Decaderea Volkswagen: Masina Poporului ar fi facut orice sa fie numarul 1

Luni, 28 Septembrie 2015, ora 17:52
5920 citiri
Decaderea Volkswagen: Masina Poporului ar fi facut orice sa fie numarul 1
Foto: Flickr / Roger W / CC by 2.0 / October 3, 1960

Scandalul Volkswagen a lovit in toata industria auto, iar economia Germaniei a primit lovitura in plin, pe masura ce imaginea promovata ani in sir de producatorul german fusese una a eficientei si complexitatii ingineresti tipica germanilor.

Aceasta nu este, insa, prima abatere de la reguli pe care Volkswagen o are cu legislatia in Statele Unite.

Povestea primelor incercari de a fenta legea incepe din anii '70, cand americanii au inceput sa aplice primele norme privind poluarea produsa de masini.

In 1973, producatorul auto german a fost amendat cu 120.000 de dolari dupa ce a instalat o tehnologie care bloca sistemele de control a poluarii vehiculelor, relateaza ziarul New York Times.

Nici recenta gaselnita folosita de Volkswagen nu este tocmai noua, in 1998, Agentia de Protectie a Mediului ajungand la o intelegere de 1 miliard de dolari cu un producator de camioane care folosea un sistem similar pentru a masca nivelul de noxe.

In urma cu opt ani, insa, sefii companiei auto Volkswagen au facut primii pasi catre generarea unei crize a emisiilor poluante care stau la baza actualului scandal cu care se confrunta firma germana.

Scandalul BlueTec: Au renuntat la tehnologia de control a poluarii dezvoltata de Mercedes si Bosch

In 2007, motoarele diesel de la Volkswagen urmau sa fie echipate cu dispozitivul BlueTec conceput de Mercedes si Bosch.

Anuntul fusese deja facut de Wolfgang Bernhard, directorul general de atunci al companiei.

Dar, indepartarea rapida a acestuia din fruntea ierarhiei VW a adus si o schimbare radicala de planuri, oficialii companiei germane afirmand ca propriile sisteme se dovedesc indeajuns de performante.

BlueTec a fost gandit ca un dispozitiv care dozeaza uree in catalizatoarele masinilor cu scopul de a neutraliza oxidul de nitrogen din emisii.

Este un sistem eficient folosit in continuare pe motoarele diesel Mercedes, dar care se dovedeste scump si pentru producator si pentru clienti.

In timp, Volkswagen a dezvoltat un sistem similar, dar care este intanit doar pe SUV-urile Touareg.

Practic, inginerii firmei au recurs la un compromis in speranta ca vor reusi candva sa se adapteze normelor de mediu din ce in ce mai stricte. Numai ca acel moment nu a mai venit.

"A fost o chestie in care au marsat gradul spunandu-si ca vor reusi sa rezolve problema dupa un an sau doi. Nu s-a intamplat acest lucru, dar ei au mers inainte", sustine Matt DeLorenzo, un expert auto American.

Bernhard, acum director in cadrul concernului Daimler, a refuzat sa comenteze subiectul.

Totul pentru vanzari

Tot in aceeasi perioada, Martin Winterkorn, directorul general care a fost nevoit sa demisioneze saptamana trecuta, punea la punct detaliile planului prin care constructorul auto german avea sa conteste suprematia Toyota in vanzarea de automobile pe plan mondial.

Cheia a reprezentat-o piata americana, una in care normele de mediu in privinta automobilelor devenisera din ce in ce mai stricte.

Sigur, fiecare companie si-a creionat o strategie prin care a cautat sa raspunda acestor provocari, dar planul VW de obtinere a titlului de cel mai bine pozitionat producator era axat pe masinile diesel produse de firma.

Numai ca motoarele diesel, desi se dovedesc mai economice in privinta consumului sunt totodata si mai poluante decat cele pe benzina.

Asa ca, pacalirea testului oficial de emisii s-a dovedit o metoda care rezolva mai multe probleme deodata.

Pe de o parte, soferii erau fericiti ca au un consum redus, pe de alta, producatorul reusea sa evite cheltuirea unor sume importante pentru sisteme antipoluante eficiente.

Neconcordante flagrante

In 2012, inspectorii de mediu din Statele Unite primeau cu ingrijoare vestea transmisa de confratii europeni ca nivelul emisiilor obtinut in cadrul testelor de laborator nu corespundea cu cel inregistrat in trafic.

Nu era chiar o alarma in toata regula, tinand cont ca in conditii de laborator nu ai cum sa simulezi conditiile de trafic real, dar era un motiv serios de ingrijorare.

Abia in 2013, o organizatie neguvernamentala, International Council of Clean Transportation, a venit cu propunerea de a face teste privind nivelul noxelor in conditii de trafic real.

Ideea a atras si atentia Agentiei de Protectie a Mediului din California care s-a alaturat demersului ICCT.

"Ne asteptam sa vedem niste vehicule 'curate'. Acesta a fost ideea initiala", povesteste John German, unul dintre coordonatorii proiectului.

Sansa a facut ca in primul grup de vehicule supuse testarii sa se numere si doua masini Volkswagen. Dupa cinci ture date pe diverse tipuri de teren, Volkswagen-urile respective ieseau in frunte ca o oaie neagra a familiei diesel.

"Cand esti prins in trafic nu ai ce sa-i ceri unei masini in privinta emisiilor. Insa, dupa ce ai iesit pe autostrada si o gonesti cu peste 110 km/h te astepti ca nivelul noxelor sa scada.

Ei bine, la Volkswagen nu se intampla acest lucru!", spune Arvind Thiruvengadam, un profesor universitar implicat in studiul derulat in urma cu doi ani.

Partea cea mai intriganta era faptul ca odata aduse in laborator, cele doua masini Volkswagen se comportau ireprosabil.

Confruntarea finala: "testele nu au fost efectuate corect"

In 2014, oficialii din California au decis sa alerteze Agentia de Protectie a Mediului si sa demareze o ancheta in cazul Volkswagen.

"Am chemat reprezentantii companiei. Le-am arata datele inregistrate de noi si le-am spus: Cum explicati asta? Au incercat sa ne spuna ca nu stim sa facem un studiu corect. Erau foarte furiosi", isi amintesc cei implicati in dezvaluirea scandalului VW.

Timp de 4 luni scuzele au continuat sa curga: erau de vina ba conditiile meteo, stilul de a sofa sau orice alt artificiu pe care cei de la Volkswagen credeau de cuviinta sa il invoce.

Abia cand au inceput sa examineze softul folosit de masinile Volkswagen pentru controlarea emisiilor poluante, americanii au descoperit ca acesta avea un set de instructiuni duble care ii permiteau masinii sa se comporte diferit in laborator fata de conditiile de trafic real.

Oficialii companiei germane au recunoscut intreg scandalul abia dupa ce guvernul american a amenintat ca le va suspenda dreptul de a pune in vanzare noile modele diesel VW si Audi pentru 2016.

Dezvaluirea a fost atat de socanta, incat unii directori din firma mama au aflat de ancheta din America direct de pe prima pagina a ziarelor din lumea intreaga.

Dupa scandal, Winterkorn a fost nevoit sa demisioneze cerandu-si scuze, dar insistand in continuare ca nu a stiut detalii legate de inselatoria la care s-a dedat compania.

In timpul mandatului sau, VW a ajuns sa detroneze Toyota din pozitia de lider al vanzarilor globale de autoturisme. Winterkorn a apucat sa savureze aceasta victorie doar 2 luni.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#scandal Volkswagen, #poluare Volkswagen, #norme mediu UE, #normwe mediu SUA, #pagube VW , #stiri Volkswagen