta legala. Ulterior, Wulff a fost absolvit de orice acuzatie.
Un alt apropiat al lui Schroeder, Thomas Steg, fost ofiter de presa in cadrul Partidului Social-Democrat din Saxonia Inferioara si-a croit o cariera de invidiat ajungand purtator de cuvant al guvernului federal in primul mandat al Angelei Merkel.
Ulterior, Steg a demisionat din aceasta functie pentru a-si face propria companie de PR. In acest moment coordoneaza activitatea de lobby a grupului Volkswagen.
La Daimler, omologul sau, Eckart von Klaeden, este un fost om de incredere al actualului cancelar al Germaniei.
Toate aceste nume sonore, plasate la periferia Volkswagen si a actualului scandal in care s-a afundat producatorul auto starnesc ingrijorarea expertilor din Germania.
In acelasi timp acestia asteapta o reactie din partea oficialitatilor de la Berlin, in conditiile in care scandalul emisiilor poluante ameninta sa subrezeasca intreaga economie nationala.
"Este important ca, in acest caz, guvernul federal sa analizeze si scenariile cele mai negre", spune Stefan Bratzel, seful departamentului de cercetare auto al Universitatii de Stiinte aplicate din Bergisch Gladbach.
Optiunile lui Merkel sunt simple: fie ajuta guvernul regional din Saxonia Inferioara sa isi creasca reprezentativitatea in randul actionarilor Volkswagen, prin aceasta dobandind un control mai mare asupra companiei, fie mareste subventiile acordate pentru achizitionarea automobilelor electrice.
Merkel, "mama auto"
Actualul sef al guvernului german, Angela Merkel, nu a ratat nicio ocazie de a-si manifesta sprijinul pentru industria auto germana.
Are si de ce, automobilele sunt o componenta substantiala a exporturilor Germaniei, cifra marfurilor vandute peste hotare anul trecut ajungand la 1500 de miliarde dolari.
Din aceasta suma, industria auto germana isi revendica aproximativ 20%, iar impactul pe piata muncii este si el covarsitor, una din sapte slujbe din Germania fiind in acest sector.
In 2013, Merkel a intervenit direct pentru a limita noile norme de mediu in domeniul auto din legislatia comuna europeana, motivand ca se arata ingrijorata de efectul pe care acestea le-ar avea asupra locurilor de munca din industria auto.
"Trebuie sa avem grija ca, in ciuda nevoii de a face progrese in protectia mediului, sa nu afectam propria baza industriala", afirma cancelarul german in urma cu 2 ani.
Pentru Volkswagen, Merkel a mers si mai departe contestand legislatia europeana care interzicea guvernului din Saxonia Inferioara sa detina un pachet de actiuni de 20% in cadrul companiei.
In 2010, cu doar un an inainte de lansarea masinilor-problema pe piata americana, Merkel a zburat in Statele Unite pentru a participa la ceremonia de inaugurare a laboratorului de cercetare Volkswagen din cadrul Universitatii Stanford.
"Cred ca nu mai este nevoie sa explic cuiva ca Volkswagen reprezinta un brand puternic si inovativ", a declarat Merkel in cadrul ceremoniei.
La distanta
In momentul de fata, Merkel nu mai pare atat de dispusa sa isi asocieze umele cu cel al producatorului auto, dupa cum demonstreaza cererea sa de a a face lumina cat mai repede in acest caz.
Este si un mod de a semnala ca autoritatile de la Berlin nu intervin in problemele companiilor private, asa cum se intampla in alte state.
"Guvernul german isi asuma intr-o oarecare masura problemele ivite in mediul de afaceri intern. Dar, daca arunci o privire in Franta, legaturile dintre afaceri si politica sunt mult mai evidente", sustine Marcel Fratzscher, seful institutului economic DIW din Berlin.
Volkswagen a pierdut aproape 35% din valoarea de piata a companiei de la declansarea scandalului, iar nivelul pierderilor s-ar putea sa nu mai ofere oficialilor germani luxul de a se spala atat de usor pe maini in acest scandal.
Bratzel crede ca Berlinul ar putea actiona dupa modelul guvernului federal america in cazul General Motors, cand Washingtonul a sustinut financiar producatorul auto.
Preluarea controlului asupra companiei de catre guvern, fara a incalca legislatia europeana, este o optiune, asa cum si o miscare mai agresiva catre introducerea mai multor masini electrice pe piata ar putea reprezenta o solutie la aceasta criza, argumenteaza profesorul universitar.