Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ciuma secolului XXI

Volkswagen ascundea sub pres un milion de tone de noxe care ucid zilnic oameni

Volkswagen ascundea sub pres un milion de tone de noxe care ucid zilnic oameni


Cele 11 milioane de masini Volkswagen ale caror teste de poluare au fost falsificate au lasat in urma cate un milion de tone de noxe in fiecare an, echivalentul unui adevarat dezastru de mediu.

O analiza The Guardian estimeaza ca nivelul poluarii ascunse de VW este comparabil cu acela al tuturor centralelor electrice, vehiculelor si fabricilor din Marea Britanie la un loc.

Sub presiune

Scandalul poluarii suplimentare descoperite de Agentia de Protectie a Mediului (EPA) din SUA pune o presiune si mai mare pe directorul executiv al companiei, Martin Winterkorn, dar si pe membrii Consiliului de Administratie, care sunt fortati sa faca lumina in acest caz.

482.000 de masini diesel de pe piata americana au fost rechemate in service de producator dupa ce inspectorii pe mediu au descoperit pe motoarele tip EA 189 un dispozitiv menit sa reduca nivelul emisiilor doar in timpul testelor.

Expertii consultati de publicatia britanica au estimat ca masinile VW din Statele Unite au poluat anual aerul cu o cantitate cuprinsa intre 10.392 si 41.571 tone de gaz toxic, daca s-au incadrat in media de kilometri parcursi de o masina din aceasta tara.

In cazul in care modelele diesel produse de compania auto germana ar fi respectat normele de mediu din SUA, emisiile anuale ar fi trebuit sa se limiteze la o cantitate de numai 1.039 de tone.

Oficialii Volkswagen au admis faptul ca dispozitivul care regla nivelul de noxe emanate in timpul testelor oficiale se gaseste pe nu mai putin de 11 milioane de masini, ridicand nivelul poluarii ascunse la cote halucinante.

Astfel, vehiculele VW in cauza ar putea fi responsabile pentru eliminarea unei cantitati cuprinse intre 237.161 si 948.691 de tone in fiecare an, reprezentand de 10 pana la de 40 de ori mai mult cota de poluare admisa la modelele noi de automobile de pe piata americana.

In Europa occidentala, cea mai mare centrala electrica din Marea Britanie atinge un nivel de poluare de doar 39.000 de tone de noxe anual.

Cotidianul german Tagesspiegel a speculat ca este posibil ca Martin Winterkorn sa fie inlocuit de la conducerea companiei cu directorul diviziei Porsche, Matthias Mueller.

Producatorul auto german a infirmat insa aceste zvonuri. Reactia VW este cruciala in conditiile in care, pe langa capetele de acuzare din SUA, alte anchete similare au fost declansate in UE si pe pietele asiatice, unde dezastrul ar putea sa fie mult mai mare.

Diferenta enorma

Fata de Statele Unite, Europa ar putea fi mult mai afectata de poluarea raspandita de modelele diesel VW si Audi din ultimii 6 ani.

Pe piata americana, doar 3% din masini au motoare diesel, in timp in Europa acestea sunt intalnite la peste 50% dintre automobile.

"Efectul poluarii din SUA ar putea sa para insignifiant fata de cel inregistrat in Marea Britanie si in restul Europei", afirma profesorul Martin Williams, de la Colegiul Regal din Londra.

In Regatul Unit emisiile de noxe de la masinile diesel se fac raspunzatoare pentru aproximativ 5.800 de morti premature inregistrate in fiecare an.

"Daca ar fi sa modifici aceste motoare astfel incat sa se incadreze in normele legale, numarul mortilor premature ar scadea cu 10, poate chiar 20 de procente", sustine profesorul britanic.

Ciuma secolului XXI

ONG-urile implicate in campania "Aer Curat in Londra" au cerut constituirea unei comisii speciale pentru investigarea tuturor producatorilor auto prezenti pe piata britanica.

"Motoarele diesel sunt, fara indoiala, cel mai mare dezastru inregistrat vreodata in sanatatea publica din Regat. Nici macar ciuma nu a reusit sa afecteze fiecare persoana", remarca initiatorul campaniei, Simon Birkett.

Nivelul noxelor reprezentate de dioxidul de nitrogen (NO2) si oxidul de nitrogen (NO) se dovedeste a fi adevaratul pericol care paneste in aer.

Studiile efectuate pe emisiile motoarelor diesel din intreaga Europa au aratat o crestere a nivelului de dioxid de nitrogen.

Un studiu publicat in Jurnalul Britanic de Medicina a demonstrat ca expunerea pe timp scurt la aceste noxe creste numarul de morti premature cauzate de afectiunile pulmonare si cardiace cu un procent cuprins 0,88% si 1,09%.

Expertii arata ca, in Marea Britanie, calitatea aerului nu a dat semne de imbunatatire in ultimii ani, chiar daca autoritatile au impus standarde tot mai restrictive.

"Din 2003 oamenii de stiinta ne-au tot avertizat ca ceva este in neregula. Nu este doar povestea VW, este ceva mult mai amplu care are un impact serios asupra starii de sanatate a populatiei", avertizeaza dr. Gary Fuller, de la Colegiul Regal.

Saptamana trecuta un raport al asociatiei neguvernamentale "Transport si Mediu" din Marea Britanie a aratat ca, pe piata europeana, pentru 9 din 10 modele noi diesel se permite depasirea nivelului de noxe admise de legislatie.

Verificarile din UE sunt cunoscute pentru erorile pe care le dau din cauza ca testele nu sunt efectuate in aceleasi conditii de rulaj de pe sosele. Expertii vorbesc de depasiri ale plafonului maxim de poluare de pana la 7 ori mai mari.

Profesorul Williams crede ca scandalul Volkswagen ar trebui sa atraga atentia si asupra testelor privind emisiile de dioxid de carbon.

Europarlamentarul Catherine Bearder, negociator sef in proiectul noii legislatii europene privind calitatea aerului crede ca verificarile ar trebui extinse.

"Producatorii au fost prinsi in offside in Statele Unite, dar stim ca limitele de poluare sunt adesea depasite si in Europa. Daca nu luam masuri, mii de vieti vor fi in cotinuare sacrificate ca urmare a poluarii excesive", a afirmat Bearder.

Sistem independent de control

Un prim semn ca norii de furtuna se aduna si pe cerul Europei este un proces aflat pe rol intr-o instanta din Venetia, in care VW si Fiat sunt acuzate ca au masluit testele referitoare la nivelul noxelor emise.

Asociatia pentru respectarea drepturilor consumatorului Altroconsumo din Italia a deschis o actiune impotriva celor doua companii sustinand ca nivelurile de consum si de noxe emise de modelele VW Golf 1,6 si Fiat Panda 1,2 sunt cu 50% mai mari decat cele trecute in fisele tehnice ale automobilelor.

In cazul modelului Golf, proprietarul masinii cere o despagubire de 502 euro din partea producatorului german, dar cazul in sine poate constitui un precedent care sa cumuleze despagubiri si amenzi in stare sa destabilizeze financiar industria auto de pe continent.

Monique Goyens, reprezentantul BEUC, un grup care strange toate asociatiile de protectie a consumatorilor din UE, a cerut demararea unei anchete de catre Comisia Europeana.

"Scandalul VW din Statele Unite a agravat temerile noastre ca astfel de practici se intalnesc si in cadrul testarilor efectuate in Europa.

Problema Uniunii Europene este ca nu are un sistem de supraveghere care sa foloseasca standarde independente de conformitate in cadrul testelor efectuate. UE are nevoie de un astfel de organism pentru a reda increderea consumatorilor", afirma Goyens.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 3985 ori