THE TIMES: Skoda - gata cu gluma

Marti, 03 Iunie 2008, ora 11:29
2055 citiri
THE TIMES: Skoda - gata cu gluma

Sub aripa Volkswagen, marca auto ceha a atras numerosi fani seriosi.

Cel mai popular banc din vremurile

proaste ale Skoda suna cam asa: Cum poti dubla valoarea unei Skoda? Raspuns: ii

faci plinul.

Poate ca la pretul de astazi al

combustibilului deja nu mai este o gluma. Cu siguranta, insa, masinile producatorului

ceh sunt luate acum in serios si au devenit recunoscute ca fiind bine

construite, de incredere si cu un bun raport calitate-pret.

Intr-o lume care pune mare accent pe

marci, Skoda se apropie cel mai mult de "masina omului de rand",

ideea din spatele marcii originale Volkswagen.

Iar Volkswagen, acum o marca

puternica ce isi merita pozitia, este cea care a produs revolutia la Skoda.

Gigantul german s-a implicat pentru

prima oara in 1991, cand republicile Cehia si Slovacia erau o singura tara, iar

Skoda era detinuta de stat.

Initial, Volkswagen a detinut doar

30% din Skoda, dar a incorporat-o ca a patra marca, pe langa VW, Audi si Seat.

Participatia sa a crescut la 70% in 1997 iar pana in 2000 a obtinut controlul

total.

Momentul a fost intamplator.

Volkswagen era deja bine stabilita la Skoda atunci cand producatorii rivali au

inceput sa tinteasca locatiile de productie low-cost din noile state

democratice din centrul si Estul Europei.

Cand a venit Volkswagen, Skoda avea

doar un model si fabrica sa de la Mlada Boleslav producea 170.000 de masini pe

an, majoritatea fiind vandute in blocul estic.

Componentele si procedurile

Volkswagen au fost treptat introduse, iar masinile Skoda au fost restilizate

sub marca Volkswagen, cu un alt simbol si la un pret mai mic.

Skoda a vandut anul trecut un numar

record de 630.000 de masini la nivel mondial si tinteste acum spre 1 milion. La

rata actuala de crestere - peste 10% pe an in ultimii trei ani - va depasi 1

milion de masini pe an pana in 2012.

Reinhard Jung, expertul pe productie

si logistica la Volkwagen, care a fost numit director executiv la Skoda in

octombrie anul trecut, a declarat ca mentinerea ratei de crestere depinde de

diversificarea gamei de produse si de sporirea prezentei Skoda pe noi piete. La

prezentarea noului model Superb, rivalul modelului Ford Mondeo si al viitorului

Vauxhall Insignia, Jung a declarat: "O gama completa reprezinta cheia, daca

un producator vrea sa retina clientii actuali si sa atraga unii noi. Modelul

Superb este vital, deoarece permite marcii Skoda sa creasca odata cu clientii.

Demonstreaza ca putem oferi mai mult decat masini mici".

Modelul Superb mai demonstreaza si

cat de departe a ajuns Skoda de la schimbarea simbolului. Pentru a doua generatie

de masini sub management german, marcii Skoda i-a fost permisa o independenta

sporita de la sediul Volkswagen din Wolfsburg. si-a construit propriul centru

de cercetare si dezvoltare, care va numara in curand 1.500 de ingineri, si a

avut libertatea sa amestece si sa adapteze module componente din imperiul

Volkswagen pentru a dezvolta caracteristici unice ale Skoda.

Rezultatul a fost o separare mai

clara a ultimelor modele Octavia si Fabia de VW Golf si Polo, pe care s-au

bazat. /.../

Jung este realist in privinta

locului pe care il ocupa Skoda in ierarhia auto: "Incercam sa oferim

clientului caracteristici interesante si utile. Nu este treaba noastra sa fim

lideri de tehnologie, cum este Audi. Raportul pret-calitate este intotdeauna un

aspect important pentru Skoda". Cumparatorii par sa aprecieze acest lucru.

In Marea Britanie, unde a vandut anul trecut 39.900 de masini, Skoda

inregistreaza in mod regulat rezultate bune in privinta aprobarii din partea clientilor.

In sondajul de satisfactie a clientilor JD Power din 2008 s-a situat pe locul

doi, dupa Lexus.

Deci, in timp ce se extinde spre

partea de lux a pietei cu modelele Superb si Yeti 4x4, care va fi lansat anul

viitor, Skoda s-a asigurat ca va avea si o versiune a viitoarei masini mici

low-cost de la Volkswagen.

Cele trei mari zone de crestere sunt

India, Rusia si China. India este in mod deosebit interesanta. Volkswagen a

nominalizat Skoda drept cea mai potrivita marca pentru India in urma cu opt ani

si, pentru ca nu era cunoscuta acolo, masina nu a avut de infruntat reputatia

proasta din timpul erei comuniste. A fost construita o fabrica de asamblare,

iar modelul Octavia a fost in curand privit ca un Sedan.

Exista sperante ca acest lucru sa se

intample si in China, unde Skoda a inceput sa vanda anul trecut - desi prezenta

sa aici a fost precedata de Volkswagen si Audi. In Rusia, masinile Skoda au

fost importate si de aceea au fost disproportionat de scumpe; anul trecut a

fost infiintata insa o fabrica de asamblare comuna cu Volkswagen, iar vanzarile

s-au dublat deja.

Spre deosebire de majoritatea

competitorilor sai, Skoda are inca oportunitati de extindere in Europa, atat

pentru ca va avea o gama mai larga, dar si datorita modernizarii produselor

sale.

Compania se asteapta ca modelul

Superb sa aiba vanzari anuale de doua ori mai mari decat cele de 20.000 de

exemplare inregistrate anual de modelul precedent. Acela a fost o versiune putin

restilizata a unui vechi VW Passat, dar noul model are o personalitate proprie si

poate pretinde sa concureze cu modelele Sedan mai mari ale altor producatori

bazati pe volum. Pentru a-si maximiza sansele in acest sector cu o concurenta

acerba, Skoda va introduce si o versiune break.

Skoda s-a extins pana acum in 100 de

tari si astazi decide singura pe ce piata sa intre. Australia este cea mai noua

dintre acestea.

Volkswagen trebuie sa aprobe, insa,

intrarea pe noi teritorii.

Skoda este cea mai mare afacere a

Republicii Cehe in termeni de vanzari si exporturi. Veniturile sale au atins 7

miliarde de lire sterline in 2007 - cu 9% mai mult decat in anul precedent -

inregistrand un profit operational de 630 de milioane de lire, ceea ce a

reprezentat o imbunatatire de 35.5% fata de 2006.

Volkswagen a facut o alegere buna

cand a achizitionat Skoda, dupa ce Revolutia de Catifea din 1989 din

Cehoslovacia a pus capat regimului comunist. La licitatie a participat si

compania Renault - vroia sa-si construiasca acolo cea mai ieftina masina,

Twingo - dar guvernul ceh a preferat promisiunea Volkswagen de a dezvolta o gama

mai larga de modele. Acum, 17 ani mai tarziu, istoria se repeta. Dupa ce a

anexat producatorul auto Dacia din Romania, Renault va prelua un pachet de 25%

din AvtoVaz, producatorul rus al masinilor Lada.

Skoda este mandra de mostenirea sa.

Inainte de cel de-al doilea razboi mondial, Skoda si predecesorul sau, Laurin

Klement, erau producatori auto foarte respectati. Dar constrangerile legate de

costuri, materiale proaste si controlul proceselor i-au distrus reputatia in

era comunista, iar o vreme dupa preluare nu a fost clar daca Volkswagen chiar

dorea sa reinvie marca.

Se parea ca cele trei fabrici Skoda

din Republica Ceha vor produce VW, profitand de salariile scazute.

Acum rolurile s-au inversat. Skoda

este la capacitate maxima, iar Volkswagen contribuie la satisfacerea cererii

tot mai mari pentru cel mai bine vandut model, Octavia, producand acest model

intr-o fabrica VW de peste granita, de la Bratislava, in Slovacia.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...