Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romania a intrat in liga mare a achizitiilor

Romania a intrat in liga mare a achizitiilor
Cu tranzactiile realizate de Petrom si Rompetrol, ne-am aliniat tendintei generale din regiune: afaceri mari in domeniul energetic.

KazMunaiGaz a cumparat Rompetrol, Petrom a preluat Petromservice si Shell, Softwin a vandut 10% din BitDefender, Carrefour a cumparat lantul de supermarketuri Artima, fondul de investitii Tiger Fund Management a preluat un pachet de 30% din eJobs.ro, Kandia-Excelent a fost achizitionata de grupul britanic Cadbury Schweppes. Cel putin saptamanal a aparut o astfel de stire de-a lungul acestui an.

Conform "Financial Times", nu doar Romania a avut cel mai dinamic an la capitolul fuziuni si achizitii. Valoarea tranzactiilor ale caror obiective au fost companii est-europene a crescut de aproape sapte ori in ultimii opt ani, de la 23,2 miliarde de dolari in 2000 la 154 de miliarde de dolari in 2007, regiunea intrand astfel in topul destinatiilor favorite pentru investitori.

Remarcabil a fost mai ales avansul inregistrat in ultimii doi ani, in conditiile in care, in 2006, valoarea totala a acestor tranzactii s-a plasat la 86,1 miliarde de dolari, potrivit unei analize a Thomson Financial, citata de "Financial Times", intr-un supliment publicat ieri. Analistii se ocupa si de alte domenii care inregistreaza un adevarat boom: vanzarile de masini.

Megatranzactie in asteptare

Cea mai "tare" tranzactie din regiune, oferta de 16 miliarde de dolari avansata de grupul austriac de petrol si gaze naturale OMV pentru concurentul ungar MOL, nu s-a materializat inca. Eventuala tranzactie ar avea ecouri si in Romania, intrucat OMV este proprietarul Petrom, iar piata locala este una dintre cele mai importante pentru MOL.

Energia tine capul de afis

Sectorul dominant in ceea ce priveste volumul fuziunilor si achizitiilor este cel al energiei, acoperind 70% din valoarea totala a tranzactiilor incluse pe lista Thomson Financial. Fara a lua in calcul interesul OMV pentru MOL, sectorul de energie a fost dominat de achizitiile operate in Rusia, efectuate mai ales de catre companii locale.

Cea mai importanta sursa de activitate pe acest segment a fost reprezentata de divizarea UES, o companie de electricitate, in unitati de productie si distributie de energie, dar si licitarea activelor grupului falimentar de petrol Yukos.

Rusia e tinta investitorilor

Cea mai mare piata regionala pentru fuziuni si achizitii in ultimul an a fost Rusia, unde s-au realizat aproape doua treimi din totalul tranzactiilor din Europa Centrala si de Est de la inceputul anului, potrivit "FT".

Pe pozitia urmatoare s-a clasat Ungaria, luand in considerare propunerea de fuziune OMV-MOL, urmata de Cehia, in urma fuziunii in valoare de 4,09 miliarde de dolari intre grupul italian de asigurari Generali si compania locala de management al activelor PPF, controlata de antreprenorul ceh Petr Kellner.

VEICINI

Investitiile curg spre Rusia

In acest an, seful statului rus si-a aratat muschii intregii lumi. Fotografii cu Vladimir Putin pescuind la bustul gol au fost distribuite de Kremlin cu un mesaj clar: un lider dur pentru o tara dura, releva analiza publicata de "Financial Times". Dupa ce, anul trecut, s-a impus pe piata internationala a energiei scumpind petrolul si gazele, in 2007, Rusia s-a facut remarcata in afara cu ocazia discutiilor despre scutul american antiracheta sau situatia din Kosovo.

Influenta energetica ramane in continuare cartea cea mai puternica din mana oficialilor rusi. Cu o economie in crestere si forta de munca ieftina, Federatia Rusa atrage din ce in ce mai multe investitii straine. Aceasta, in pofida nivelului inalt de coruptie si a instabilitatii legislative. De altfel, alesul lui Putin pe post de succesor, Dmitrii Medvedev, presedintele Gazprom de orientare pro-occidentala, este privit cu ochi buni de investitori. Cu toate acestea, se pare ca dupa alegerile din martie anul viitor, Putin va continua sa detina parghiile puterii. (Ana Batca)

POZITIONARE

Loganul s-a adaptat cererii din regiune


Marcile celebre din Europa Occidentala au esuat in a raspunde cererii clientilor cu venituri mici din estul continentului, dar Loganul este o exceptie fericita, scrie in aceeasi analiza "Financial Times" (FT).

"Mergi pe oricare bulevard din centrul capitalelor fostelor state comuniste si din Europa de Est", indeamna jurnalistul FT. "O sa vezi acolo toate marcile mari din Vest, Cartier, Armani, Mercedes-Benz", spune el intr-o ampla analiza axata pe dezvoltarea fostului bloc comunist. Potrivit publicatiei britanice, in regiune a aparut o clasa de oameni foarte bogati, singurii care pot profita de expansiunea brandurilor celebre catre Est.

"Multinationalele nu au reusit sa-si adapteze oferta clasei medii si celor cu venituri reduse, care sunt nevoiti de multe ori sa aleaga produse second-hand sau pe cele iesite din moda", scrie FT, care noteaza ca exista exceptii, asa cum este Logan.

Promovata initial ca "masina de 5.000 de euro", Loganul se vinde cu preturi intre 7.000 si 10.000 de euro, dar chiar si la acest pret se potriveste buzunarului persoanelor cu venituri reduse din Est. De la lansare, in 2004, Dacia a vandut circa 600.000 de Loganuri.

Cu toate ca a fost destinat soferilor din regiune, Loganul se vinde bine si in Occident. EVZ a scris recent despre existenta unui fan club Logan MCV in Olanda, iar cota de piata a producatorului roman a crescut cu doua puncte procentuale, de la inceputul acestui an, pana la 1,1%. Cel mai bine se vinde in Vest breakul Logan MCV.

<a href=http://www.evz.ro/article.php?artid=334746>Evenimentul Zilei</a>

<b>Bloombiz</b>

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>

Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1034 ori