Scandalul Volkswagen, deja unul dintre cele mai mari si cele mai costisitoare din istoria auto, ar putea deveni si unul dintre cele mai "ucigatoare".
Potrivit cercetatorilor de la Harvard si MIT, emisiile in exces pe care compania le-a ascuns vor fi responsabile pentru cel putin 60 de morti premature doar in Statele Unite, iar in Europa situatia ar putea fi mult mai grava.
Expertii vorbesc doar despre primele efecte inevitabile si atrag atentia ca numarul victimelor potentiale va fi si mai mare, daca nu se iau masuri urgente.
Studiul Harvard este primul de acest tip si este menit sa estimeze impactul asupra sanatatii oamenilor al softului modificat de Volkswagen, scrie Bloomberg.
In cadrul studiului a fost calculat excesul de oxid de azot emis de masinile in cauza si s-au simulat efectele asupra locuitorilor Statelor Unite folosind date privind densitatea populatiei, trafic, riscurile de sanatate si clima.
Va putea Volkswagen sa impiedice alte 130 de decese?
Specialistii avertizeaza ca, daca nu vor fi rechemate toate masinile afectate pana la sfarsitul anului viitor, bilantul ar putea creste cu inca 130 de morti.
"Nu se stie exact insa cum vor reusi multi dintre oameni sa returneze masinile", spune unul dintre autorii studiului. "Asta e adevarata provocare", completeaza acesta.
Compania nu are inca o solutie
Inselatoria Volkswagen a permis ca 482.000 de masini diesel sa treaca de testele de emisii, chiar daca poluau chiar si de 40 de ori peste limita legala admisa.
Reprezentantii companiei au promis ca vor repara situatia, dar nici ei nu stiu sigur cum vor face asta.
"Volkswagen incearca sa gaseasca o solutie care sa satisfaca legiuitorii", sustine compania prin intermediul purtatorului sau de cuvant.
"Nu avem inca informatii cu privire la momentul in care vor fi rechemate masinile si nici cu privire la tipul de remediere aplicat", a declarat acesta, refuzand sa comenteze estimarile de decese facute in acest studiu.
Conform studiului, din cauza celor jumatate de milion de masini afectate in Statele Unite, cel putin 60 de oameni vor muri prematur, in medie cu peste 10 ani mai devreme decat in mod normal. Si ar putea fi doar inceputul.
Expertii nu au oferit si cifre pentru Europa, dar apreciaza ca situatia va fi mult mai grava pe Batranul continent, deoarece americanii abia incepeau sa cumpere masini diesel, in vreme ce orasele eropene sunt de zeci de ani sufocate de emisiile motoarelor pe motorina.
O.D.