Skoda este o alegere foarte buna daca doriti sa va achizitionati o masina eleganta care ofera un excelent raport calitate-pret.
Numele, unul perfect echilibrat avand in vedere ca are aceeasi acceptie in multe dintre
limbile europene, a fost intampinat cu zambetul pe buze atunci cand
precedenta generatie a varfului de gama Skoda a fost lansata in 2001.
Skoda Superb, model bazat platforma Passat-ului anterior, s-a dovedit a fi o
masina mai buna decat VW-ul din care deriva. Oferea un inalt nivel de confort, materiale si finisaje de o
calitate excelenta, dar si o experienta unica la condus, ceea ce i-au
ridicat numele.
Ulterior, Superb a suferit o operatie de restilizare pentru a se
alinia designului afisat de noua Octavia, insa, in mare, nu era
schimbata. Cea de-a treia generatie a Skodei Superb (prima
dateaza din 1934) este mult schimbata in bine, atat la exterior, cat
si la interior.
Cehii sunt extrem de mandri de faptul ca masina asta este
complet noua, nu doar un VW Passat cu caroserie de Skoda. Si pe
dedesubt totul este nou, noua Superb folosind o combinatie de piese si
componente de Passat si Octavia, insa cehii sustin ca platforma tehnica
pe care a fost construita este complet noua si este mai lunga cu 6 cm decat cea pe care a fost realizat Ford
Mondeo, ceea ce inseamna spatiu mai mare in habitaclu.
Spatiul interior, coroborat cu imensul spatiu pentru picioare, mai ales
in spate, face din noua Skoda Superb lider in segment la acest capitol.
Apropo, poate unii dintre dumneavoastra va intrebati din ce segment
face parte noua Skoda Superb? Practic, avem de-a face cu o masina de
segment D, la pret de segment C pentru ca unul dintre primele lucruri
pe care le remarci la aceasta masina – desi poate nu este cel mai
important – este pretul.
Versiunea entry-level, care este propulsata de excelentul motor
1.4 TSI de 125 CP are un pret de doar 15.951 de euro fara TVA (18.982
de euro cu TVA inclus) si, chiar daca modelul de la celalalt capat al
gamei are un pret de 28.750 de euro fara TVA (34.213 euro cu TVA
inclus), varful de gama vine cu un propulsor V6 3.6 FSI de 260 CP,
transmisie automata DSG si tractiune integrala.
In 2001, atunci cand s-a relansat, Superb afisa un design care insemna,
practic, aceeasi linie stilistica pe care Skoda o adoptase si pentru
gama Octavia, modele care, privite de la distanta, pareau identice,
marimea fiind cea care facea diferenta la exterior.
Noua generatie Superb nu mai are nici o legatura cu Octavia in ceea
ce priveste designul, ea inscriindu-se in linia actuala a
constructorului de la Mlada Boleslav. Principala caracteristica a
noului model o reprezinta portbagajul cu deschidere dubla, care il si
face atat de deosebit.
Cu ce masina avem de-a face: cu un sedan ori cu un hatchback?
Raspunsul este foarte simplu. Aceasta noua masina extrem de eleganta,
spatioasa si confortabila dispune de un sistem inovator de deschidere
al portbagajului denumit Twindoor, care permite deschiderea in doua
moduri.
Este suficient sa apasati un buton si portbagajul se deschide
ca la o berlina clasica, adica doar capacul portbagajului. Dar, daca
apasati un alt buton, asteptati pana cand se aprinde al treilea stop de
frana, apoi apasati din nou primul buton si capacul se va deschide cu
tot cu luneta, ca la un hatchback. Totusi, acest sistem are si un
oarecare dezavantaj.
Deschizatura relativ redusa a capacului portbagajului in „varianta”
berlina ingreuneaza accesul in fundul portbagajului, insa daca te
gandesti ca Twindoor este oferit de un constructor care vinde modele la
preturi accesibile treci cu vederea acest mic neajuns. Daca ar fi sa ma
intrebati, sistemul este genial, bine executat si, sincer, as fi
surprins daca alti producatori nu s-au gandit deja sa-l copieze.
Alte sisteme inteligente sunt disponibile contra cost. Este
vorba despre farurile bi-xenon adaptive, care ofera diferite extinderi
si directii ale razei luminoase daca rulati in oras, pe sosea sau pe
autostrada, ori daca abordati un viraj sau chiar daca ploua sau
conduceti peste hotare (spre exemplu, aceste faruri pot fi reglate
foarte usor pentru tarile unde se conduce pe partea stanga).De
asemenea, clientii pot opta pentru pachetul de asistenta la parcare,
care simplifica manevrele in cazul unei parcari laterale actionand
automat volanul, o tehnologie preluata de la compania-mama Volkswagen.
La interior, noua Superb este mai eleganta decat oricare alta Skoda si,
in afara de spatiul extrem de generos pentru pasagerii din spate despre
care am amintit deja, masina ofera destul spatiu si pentru sofer si
pasagerul din dreapta.
Interesant este cehii n-au facut nici un compromis pentru ca spatiul
la interior sa fie atat de mare, iar marturie in acest sens sta imensul
portbagaj de 565 de litri, care se poate mari prin rabatarea banchetei
pana la 1.670 de litri, un volum apropiat de cel al unui monovolum.
Interiorul limuzinei abunda in materiale care ii fac cinste
modelului ceh, extrem de placute la atingere, care satisfac chiar si
cele mai exigente cerinte venite din partea clientilor. Plansa de bord
are un design ondulat, iar comenzile sunt concentrate in jurul
volanului, pozitia logica a acestora facand sa fie usor de folosit in
timpul calatoriei.
Apropo de volan, acesta are un aspect complet nou, iar nivelurile de
echipare superioare ofera volan din piele multifunctional pentru
„butonarea” radioCD-ului sau a telefonului mobil. In sfarsit, consola
centrala a primit la randu-i un nou design si include un sistem de
climatizare bi zona si un nou sistem de navigatie Columbus cu display
„touch-screen” si hard disk de 30 Gb.
Habitaclul noii Skoda Superb ofera de asemenea suficiente spatii de
depozitare si suporturi pentru pahare, precum si locuri speciale
destinate stocarii umbrelelor care sunt ascunse in interiorul
portierelor si pot fi accesate doar cand usile sunt deschise.
Noua Skoda Superb este... Superba de oriunde ai privi-o, afisand un
design caruia, daca este sa ma intrebati, nu i-am gasit cusur. Liniile
conturate ale capotei motorului se intind catre farurile care amintesc
de cele de pe Passat, accentuand directia orizontala a acestora, forma
tridimensionala a grilei radiatorului si numeroasele ornamente cromate
care se regasesc la exterior confera masinii un aspect deosebit de
stilat.
De asemenea, aripile fata evidentiate puternic subliniaza caracterul
robust al Skodei Superb. Daca generatia anterioara era prevazuta cu un
plafon rotunjit si bombat, acoperisul noului model este alungit si se
integreaza elegant in raza montantilor C. Ornamentul cromat din jurul
geamurilor, disponibil doar pentru nivelurile de echipare Ambition si
Elegance, se imbina cu montantul C intr-un element tridimensional care
ii da masinii un aspect asociat de obicei modelelor din clasele
superioare. La spate, se remarca blocurile optice formate din doua
parti, una pe capacul portbagajului, iar cealalata integrata in aripi,
care raman fidele designului specific modelelor Skoda.
Sa vorbim putin si despre modul in care se comporta noua Skoda
Superb la drum lung. Directia electromecanica amplifica dinamismul in
timpul calatoriei, sensibilitatea acesteia fiind optimizata, in timp ce
tinuta de drum se adapteaza in functie de suprafata de rulare si la
conditiile de transmitere a puterii motorului catre rotile din fata.
In cele doua zile ale evenimentului de lansare al modelului in
Romania ne-am convins de faptul ca inginerii cehi au realizat o masina
care mizeaza pe echilibru, agilitate si confort. Noi am testat, pe ruta
Bucuresti-Brasov, versiunea pe benzina echipata cu motorul 1.8 TSI de
160 CP si cutie manuala cu 6 trepte, iar la intoarcere modelul
propulsat de turbodieselul 2.0 TDI de 170 CP, care este conectat la
transmisia automata DSG de provenienta Volkswagen. De altfel, aceste
doua modele promit sa fie „best-seller”-uri si vi le recomand cu
incredere.
Ambele variante ofera suficienta putere pentru a impinge cele 1.500
de kilograme ale masinii, varianta pe benzina cu transmisie manuala cu
6 trepte atingand „suta” in 8,6 secunde, in timp ce dieselul echipat cu
transmisie DSG sprinteaza de la 0-100 km/h in 8,8 secunde. In plus,
consumul afisat de computerul de bord al celor doua versiuni ne-a lasat
cu gura cascata – 6,5 litri/100 km pentru versiunea 1.8 TSI si,
respectiv, 4,9 litri/100 km pentru dieselul de 170 CP (!) – in
conditiile unui condus cuminte. Cutia automata de pe varianta diesel
(care este disponibila si pe versiunea 1.8 TSI) este perfect etajata
pentru un astfel de model, iar motorul dispune de cuplul (350 Nm) de
care ai nevoie si pe care il ofera in momentele oportune, cum ar fi
depasirile, la turatii joase, intre 1.750 si 2.500 rpm.
DETALII TEHNICE
Skoda Superb Elegance 1.8 TSI 160 CP
Motor: 4 cilindri in linie, montat fata transversal
Combustibil: benzina
Cilindree: 1.798 cmc
Putere maxima: 160 CP/5.000 rpm
Cuplu: 250 Nm/1.500-4.200 rpm
Demaraj 0-100 km/h: 8,6 secunde
Viteza maxima: 220 km/h
Consum mediu: 6,5 litri /100 km
Transmisie: manuala, 6 trepte
Lungime: 4.838 mm
Latime: 1.817 mm
Inaltime: 1.462 mm
Ampatament: 2.761 mm
Ecartament fata/spate: 1.545/1.518 mm
Greutate: 1.529 kg
Rezervor: 60 litri
Portbagaj: 565 litri
Pret: 21.290 euro fara TVA (25.335 euro cu TVA inclus)
DETALII TEHNICE
Skoda Superb Ambition 2.0 TDI 170 CP
Motor: 4 cilindri in linie, montat fata transversal
Combustibil: motorina
Cilindree: 1.968 cmc
Putere maxima: 170 CP / 4.200 rpm
Cuplu: 350 Nm / 1.750-2.500 rpm
Demaraj 0-100 km/h: 8,8 secunde
Viteza maxima: 222 km/h
Consum mediu: 4,9 litri/100 km
Transmisie: automata DSG, 6 trepte
Lungime: 4.838 mm
Latime: 1.817 mm
Inaltime: 1.462 mm
Ampatament: 2.761 mm
Ecartament fata/spate: 1.545/1.518 mm
Greutate: 1.573 kg
Rezervor: 60 litri
Portbagaj: 565 litri
Pret: 21.890 euro fara TVA (26.049 euro cu TVA inclus)