Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Putin joaca tare si trimite la lupta singurul portavion al Rusiei. Daca nu se scufunda pe drum

Putin joaca tare si trimite la lupta singurul portavion al Rusiei. Daca nu se scufunda pe drum


Prima misiune de lupta a singurului portavion rusesc s-ar putea transforma intr-un cosmar pentru Vladimir Putin. Trimiterea in estul Mediteranei a navei-amiral, portavionul Amiral Kuznetov, vine cu riscuri majore.

In 2011, Kuznetov a spintecat valurile mediteraneene intr-un exercitiu militar complex, fiind supravegheat indeaproape de vase ale marinei americane. Insa, atentia acestora nu a fost atrasa de puterea de lupta a navei, ci de riscul real de scufundare al portavionului rusesc, aminteste Foreign Policy.

Ultimul as din maneca

Portavionul este un as pe care liderul de la Kremlin vrea sa-l joace cu orice pret in confruntarea pentru Siria, chiar daca problemele navei sunt arhicunoscute.

Un incendiu izbucnit la bord in 2009 s-a soldat cu moartea unui marinar rus, o operatiune de realimentare a vasului a dus la poluarea apelor in timpul unei misiuni de antrenament si, de mai multe ori, Amiral Kuznetov si-a facut intrarea in porturi tras de remorchere, dupa ce puntea a cedat in timpul manevrelor de aterizare a aeronavelor.

Pe de alta parte, un minim succes inregistrat in misiunea de bombardare a tintelor rebele din Siria i-ar ajuta pe rusi sa-i faca o reclama mai buna, pentru a putea vinde alte nave de lupta unor parteneri traditionali, precum India, sau macar ar oferi o proba a capacitatii de lupta a avionelor MiG-29K aflate la bord.

Trucuri ieftine

Parte a arsenalului folosit de Putin in refacerea sferei de influenta a URSS in Orientul Mijlociu, nava-amiral a marinei din Rusia este nevoita sa foloseasca un intreg arsenal de trucuri pentru a masca handicapul in fata altor vase de lupta de aceeasi capacitate detinute de SUA sau Franta.

Spre deosebire de portavioanele americane si franceze, care folosesc o catapulta mecanica pentru cresterea vitezei de decolare, Amiral Kuznetov are o portiune suprainaltata a puntii, pentru a da portanta necesara MiG-urilor care isi iau zborul de pe nava.

In aceste conditii, aeronavele nu pot decola decat cu rezervoarele pe jumatate pline si cu depozitele de munitie la fel de goale.

Dezavantajul acesta ii face pe rusi sa opereze in apropierea coastelor Siriei pentru a oferi sansa avioanelor sa-si duca la capat misiunea si sa revina in siguranta la bord, dupa cum a admis un oficial de la Moscova, citat de agentia TASS.

"Daca ar fi fost sa intrebi pe cineva din armata rusa daca sunt in stare sa intervina militar in Siria inainte de a se petrece acest lucru, raspunsul ar fi fost unul negativ, motivat de absenta capacitatii de lupta. Acum insa vedem si cat de inventivi sunt", spune Dimitri Gorenburg, analist stiintific in cadrul CNA.

In acelasi timp, oficialii americani spun ca prezenta portavionului rusesc in apele Mediteranei de Est nu este decat o "incordare a muschilor" din partea Moscovei, teorie sustinuta si de perioada scurta in care vasul va opera in zona: octombrie 2016 - ianuarie 2017.

De altfel, Amiral Kuznetov este programat sa intre in revizie generala in primavara anului viitor, fapt ce demonstreaza ca prezenta lui in cadrul ofensivei din Siria este mai mult o miscare de marketing din partea Rusiei.

Oficialii indieni ar putea fi printre spectatorii fideli ai show-ului dat de Kuznetov, in contextul in care marina acestei tari foloseste deja un portavion rusesc, Vikramaditya, in vreme ce al doilea, Vikrant, a fost produs sub licenta in santierele din India.

Portavioanele livrate Indiei sunt deservite tot de avioane MiG-29 K, dar cele 45 de aeronave achizitionate intre 2006-2010 au starnit nemultumirea oficialilor de la New Delhi, care se plang de deficiente tehnice majore ale avioanelor de lupta rusesti.

Este o ultima sansa pentru Moscova de a demonstra partenerilor indieni ca armamentul produs in Rusia corespunde cerintelor lor, in contextul in rusii spera sa vanda in India viitorul portavion nuclear, cunoscut sub numele de Proiectul 23000E.

Oferta rusilor ar putea fi surclasata insa de una similara venita din partea Frantei, mai ales ca portavionul Amiral Kuznetov se afla acum la reparatii in portul Murmansk, iar avioanele MiG-29 sunt nevoite sa exerseze manevrele pe uscat, in Crimeea.

Singura sansa ar fi ca nava-amiral sa ridice ancora si sa plece la lupta in Siria. Si sa incerce sa nu se scufunde pe drum.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 22744 ori