Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Efectul Volkswagen: Motorina va trebui sa se ieftineasca!

Efectul Volkswagen: Motorina va trebui sa se ieftineasca!


Analistii pietei de produse petroliere din Europa au ajuns la concluzia ca, in viitorul apropiat, consumul de motorina se va diminua treptat, ca urmare a scandalului Volkswagen, iar motorina nu poate decat sa se ieftineasca, in aceste conditii.

Vestea nu pica foarte bine pentru rafinariile de pe continent, care au tot crescut productia de motorina, in ultimele decenii, pentru a raspunde cererii unei flote in crestere de masini cu motoare diesel, remarca Bloomberg.

Europa, inundata de motorina

Pe langa cresterea productiei interne de motorina, europenii si-au facut si rezerve de carburant din import, ca sa fie siguri ca vor face fata cererii.

In clipa de fata, cand opinia publica incepe sa se gandeasca serios la pericolele consumului masiv de motorina, trezita de scandalul Volkswagen, constituirea acelor stocuri de motorina nu mai pare o idee atat de buna.

"Sunt vesti proaste pentru pretul carburantului diesel. Productia este ridicata, rezervele sunt si ele mari, asa ca orice scadere a consumului va fi urmata de o scadere a pretului", crede Christopher Haines, analist al BMI Research.

Cea mai mare rezerva de motorina din Europa pare sa fie stocata in Belgia si Olanda, dupa cum sustin expertii PJK International, o firma olandeza care a monitorizat rezervele regionale vreme de zeci de ani.

Inapoi la benzina

Pentru expertii firmei de consultanta elvetiene Petromatrix, solutia e simpla: rafinariile europene trebuie sa revina inapoi la productia de benzina.

Elvetienii nu vad mari impedimente in acest proiect, in conditiile in care rafinariile au fost construite initial cu scopul de a produce benzina.

Europa importa o mare parte din carburantul diesel din Rusia, Statele Unite, India si Orientul Mijlociu, iar cantitatea de pe pietele externe ar acoperi scaderea productiei de motorina din interiorul UE.

"Revenirea la benzina ar ajuta rafinariile din Europa sa devina mai eficiente", considera Alessandra Agnello, consultant Petromatrix.

"Pe termen mediu, se intrevede o perioada negativa pentru diesel si o crestere a consumului de benzina", sustine si Andrew Echlin, analist la Energy Aspects.

"Va pune frana procesului de adaptare uriasa la consumul de carburant diesel a pietei americane si va incuraja atoritatile europene sa examineze mai atent normele de mediu in vigoare pentru motoarele diesel, lucru pe care acestea aveau de gand sa il faca in 2018", afirma Echlin.

Trend descendent

In unele tari europene, cota de piata a masinilor cu motorizare diesel este deja afectata, pe masura ce soferii au inceput sa devina mai atenti la problemele de mediu ridicate de acest carburant, arata analizele facute de Petromatrix.

"Consumul de motorina va scadea, ca urmare a scaderii vanzarilor de masini diesel. Scadalul Volkswagen va accentua aceasta tendita, dar va lua ceva timp pana sa observam efectele", explica Agnello.

Rezervele de motorina constituite in porturile Anvers, Rotterdam si Amsterdam se apropie de 3,6 milioane de tone, conform datelor prelucrate de PJK International.

Anul trecut, flota auto diesel din Uniunea Europeana a ajuns la 41% din totalul masinilor inregistrate in cele 28 de tari, in crestere cu 14 procente fata de anul 2005, dupa cum arata datele Agentiei Europene de Mediu.

Numarul masinilor diesel a crescut constant in ultimii 10 ani, iar rafinariile au facut tot ce le-a stat in putinta pentru a satisface cererea masiva de carburant.

Aproape 40% din productia rafinariilor europene este reprezentata de motorina, in crestere de la cele 35 de procente inregistrate in urma cu 10 ani.

In acelasi timp, productia de benzina a scazut de la 23 la 20 de procente, reflecta datele analistilor de la Energy Aspects.

"Scandalul privind falsificarea datelor privind emisiile poluante la masinile Volkswagen isi va pune amprenta pe piata de carburant diesel. Poate puna frana acestui segment din industria auto si, prin urmare, si consumului de diesel", apreciaza analistii Commerzbank.

Dezbaterile privind riscurile de sanatate rezultate in urma folosirii acestui tip de carburant sunt mult mai vechi decat scandalul Volkswagen.

In 2012, Organizatia Mondiala a Sanatatii a averizat ca una din cauzele aparitiei cancerului are legatura cu noxele emise de motoarele diesel.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 4018 ori