Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Brambureala taxei auto

Brambureala taxei auto
Romanii au asteptat in zadar eliminarea taxei de poluare auto. Ieri, Guvernul a discutat intr-o prima lectura noua taxa, care se bucura de aprobarea CE, dar declaratiile ambigue facute de ministri au bulversat si mai tare populatia.


Autoritatile romane au ametit populatia cu
modalitatea de calcul a taxei de poluare auto. Dupa sedinta de Guvern de
ieri, oficialii au declarat ca noua modalitate de calcul va fi stabilita in
functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de
dioxid de carbon, de noxe, precum si de emisiile de praf.






Ministrul Mediului, Attila Korodi, a
explicat ca valoarea taxei scade o data cu valoarea masinii, astfel incat
pentru inmatricularea unei masini noi se va plati mai mult decat pentru
inmatricularea uneia vechi, care va mai polua o perioada scurta de timp.
“Proportia va fi de 30% dioxid de carbon si 70% alte noxe, precum oxizi de
azot, bioxizi de sulf sau praf, pentru masinile Euro 4 si Euro 3. Valoarea taxei
scade pe masura ce scade si valoarea masinii”, a spus Korodi. El a precizat ca
proiectul de ordonanta are aprobarea Comisiei Europene si se elimina riscul
continuarii procedurii de infrigement.






CEATA. Imediat dupa ce Korodi si-a terminat
discursul, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a venit cu o
alta abordare: taxa auto va creste cu cat masina polueaza mai mult.
“Principiul se pastreaza. Masinile, cu cat au o tehnologie mai veche si in
acest fel emit mai multe noxe, au o taxare mai mare, deci, cu cat polueaza mai
mult ca tehnologie, au o taxare mai mare”, a spus Vosganian, bulversand
audienta. Conform noii modalitati de calcul, taxa de poluare auto va fi
stabilita in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza
emisiilor de dioxid de carbon si de noxe.






Taxa pentru masinile cu motorizari tip
Euro 4 sau Euro 3 va fi calculata pe baza emisiei de CO2, exprimata in
grame/km, inscrisa de constructor in documentele de identificare cu ocazia
omologarii, de taxa specifica exprimata in euro/1 gram CO2, de capacitatea
cilindrica, de taxa specifica pe cilindree, la care se aplica o cota de
reducere in functie de vechime, conform proiectului de ordonanta. Pentru masini
cu motoare Euro 5, hibride si electrice nu se plateste taxa auto. “Pentru
masinile diesel care au filtru de praf se va aplica o reducere de 25% din
valoarea taxei”, a spus Korodi. Vosganian a precizat ca taxa de poluare auto
va reprezenta 2%-3% din valoarea masinii.






RESTITUIRE. Statul va da inapoi cetatenilor
diferenta de bani dintre taxa de prima inmatriculare platita pana acum si taxa
de poluare auto, care va intra in vigoare la






1 iulie 2008. Procedurile de restituire vor
fi stabilite de Ministerul Mediului si Ministerul Economiei si Finantelor, in
termen de 90 de zile de la data publicarii ordonantei de urgenta in Monitorul
Oficial.






Precizare






“Valoarea taxei scade si nu scade pe masura
ce masina este mai veche. Este foarte important coeficientul de depreciere a
masinii. Daca iau un Logan de 1.400 de centimetri cubi, Euro4, platesc mai
putin decat la un Logan nou cu aceiasi parametri. Daca iau o masina non euro,
cu o vechime de 15 ani si o capacitate cilindrica de 1.400 de cmc, taxa de
prima inmatriculare, adica cea care se aplica in prezent, este in valoare de
4.007 euro, iar conform noii modalitati de calcul, care va intra in vigoare la
1 iulie 2008, valoarea taxei va fi de 735 de euro. Cert este faptul ca taxa
scade pentru masinile vechi, dar nu scade sub valoarea taxei la masinile noi.
Astfel, daca luam o masina veche de 15 ani valoarea taxei este de trei ori mai
mare decat daca am lua o masina noua, acelasi model, cu aceiasi parametri”,
ne-a explicat Attila Korodi, Ministrul Mediului.






“Valoarea taxei scade si nu scade pe masura ce
masina este mai veche. Este foarte important coeficientul de depreciere a
masinii. Daca iau un Logan de 1.400 de centimetri cubi, Euro 4, platesc mai
putin decat la un Logan nou cu aceeasi parametri. Daca iau o masina non euro,
cu o vechime de 15 ani si o capacitate cilindrica de 1.400 cmc, taxa de prima
inmatriculare, adica cea care se aplica in prezent, este in valoare de 4.007
euro, iar conform noii modalitati de calcul, care va intra in vigoare la 1
iulie 2008, valoarea taxei va fi de 735 de euro. Cert este faptul ca taxa scade
pentru masinile vechi, dar nu scade sub valoarea taxei la masinile noi. Astfel,
daca luam o masina veche de 15 ani, valoarea taxei este de trei ori mai mare
decat daca am lua o masina noua, acelasi model, cu aceeasi parametri”, ne-a
explicat Attila Korodi, ministrul Mediului.






Care sunt noile formule de calcul






Pentru o Dacie Logan cu motor de 1.400
centimetri cubi Euro 4 se va plati o taxa de 246 de euro, iar pentru un
Volkswagen Passat de 1.900 cmc din aceeasi categorie se va plati aproximativ
570 de euro.



“La Euro 3, fata de formula initiala in
care la un Renault Clio de cinci ani aveam o taxa de 1.000 euro, acum vom avea
600 de euro”, a spus Vosganian.






O masina noua Renault Megane cu motor Euro
4 va fi taxata cu 385 de euro, iar o masina de acelasi tip, dar cu motor Euro
3, va fi taxata cu 756 de euro.






Noul sistem de clacul indica valori in
scadere la jumatate pentru taxele aplicate autovehiculelor Euro 2 si Euro 1 cu
motoare de pana la 2.000 de centrimetri cubi si reduceri chiar mai mari la
masinile non-euro. In acelasi timp, taxa pentru motoarele cu capacitati de
peste 2.000 cmc, din aceste categorii, se apropie sau chiar depaseste actualele
valori.






La vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400
cmc si o vechime de sase-sapte ani, noua taxa va fi de 1.213 euro, fata de
2.604 euro in prezent, iar la vechime de opt-noua ani, suma scade la 928 de
euro. La aceeasi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 de
euro, la o vechime de sase-sapte ani ( 2.976 de euro in prezent) si cu 1.622 de
euro la vechime de opt-noua ani.






Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime
de sase-sapte ani, taxa urca la 3.300 de euro, dar sub valoarea actuala de
plata, de 4.007 euro. Aceleasi masini Euro 2 cu vechime de opt-noua ani vor fi
taxate cu 2.574 de euro.






PUTERE.Taxa devine mai mare decat nivelul
actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 cmc, pentru cele cu vechime de
sase-sapte ani urmand sa fie platiti 10.710 euro, fata de 6.868 de euro in
prezent.



La categoria Euro 1, taxa coboara de
aproape trei ori la masinile cu vechime de 10-11 ani si capacitate de 1.400
cmc, de la 3.606 euro la 1.323 de euro. Diferenta dintre nivelurile actuale si
cele propuse de Guvern scade o data cu cresterea capacitatii. Autoturismele de
1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 de euro, fata de 4.121 in
prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro, fata de 4.894 de euro, iar cele de
2.000 cmc cu 3.780 de euro, comparativ cu 5.152 de euro.






Noua taxa va depasi nivelurile actuale la
masinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plati 6.750 de euro, fata de
6.439 de euro in prezent. Aceeasi situatie se regaseste la motoarele Euro 1 de
3.000 cmc, unde taxa va creste de la 7.727 de euro la 11.340 de euro.






La vehiculele non-euro, vechi de 15-16 ani,
grila stabilita de Guvern indica taxe de 735 de euro pentru motoarele de 1.400
cmc (fata de 4.007 euro in prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc
(4.579 euro), 1.995 de euro la motoare 1.900 cmc (5.438 de euro) si 6.300 euro
la motoare de 3.000 cmc (8.586 de euro).



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1383 ori