Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

si nu numai

Victime colaterale: Cum ar putea afecta scandalul Volkswagen PIB-ul Romaniei

Victime colaterale: Cum ar putea afecta scandalul Volkswagen PIB-ul Romaniei


Nimeni nu poate spune cat de mult se va scufunda concernul auto german in urma scandalului emisiilor poluante. Pentru furnizorii de piese din Europa Centrala si de Est incertitudinea este din ce in ce mai dureroasa, in conditiile in care acestia ar putea inregistra o diminuare a comenzilor si, implicit, diminuarea profiturilor.

Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia si Romania sunt expuse la o eventuala criza a productiei Volkswagen, concernul german detinand numai putin de 12 marci auto in portofoliu, relateaza Financial Times.

Linistea dinaintea furtunii

Pentru moment, furnizorii de componente Volkswagen din Europa Centrala si de Est par sa aiba parte de un moment de respiro care se intinde pe o perioada de minim 6 luni.

"Inca nu am constatat o reducere a volumului comenzilor nici in prezent, nici pe cele viitoare, cu livrare la 6 luni", arata Cezary Pyszkowski, director executiv in cadrul Boryszew Group, un furnizor Volkswagen din Polonia.

Pe de alta parte, Pyszkowski sustine ca in randul creditorilor si ai celorlalti furnizori domneste o stare de agitatie, cauzata de incertitudinea care planeaza asupra viitorului producatorului auto german.

Temerile acestora sunt de inteles, cata vreme o mare parte din sectorul industriei auto din estul si centrul Europei este tributar dezvoltarii concernului german.

Volkswagen are in portofoliu marci precum celebrele Bugatti sau Bentley, dar si modestele masini produse sub sigla Skoda sau Seat.

Furnizorii firmei din Cehia, Slovacia, Ungaria sau Polonia conteaza in proportie de o treime in industria auto a acestor tari. In unele cazuri, numarul angajatilor care lucreaza in fabricile din aceste tari il depaseste pe cel al angajatilor din Germania.

In baza estimarilor initiale facute de analisti, unii furnizori se asteapta la o scadere a vanzarilor, care va fi ulterior resimtita si in veniturile companiilor lor.

"Aceasta ne va obliga sa luam masuri pentru diversificarea productiei, dar cred ca ne putem descurca", apreciaza directorul Boryszew Group.

Declin general

Analisti din industria auto spun ca este prea devreme pentru a face un bilant al pagubelor pe care scandalul emisiilor poluante le-ar putea avea.

O scadere prelungita a vanzarilor de masini Volkswagen ar putea avea efecte dureroase asupra afacerilor puse pe roate de furnizorii din Europa, slabind economiile locale si exportul de marfa de pe piata europeana.

Cel mai negativ scenariu vizeaza un declin general al tehnologiei diesel care se va rasfrange asupra tuturor producatorilor auto.

Sugestia facuta de executivii companiei privind rastrangerea investitiilor este o alta amenintare de care furnizorii Volkswagen trebuie sa tina cont.

"Acestia vor avea probleme mari in a anticipa nivelul comenzilor viitoare dupa acest scandal. Incertitudinea actuala este un motiv de ingrijorare pentru investitori", explica si Juraj Kotian, analist din partea Erste Bank.

Un raport recent al Bank of America arata ca, in cel mai pesimist scenariu pentru evolutia acestei crize, Ungaria si Cehia ar trebui sa se astepte la o scadere a PIB-ului de 1 pana la 1,5 puncte procentuale, in vreme ce PIB-ul Romaniei si al Poloniei ar urma sa fie afectate cu doar 0,5 puncte procentuale.

Sectorul auto din Ungaria conteaza in proportie de 22% in cadrul productiei industriale din aceasta tara, iar Ministerul Economiei de la Budapesta a apreciat ca 2 milioane de motoare suspectate de a fi fost falsificate in cadrul testelor de mediu ar putea proveni din aceasta tara.

In Cehia, Volkswagen detine Uzinele Skoda de pe portile carora este posibil sa fi iesit 1,2 milioane de masini cu probleme de mediu, iar economia ceha manifesta cea mai mare dependenta de industria auto dintre toate tarile UE.

Se rasfrange in toata Europa

Pe la est europeni, italienii au si ei motive sa tremure la gandul ca producatorul auto german se clatina pe picioare.

Furnizorii de componente auto din Italia vand anual piese de 1,5 miliarde de euro catre grupul auto german.

"Este un risc foarte mare, nu este nimic de sarbatorit in slabiciunea manifestata de un rival al marcilor auto locale.

Volkswagen este un mare grup european care se aprovizioneaza de la furnizorii din Italia. Efectul ar putea fi in cascada", apreciaza ministrul adjunctpentru Dezvoltare Economica, Carlo Calenda.

Unii dintre furnizorii de pe piata italiana au preferat sa nu se lanseze in speculatii, in vreme ce Roberto Vavassori, presedintele Asociatiei producatorilor auto din Italia, Anfia, sustine ca deocamdata nu sunt semne de reducere a comenzilor.

Noul director executiv al Volkswagen, Matthias Muller, pare sa nu fi golit tolba de vesti rele. Recent, acesta a anuntat ca investitiile in proiecte viitoare ar putea fi reduse, iar compania se va angrena intr-un proces dureros de reducere a costurilor.

"Riscul prezentat de scandalul Volkswagen este ca se poate transforma in ceva mult mai amplu, ceva care sa afecteze intreaga industrie auto.

Criza aceasta ar putea evolua si exista riscul de a afecta investitiile in derulare in intreaga regiune", explica Radoslaw Bodys, economist sef al PKO Bank Polski.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2392 ori