Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Anul taxei

Anul taxei
De la intrarea in Uniunea European? au func?ionat trei forme ale birului auto, cele mai controversate fiind inregistrate anul acesta. Haosul legislativ legat de taxa auto este perpetuat de noul Guvern, care spune c? nu o va anula, ci o va ajusta, dar nu ?tie cu cat.

Din ianuarie 2007 pan? acum au func?ionattrei forme ale taxei auto, una mai diferit? decat cealalt?.Dac? prima taxasever autoturismele second-hand din import, dar deloc pe cele deja inregistratein Romania, a doua schimba complet registrul.

 

Taxa mai mult o ma?in? nou? ?i mai pu?inuna veche, ceea ce a dus la blocarea pie?ei ma?inilor noi ?i a for?at Dacia s?i?i inchid? por?ile. A treia form? a taxei auto, adoptat? la final de mandat alguvernului T?riceanu, i-a scos pe samsari in strad?, pentru c? tripleaz? birulpentru ma?inile rulate din import.

 

Un an dominat de incertitudine in privin?ataxei auto s-a incheiat in aceea?i not?, dup? ce Guvernul a trimis, dingre?eal?, ordonan?a de majorare de trei ori a birului cu o s?pt?man? maidevreme decat a anun?at ini?ial.

 

Rezultatul? Peste 200.000 de ma?ini vechiimportate in doar ultimele cinci luni, vanz?ri la jum?tate pentru ma?inile noi,haos la Registrul Auto Roman ?i la administra?iile financiare, proteste instrad? ?i peti?ii la Parlamentul European.

 

Nici noul Guvern pare s? nu ?tie cum s?abordeze taxa: de?i anterior intr?rii la guvernare a sus?inut anularea ei, acumnici nu se mai pune problema. „Cel mult vom reduce cuantumul acesteia”, a spusnoul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi.

 

Presiuni de la Comisie

 

In ianuarie anul acesta, Comisia European?presa Guvernul s? redacteze o nou? form? a taxei auto, la limita trimiteriicazului in fa?a Cur?ii Europene de Justi?ie, in urma inc?lc?rii Tratatului deaderare la UE.

 

Asta dup? ce, pe tot parcursul anului 2007,Comisia a transmis avertiz?ri potrivit c?rora taxarea unei ma?ini in propor?ieegal? cu vechimea este inechitabil?, intrucat legea nu se aplica pentruma?inile inregistrate deja in Romania.

 

Guvernul a inceput s? se gandeasc? lamodificarea taxei abia in martie anul acesta, dup? ce de-a lungul luniifebruarie a fost presat de societatea civil?, de senatorii, deputa?ii, dar ?ide europarlamentarii romani s? anuleze taxa. PDL a depus in Parlament mo?iunea„Anula?i taxa de prim? inmatriculare!”, iar Realitatea TV a rulat campania„Taxa la zid”.

 

Varianta sus?inut? in martie de premierulT?riceanu - „cine polueaz? mai mult pl?te?te mai mult” - a fost schimbat? la180 de grade de ministrul Finan?elor, Varujan Vosganian, care a venit inaprilie cu varianta ca ma?inile mai noi ?i mai puternice s? fie taxate maiaspru, pentru c? vor rula mai mult timp pe ?osele, iar in timp vor polua maimult decat rablele.

 

“Dac? ai o ma?in? Euro 4, taxa la ma?ina de?ase ani vechime trebuie s? fie cu cel pu?in 30% mai mic? decat la una nou?”,explica ministrul ineditul mod de calcul.

 

Cimitir de rable

 

A?a cum era de a?teptat ?i cum au avertizatdealerii ?i produc?torii auto, Romania a repetat exemplul Poloniei ?i s-aumplut de rable, a c?ror tax? de inmatriculare - denumit? „de poluare” - eramodic?.

 

Taxa de poluare auto, care inlocuia vecheatax? de prim? inmatriculare, a fost adoptat? in aprilie ?i a intrat in vigoarela 1 iulie, in plin? campanie a proiectului “Rabla”.

 

A?a se face c? la sfar?it de an, circa unsfert din ma?inile care ar fi trebuit casate prin programul “Rabla” au r?masinc? pe str?zi. In schimb, romanii ?i-au adus din afara ??rii ma?ini vechichiar ?i de 25 de ani!

 

Samsarii fac comer? neimpozitat

 

Una dintre cele mai spinoase problemecolaterale taxei auto ?ine de neimpozitarea ca?tigurilor samsarilor. Problema afost ridicat? atat de Dacia, cat ?i de dealerii de autoturisme noi.

 

Ministerul Finan?elor nu a r?spunssolicit?rii ziarului “Adev?rul” de a explica motivele pentru care veniturilegenerate de acest tip de comer? nu sunt impozitate. In orice alt? ?ar? din UE,samsarii de ma?ini second-hand sunt nevoi?i s? i?i inregistreze firme dac? vors? i?i continue activitatea, m?sur? ce il protejeaz? ?i pe cump?r?tor ?i ii garanteaz?acestuia din urm? c? poate reclama eventualele defec?iunii ale ma?inii pe careo cump?r?.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1482 ori