THE WALL STREET JOURNAL: Serpentine: Acordul Renault din Rusia evidentiaza tactica Kremlinului

Luni, 24 Martie 2008, ora 11:00
2153 citiri
THE WALL STREET JOURNAL: Serpentine: Acordul Renault din Rusia evidentiaza tactica Kremlinului

THE WALL STREET JOURNAL (SUA) - Togliatti, Rusia. Pentru Renault SA, investitia de un miliard de dolari, facuta luna trecuta in gigantul rus al automobilului care inregistra pierderi, este un pariu pe una din pietele auto cu cea mai rapida crestere din lume. Pentru Vladimir Putin, este o validare a capitalismului tip Kremlin.Majoritatea investitorilor straini se tineau de multa vreme la distanta de producatorul auto rus OAO Avtovaz, monstrul ale carui modele depasite, fabrici nerentabile si finante infestate de mafia intruchipau toate tarele industriei post-sovietice. Dar in 2005, presedintele Putin a trimis un fost coleg din KGB sa faca curatenie aici. Anul trecut, companii auto de varf concurau pentru sansa de a licita pentru o cota. Directorul executiv al Renault, Carlos Ghosn a venit personal sa incheie contractul.


Acordul pentru Avtovaz este doar cel mai recent exemplu al strategiei Kremlinului de renationalizare a intreprinderilor si restructurare a lor, apoi de tranzactionare a unor cote minoritare pentru straini, la preturi mari. in 2006, gigantul de stat al petrolului, OAO Rosneft, cu active luate de la OAO Yukos, a participat la o oferta publica de 10,7 miliarde de dolari, la Londra. Monopolul gazelor naturale, OAO Gazprom, a devenit un element important in portofoliile investitorilor occidentali, desi Kremlinul si-a intensificat controlul asupra companiei.


Kremlinul, convins ca a gasit o formula castigatoare, are planuri de tranzactionare a unor cote de la o serie de intreprinderi pe care le-a preluat. Aceasta politica ar urma sa continue in timpul mandatului succesorului dlui Putin, Dmitri Medvedev, care va prelua functia in luna mai.


Rezultatele de felul acordului cu Renault ajuta in a explica de ce prelegerile occidentale despre pacatele nationalizarilor suna gol la Kremlin. inainte de preluarea de catre stat, "niciodata nu ar fi venit un investitor la o companie atat de slaba" ca Avtovaz, spune Boris Aliosin, directorul general si fostul sef al agentiei industriei de stat a Rusiei. "A trebuit sa o transformam intr-o afacere".


In anii 1990, consilierii occidentali au insistat ca privatizarea este cheia pentru eficientizarea industriei ruse; investitorii straini au mentinut distanta. Astazi, strainii se inghesuie sa incheie acorduri cu intreprinderi avand legatura cu gigantii administrati de stat ai Kremlinului.


"Afluxul de capital privat in Rusia, in ultimul an, a ajuns la aproximativ 80 de miliarde de dolari", spunea dl Putin, luna trecuta. "Este acesta un indiciu ca investitorii sunt descurajati? Toata lumea vrea sa lucreze cu noi."


De fapt, investitiile straine sunt in crestere, chiar in timp ce proprietatea guvernului rus asupra unor companii tranzactionate public sporeste. Cota detinuta de guvern in intreprinderi este acum de 40%, fata de 24% cu patru ani in urma - crestere ce are loc pe fundalul consolidarii ample a controlului Kremlinului asupra presei si politicii, in Rusia.


Cerere de masini sporita


Ultimul contract propulseaza Renault in fruntea grupului de producatori auto avizi de crestere, in cautare de a fructifica cererea in crestere de pe pietele emergente. Adaugand vanzarile Avtovaz la ale marcilor sale, compania franceza va avea aproape 40% din piata ruseasca auto in crestere rapida, prognozata a deveni cea mai mare din Europa in 2010.


Dar termenii dictati de Kremlin fac acordul riscant. Renault a obtinut controlul managerial in investitiile precedente, facute in producatori auto aflati in dificultate, precum Nissan Motor Co. si Automobile Dacia SA din Romania. Kremlinul nu a vrut sa permita acest lucru. Renault a putut achizitiona doar 25%. Controlul asupra consiliului de administratie si managementului Avtovaz ramane pe seama gigantului industrial de stat numit Rostehnologii, creat de fostul coleg de KGB al dlui Putin, Serghei Cemezov.


Un alt risc: Avtovaz are nevoie de miliarde de dolari sub forma de noi investitii, dar majoritatea banilor pe care Renault ii trimite nu vor fi destinati intreprinderii in sine. Vor fi in majoritate alocati unei restructurari profitabile Kremlinului.


Poate cel mai important aspect, daca legaturile de nivel inalt au facut posibil acordul, schimbarea curentilor politici ar putea face ca afacerile in Rusia sa devina periculoase. General Motors Corp. a crezut ca si-a atras aliatii necesari in 2002, cand a facut echipa cu Avtovaz, in societatea mixta menita a construi mici 'Chevy', dar intelegerea aproape a cazut dupa preluarea de catre echipa de la Kremlin, in 2005. (Afacerea cu GM nu este direct afectata de acordul cu Renault.)


Riscurile cu care se pot confrunta investitorii straini au putut fi constatate saptamana aceasta, cand politia rusa a facut razii la birourile BP PLC si la firma sa mixta TNK-BP, acuzand ulterior un angajat al firmei mixte de spionaj industrial, ceea ce ar putea fi un indiciu al presiunilor exercitate de Kremlin pentru a determina firma sa vanda activele catre Gazprom. Un alt gigant occidental al petrolului, Royal Dutch Shell este silit sa cedeze controlul asupra unui urias camp petrolifer marin, in favoarea Gazprom.


Avtovaz, care asigura o retea de siguranta sociala pentru regiunea in care se afla, din sudul Rusiei, nu agreaza ideea de a reduce personalul sau excesiv. La fabrica sa uriasa sunt angajati 104.000 de oameni, pentru a produce 736.000 de masini pe an; la Renault, 130.000 de angajati produc 2,43 de milioane de vehicule.


Activistii comunisti au avut initial ideea de a vinde o cota din Avtovaz strainilor. in 1991, in timp ce Uniunea Sovietica incepea sa se prabuseasca, Kremlinul s-a pregatit sa vanda o mare cota catre firma italiana Fiat SpA, care ajutase Avtovaz sa-si construiasca fabrica, in anii 1960. Planul a cazut o data cu URSS.


Privatizata in 1993, Avtovaz a supravietuit cu greu, in timp ce vanzarile scadeau si faradelegile explodau. Mafiotii locali foloseau creta pentru a marca masinile pe care le voiau, iar infractorii furau piese cu camioanele, dupa cum arata reportajele din vremea aceea. Gangsterii isi croaiu drum cu arma, la portile fabricii. Paznici inarmati trebuiau sa fie cumparati pentru a fi asigurate liniile de asamblare. Avtovaz nu avea bani pentru investitii in noi modele.


Producatorii straini de masini au venit pe piata rusa dupa devalorizarea rublei din 1998, dar in general au evitat Avtovaz. in 2005, Renault au inceput sa construiasca modelul sau ieftin Logan intr-o veche fabrica de masini din Moscova. Pe masura ce vanzarile de autoturisme cresteau in Rusia - pe fundalul cresterii veniturilor si introducerii creditelor de consum - producatorii rusi pierdeau cote de piata in favoarea noilor veniti care propuneau proiecte moderne.


La Avtovaz, in 2005, managementul era pe cale sa piarda controlul companiei in favoarea grupurilor mafiote, spune dl Aliosin. Atunci a intervenit dl Cemezov de la Kremlin.


Fiind un capitalist neobisnuit, el a fost spion KGB impreuna cu dl Putin, la Dresda, in Germania de est. Odata ajuns la putere, dl Putin si-a desemnat vechiul prieten sa se ocupe de lucrativa afacere a exporturilor de arme. Dl Cemezov s-a folosit de conexiunile sale la Kremlin pentru a o transforma intr-un conglomerat industrial extins.


Cu binecuvantarea dlui Putin - si sustinut de procurori si sute de politisti inarmati - dl Cemezov a dat jos conducerea Avtovaz. ªi-a luat titlul de presedinte si si-a instalat oamenii sai. Guvernul detinea mai putin de 2% din actiuni, dar a putut prelua conducerea datorita structurii tenebroase a actionariatului, care dadea managementului controlul efectiv.


Primul instinct al echipei Cemezov a fost sa incerce sa obtina cautiunea guvernului. Dl Aliosin a propus injectarea sumei de 5 miliarde de dolari in industria auto. Dar el spune ca Kremlinul nu a vrut sa creeze o corporatie auto de stat. in schimb, echipa Cemezov s-a angajat la cosmetizarea intreprinderii, pentru a atrage un partener dintre producatorii auto straini care sondaj piata rusa. Ei au inceput sa modernizeze productia si sa sileasca bandele criminale sa se retraga.


In cautarea extinderii


Renault era in cautarea unei modalitati de a se extinde dincolo de fabrica sa de la Moscova. Directorul de strategie al firmei franceze, Jacques Verdonck, s-a intalnit cu managementul Avtovaz, la Moscova in aprilie 2006. intre atractii, Renault vedea: inginerii bine instruiti dar relativ prost platiti de la Avtovaz si reteaua de firme afiliate de piese.


Daca majoritatea producatorilor auto occidentali au renuntat de mult la operatiunile lor cu piese, intinsa fabrica Avtovaz din Togliatti, la 600 mile sud de Moscova, inca mai are un atelier traversat de cabluri care transporta otel topit pentru forjarea de blocuri motoare. Acesta este important, pentru ca producatorii auto straini care au construit fabrici in Rusia se lupta sa gaseasca furnizori de piese pentru a-i alimenta. Renault a vazut ca Avtovaz ar oferi o capacitate imediata. Pentru producatorii auto occidentali, fabricarea de autoturisme in Rusia este preferabila transportului de vehicule aici, din cauza tarifelor ridicate percepute de Rusia.


Dl Ghosn de la Renault s-a deplasat la Sankt Petersburg, la mijlocul anului 2006, pentru a pune bazele unei noi fabrici pentru Nissan, al carui CEO este de asemenea. El i-a facut o oferta dlui Putin: Renault va cumpara o cota de control la Avtovaz. Dl Putin a spus doar ca este pentru ca Avtovaz sa faca parteneriat cu alte firme, daca Avtovaz este de acord.


Raspunsul Avtovaz nu s-a lasat mult asteptat. Un membru al conducerii intreprinderii a spus jurnalistilor rusi ca propunerea Renault este interesanta, dar inacceptabila ca atare. "Era prea devreme", spune dl Verdonck de la Renault. "Era imposibil sa fie predate cheile producatorului auto national al Rusiei unui strain, cu doi ani inaintea alegerilor", care au avut loc in toamna trecuta si anul acesta.


Renault a facut in continuare lobby. Dl Verdonck l-a invitat in Franta pe dl Aliosin si i-a aratat modelele ieftine Logan ale firmei Renault. Dar cu un an in urma, oficialitati de la Renault isi pierdeau speranta. Dl Putin parea a-si da binecuvantarea pentru tranzactia Avtovaz cu furnizorul canadian de piese Magna International Inc., care avea avantajul unui puternic oligarh rus drept actionar major. Dl Verdonck se simtea tot mai izolat la Renault, in timp ce dl Ghosn si membrii consiliului administrativ incepeau sa-si piarda rabdarea.


Dl Cemezov si echipa sa sustineau intre timp preluarea fizica a Avtovaz prin sarcina complicata a obtinerii controlului formal al actiunilor. Angajasera banca de investitii moscovita Troika Dialog pentru a organiza rascumpararea, finantata de sute de milioane de dolari in credite ale unor banci de stat.

in septembrie anul trecut, cand acest proces era avansat, Troika Dialog a invitat licitantii sa vada datele financiare ale Avtovaz. Pe langa Renault si Magna, GM si Fiat au trimis delegatii. Doi magnati ai metalelor ruse au fost si ei invitati, ca potentiali achizitori ai unei cote suplimentare de 25% la Avtovaz, dar in cele din urma nu au cumparat.


Muncitorii din fabrica spun ca au pierdut numarul delegatiilor de la Fiat si Renault care au facut vizite in fabrica. "Am fost convinsi ca va fi Fiat", spune un manager al fabricii, Alexander Savin.


Frustrat de semnalele inconsecvente, Renault a stabilit termenul limita pentru 8 decembrie, la care rusii sa se hotarasca asupra propunerii sale. Dl Ghosn a spus consiliului sau de administratie ca a semnalat "oferta finala" a Renault pentru o cota de 25% in Avtovaz. Includea o suma de bani de pana la 1 miliard de dolari si angajamente de pastrare a brandului emblematic al companiei ruse, Lada si de furnizare a tehnologiei pentru noi modele. El a avertizat consiliul Renault ca "s-ar putea sa nu castigam", spun oameni care au fost prezenti.


"O oferta corespunzatoare"


S-au facut si alte oferte pentru Avtovaz. Magna si partenerul sau rus au vrut o cota de control - nu intra in discutie. Fiat si GM erau dispusi sa preia o cota de numai 25%, dar ofereau mai putin decat Renault, spune o persoana apropiata convorbirilor. GM spunea ca a facut "o oferta corespunzatoare"; Magna si Fiat au refuzat sa comenteze.


Serghei Skvortsov, oficialitate marcanta la Troika, spune ca era momentul inevitabil: "Discutiile nu puteau dura la nesfarsit".


Cu o zi inainte de termenul limita stabilit de Renault, presedintele Troika Dialog, Ruben Vardanian i-a telefonat dlui Ghosn pentru a-i spune ca Renault se apropie de victorie, daca ar fi dispusa sa mai ridice oferta. "I-am spus 'castigati daca va optimizati oferta'", spune dl Vardanian. in ultimele 24 de ore, Renault si-a ameliorat intr-adevar oferta, convenind sa accelereze transmiterea unei parti a investitiilor de 1 miliard de dolari.


Data formala a incheierii acordului a fost 29 februarie. Chiar inainte de acel moment, dl Cemezov, care s-a intalnit cu dl Putin la un centru de testare a avioanelor de la marginea Moscovei, facea planuri privind un demers similar la o alta intreprindere rusa, in acest caz din industria av

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...