Zeci de mii de familii din Marea Britanie vor fi nevoite sa plateasca pana la 254 de lire sterline (355 de euro) in plus la taxa auto, dupa ce guvernul de la Londra a decis sa includa pe ascuns in categoria masinilor taxabile pe cele mai vechi de sapte ani.
Acest lucru inseamna ca proprietarii
masinilor mari cumparate pana in martie 2001 vor afla ca taxa lor de drum va
creste brusc din aprilie anul viitor, potrivit cotidianului britanic „The
Times“. Totusi, cresterea taxei se va face in doi pasi. Astfel ca foarte multi
proprietari de masini care platesc in prezent 200 de lire (280 de euro) vor fi
taxati in 2009 cu 300 de lire (420 de euro), iar in 2010 cu 455 de lire (637 de
euro). Surpriza pusa la punct de executivul britanic vine chiar in toiul
ingrijora rilor privind scumpirea carburantilor.
Pretul petrolului a sarit deja de 100 de
dolari pe baril. Un plin de benzina ar putea ajunge in medie la 84 de lire (121
de euro), in 2009. Taxa auto a fost anuntata de guvernul britanic in urma cu
mai bine de o luna, insa abia acum consumatorii englezi incep sa inteleaga
costurile acesteia. Spre deosebire de taxa din Romania, autoritatile britanice
au decis ca aceasta sa fie incasata anual.
Taxa de poluare care va fi aplicata de
guvernul de la Bucuresti de la 1 iulie va fi platita o singura data, la
inmatricularea masinilor. Valoarea acesteia o depaseste insa pe cea practicata
in Marea Britanie.
Norme de poluare
Proprietarii englezi ai modelelor Renault
Espace, Vauxhall (Opel) Zafira, Volkswagen Sharan, Ford Galaxy, Citroën C8O,
Volvo XC90 sau cei ai altor masini care emit peste 225 de grame de dioxid de
carbon pe kilometru vor plati 430 de lire sterline (602 euro) in 2010, fata de
doar 210 lire (294 de euro), in acest an.
Englezii care au masini din clasa medie,
autovehicule cu emisii de peste 180 de grame pe kilometru, vor fi nevoiti sa
scoata din buzunar, peste 2 ani, cu aproximativ 100 de lire (140 de euro) mai
mult decat in prezent. In acest context, cei care vor sa scape de masinile mai
vechi de sapte ani nu vor avea noroc, pentru ca taxa pe care noii proprietari
vor fi nevoiti sa o plateasca scade valoarea autoturismului. In plus,
reprezentantii asociatiilor auto sustin ca este nedrept sa fie penalizati cei
care au cumparat masini in urma cu sapte ani, cand problema emisiilor de CO2 nu
era una de actualitate.
Guvernul britanic a inceput sa introduca
taxe auto inca din 2001, dar problema emisiilor peste pragul de 225 de grame pe
kilometru a aparut abia in 2006. Proiectul prezentat de autoritati anul acesta
include categorii de masini de la A la M, in functie de cantitatea de emisii.
Autoturismele cu emisii de peste 225 de
grame de CO2, cumpa rate inainte ca bugetul pe 2006 sa fie prezentat, vor trece
in categoria K in perioada 2009-2010 si vor beneficia de o taxa scazuta. In
2010-2011, aceste masini vor fi trecute in categoria corespunzatoare emisiilor
pe care le emana.