Ministrii de finante din UE au respins propunerea lui Sarkozy de plafonare a taxelor aplicate carburantilor la nivel european. In Romania, problema scumpirilor de la pompa nu este legata de politica fiscala a statului, ci de comportamentul companiilor petroliere de pe piata.
Aceasta este
concluzia ministrului economiei si finantelor, Varujan Vosganian. „Avand in
vedere nivelul redus al taxelor din Romania, nu consider ca o scadere a
nivelului de accizare ar duce la reducerea preturilor carburantilor la pompa.
Cred ca,
pentru piata interna de produse petroliere, o parte a solutiei este legata si
de inceperea de catre Consiliul Concurentei a unei investigatii in legatura cu
nivelul competitiei", a afirmat Vosganian.
Reactia
ministrului roman al finantelor vine dupa ce presedintele francez, Nicolas
Sarkozy, a sugerat, recent, luarea unei decizii comune la nivelul Uniunii
Europene (UE) privind plafonarea taxelor aplicate carburantilor, pentru a
limita efectele cotatiilor-record ale petrolului asupra preturilor la pompa.
Comisia
Europeana a respins, la randul ei, aceasta propunere, considerand ca
modificarea fiscalitatii pentru a combate cresterea pretului petrolului ar da
„un semnal gresit" producatorilor de petrol. Comisarul european pentru
politici monetare si economice, Joaquin Almunia, a afirmat ca ministrii de
finante europeni au decis sa-si mentina pozitia si au anuntat ca nu vor reduce
taxele pe combustibili
Investigatii
pe piata petroliera
In septembrie
2005, Consiliul Concurentei anunta declansarea unei investigatii din oficiu pe
piata produselor petroliere, „ca urmare a evolutiei comportamentului
procesatorilor si distribuitorilor pe piata de retail a carburantilor".
Investigatia
continua insa si acum. Autoritatea de control invoca procedura complicata, fiind
probleme inclusiv cu definirea exacta a pietei analizate si a puterii fiecarui
jucator. Teoretic, analiza vizeaza mai putin nivelul preturilor, ci daca
acestea sunt stabilite sau nu prin practici anticoncurentiale, de tipul
cartelului (intelegerea intre jucatorii din piata).
De notat este
ca, in Europa, cazurile de descoperire a cartelurilor benzinarilor sunt mai
degraba exceptii, companiile dovedindu-se abile in sustinerea „nevinovatiei".
Astfel,
efectul unei investigatii ramane cel mult temperarea scumpirilor. „Fara a
prejudicia investigatia in curs, vom analiza evolutia recenta a preturilor
carburantilor, precum si daca stabilirea preturilor la pompa este in concordanta
cu regulile unei piete concurentiale", ne-a declarat Gheorghe Oprescu, presedintele
Consiliului Concurentei.