Guvernul va sustine aplicarea taxei auto chiar daca este o decizie nepopulara care va determina costuri electorale pentru Executiv sau pentru PNL, a declarat premierul Tariceanu la inceputul sedintei de Guvern de astazi.
"Nu
neglijez faptul ca o astfel de taxa costa electoral. Ne costa pe
noi, Guvernul sau partidul, dar va declar foarte sincer ca nu pot sa ii
mint pe cetateni numai pentru a face declaratii populiste", le-a spus
premierul membrilor Cabinetului.
"Intre
o atitudine populista si o atitudine sincera si responsabila pe
termen lung - chiar daca este astazi nepopulara, chiar daca este foarte
costisitoare politic - prefer, fara ezitare, o atitudine care sa tina
cont de necesitatea protectiei mediului, a sanatatii oamenilor, a
industriei din domeniu si a protejarii locurilor de munca", a adaugat
Tariceanu, citat de NewsIn.
Guvernul si
Academia de Advocacy au organizat saptamana trecuta in Parlament o
dezbatere publica despre taxa auto, la care oficiali guvernamentali,
politicieni, reprezentanti ai ONG-urilor si oameni simpli au prezentat
argumente in favoarea sau impotriva acesteia.
Ministrul
Economiei, Varujan Vosganian, a explicat ca taxa de poluare exista in
majoritatea statelor UE si ca, in cateva dintre ele, depaseste chiar
valoarea de achizitie a masinii.
Ministrul
Mediului, Attila Korodi, a incercat si el sa-i convinga pe ascultatori
ca din aceasta taxa vor fi amenajate, in orase, parcuri si piste de
biciclete, se vor face impaduriri, se vor finanta proiecte de cercetare
in domeniul energiei curate, iar oamenii vor putea accesa fonduri chiar
pentru a-si introduce sisteme de climatizare, bazate pe energii
alternative.
Pe de
alta parte, reprezentantii opozitiei au sustinut ca nici in forma
actuala taxa nu este buna. Deputatul PD-L Gratiela Iordache a declarat
ca "taxa nu contribuie la innoirea parcului auto si nici la reducerea
poluarii", pentru ca exact masinile non-euro, care polueaza cel mai
mult, nu sunt incluse in noul proiect al taxei auto. In plus, deputatul
PD-L a afirmat ca noul proiect nu tine seama de motiunea simpla
adoptata de Parlament pe aceasta tema, care impunea restituirea
integrala a banilor pana la sfarsitul anului 2008.
Senatorul
PC Marius Marinescu a declarat ca partidul pe care-l reprezinta sustine
eliminarea acestei taxe si propune, in schimb, acordarea unor
prerogative Registrului Auto, prin care sa se nterzica circulatia
masinilor poluante.
Vorbitorii
din partea organizatiilor neguvernamentale, specializate in protectia
mediului, s-au aratat de acord cu aceasta taxa, dar au propus si alte
masuri, precum incurajarea innoirii parcului de transport public in
defavoarea celui privat, interdictia circularii camioanelor sau
autoutilitarelor prin marile orase, chiar si pentru cateva ore pe zi,
acordarea unor bonusuri la cumpararea autovehiculelor pe carburanti
ecologici.
Aproape
170 de cetateni s-au inscris pentru a participa, joi, la audierea
publica pe tema taxei auto, din care 109 au depus un punct de vedere
scris cu privire la taxa, iar dintre acestia aproape 30 si-au prezentat
punctul de vedere si verbal. Comisia de experti va face o sinteza a
audierii publice, urmand sa prezinte un raport in 17 aprilie, iar
documentul va contine opiniile majoritare si pe cele minoritare,
concluzii si recomandari pentru Executiv.
Taxa
de prima inmatriculare a devenit, in 2007, obiectul unei proceduri de
incalcare a Tratatului de aderare. Intre timp, autoritatile romane au
avut mai multe runde de negocieri cu reprezentantii Comisiei Europene,
pe diverse proiecte privind calcularea taxei auto.