Volkswagen a oferit publicului un tap ispasitor in persoana lui Martin Winterkorn, directorul general care a demisionat in urma scandalului depasirii limitelor legale de noxe emise de 11 milioane de masini diesel produse de companie.
Marea masa a publicului poate ca s-a mai domolit, dar pentru investitori situatia de la Volkswagen este cel mai urat cosmar, compania putand sa piarda cel putin 45,5 miliarde de euro, in urma scandalului noxelor, relateaza Daily Mail.
Consecinte devastatoare
Analistii cred ca scandalul emisiilor motoarelor diesel ar putea avea una dintre cele mai costisitoare note de plata din istoria corporatiilor, cu consecinte devastatoare pentru brandul VW.
In 2010, dezastrul ecologic lasat in urma de BP in Golful Mexicului a costat compania petroliera britanica aproximativ 40 de miliarde de lire sterline (54,5 miliarde euro).
Un alt gigant din industria petrolului, Petrobras, este in mijlocul unui imens scandal de coruptie care a sters deja echivalentul a 15 miliarde de euro din valoarea de piata a companiei.
Prabusirea Enron in 2001 a costat compania o suma de peste 6 miliarde de euro, dupa ce a evitat la limita un proces in care putea sa piarda 35 de miliarde de euro.
In Regatul Unit, grupul bancar Lloyds a incheiat scandalul de manipulare a pietei de asigurari cu pierderi de 13 miliarde de lire sterline.
Analistii JP Morgan cred ca Volkswagen va pierde cel putin 35,5 miliarde de euro in urma scandalului falsificarii testelor de mediu la motoarele diesel ale masinilor produse in ultimii 6 ani.
Incertitudine prelungita
Pe taram natal, dezastrul din curtea Volkswagen este si mai alarmant. Deutsche Bank a redus tinta de pret pentru actiunile grupului Volkswagen la 130 de euro de la 260 de euro si a descrie situatia ca una "de cosmar pentru orice investitor".
Analistii bancii germane sustin, de asemenea, ca magnitudinea scandalului in care este prinsa compania auto va reprezenta o nesiguranta pentru mult timp de acum incolo.
In picaj
De la declansarea scandalului, vineri, actiunile Volkswagen au cunoscut o depreciere rapida, valoarea de piata a grupului auto german reducandu-se cu 24 miliarde de euro.
Sefii companiei, printre care si demisionarul Martin Winterkorn, au recunoscut spasiti ca motoarele diesel foloseau un dispozitiv menit sa ascunda nivelul real al emisiilor de gaze toxice al acestora.
Daca initial, scandalul s-a referit doar la cele 482.000 de masini diesel vandute in Statele Unite, Volkswagen a trebuit sa faca pasul inapoi si sa recunoasca faptul ca inselatoria a fost practicata la scara larga, pe 11 milioane de masini vandute in lumea larga.
Acestea vor trebui rechemate in fabrica si adaptate pentru a corespunde normelor de mediu, suma estimata pentru aceasta operatiune fiind de 6,4 miliarde euro.
Alte 15 miliarde de euro ar putea sa fie platite ca amenda catre Agentia de Protectie a Mediului din Statele Unite pentru incalcarea normelor legale in privinta emisiilor de gaze toxice.
Demisia, frana de moment
Iesirea din scena a lui Winterkorn a oprit dezastrul VW pe bursa, actiunile companiei inegistrand chiar un salt usor in a sasea zi de la declansarea scandalului.
Fostul director a negat ca ar fi stiut de inselatoria practicata la testele oficiale de poluare. "Fac loc pentru un nou strat al companiei, desi nu stiu sa fi facut ceva gresit", a explicat demisionarul.
Winterkorn avea un salariu anual de 15 milioane de euro, anul trecut incasand si bonusuri de performanta pentru dublarea vanzarilor la masinile VW.
Directorul demisionar al Volkswagen a mentionat ca demisia sa este "singurul mod prin care se poate recastiga increderea clientilor".
Actiunile grupului Volkswagen au pierdut 30% din valoare in ultimele zile, o parte dintre investitori speculand momentul pentru a achizitiona pachetele puse in vanzare.
In acelasi timp, alti actionari se arata destul de sceptici ca grupul auto german va resusi sa depaseasca cu bine aceasta incercare in anii viitori.
In final, acestia s-ar putea dovedi mai inspirati, in conditiile in care compania urmeaza sa fie supusa unor anchete similare pe pietele asiatice si europene, directorii VW riscand chiar si intocmirea unor dosare penale.