Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ritmul de crestere a pietei berii se va incetini in acest an la circa 5%

Ritmul de crestere a pietei berii se va incetini in acest an la circa 5%

Piata berii a inregistrat anul trecut o crestere de peste 20%, pana la 1,4-1,6 miliarde euro, la pret de retail, si un avans in volum estimat la 15-20%, iar producatorii estimeaza pentru 2007 o incetinire a ritmului de crestere a cantitatilor vandute pana la aproximativ 5%.

Anul trecut, volumul a fost de peste 16 milioane de hectolitri.

Un ritm de crestere similar celui de anul trecut nu este sustenabil in 2007, avand in vedere ca nivelul consumului anual pe cap de locuitor din Romania, de aproape 80 de litri, se apropie de media europeana, conform producatorilor.

"Cresterea a fost fenomenala in 2006, de 20% in volum si 25-30% in valoare. La aceasta evolutie au constribuit mai multi factori care, luati separat, sunt greu de cuantificat, cum ar fi Campionatul Mondial de fotbal, vremea, comportamentul consumatorului sau pretul stabil de pe piata", a declarat agentiei MEDIAFAX presedintele Ursus Breweries, Dieter Shulze.

Segmentele cu cea mai importanta evolutie au fost anul trecut berea ambalata la PET si la cutie.

"Cresterea de 15% in volum vine in principal de la doua tipuri de ambalaj, PET si cutie. Vanzarile prin retail au castigat teren, ponderea lor in totalul volumului de vanzari pe piata berii ajungand la circa 30%, fata de 7-8% in 2005. In consecinta, s-au dezvoltat acele segmente de ambalaj care se regasesc pe rafturi, adica PET-ul si cutia", a afirmat presedintele United Romanian Breweries Bereprod (URBB), Shachar Shaine.

Edwin Botterman, directorul general al Brau Union, apreciaza ca sticla este ambalajul preferat al romanilor, dar vanzarile pe acest segment sunt in scadere.

Ideea este sustinuta si de presedintele URBB.

"Vanzarile de bere ambalata la PET au crescut cu 40% in 2006, pe baza schimbarii obiceiului de consum al romanilor, in timp ce segmentul de bere ambalata la sticla a inregistrat o scadere de circa 15% fata de anul precedent, iar berea la draft a fost si ea in scadere", a spus Shaine.

Berea PET acopera peste 35% din piata, iar cele doua tipuri de ambalaje care se vor dezvolta si in viitor vor fi cutia si PET-ul, pe baza schimbarii obiceiului de consum.

Producatorii mizeaza si in 2007 pe o crestere a pietei, cu un ritm insa inferior.

"Fenomenul de crestere de 15% nu poate fi sustinut pe termen mai lung. In 2006 am ajuns la un volum total de 16 milioane de hectolitri, ceea ce inseamna un consum de 74 de litri pe cap de locuitor. Pana la media europeana, care se situeaza la circa 80 de litri, nu mai avem mult si nu cred ca un roman va consuma mai mult decat media europeana. In 2007, cresterea volumica va fi de pana in 5%", a explicat Shaine.

Shulze estimeaza o crestere de 1-3% in volum si 5-7% in valoare, pentru acest an.

"Cred ca mai exista loc de crestere pe piata de la nivelul actual de 79 litri pe cap de locuitor pana la nivelul Poloniei, de 84 de litri", apreciaza Shulze.

El ocupa si functia de presedinte al asociatiei "Berarii Romaniei", care reuneste cei mai mari producatori, firmele Brau Union Romania, Interbrew Romania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries.

Importurile de bere acopera un procent nesemnificativ din piata, de sub 1%. Ponderea lor ar putea creste, dar nu la un nivel important, dupa ce taxele vamale pentru achizitiile din Uniunea Europeana au fost eliminate, la 1 ianuarie 2007.

Producatorii spun ca ponderea livrarilor din alte state se va majora, insa nu va influenta semnificativ piata, intrucat aceasta este deja foarte competitiva, iar unele dintre cele mai renumite firme si marci la nivel mondial sunt deja prezente in Romania. In plus, costurile de productie de pe piata locala sunt similare celor din alte state, astfel ca pentru firmele straine livrarile in Romania nu ar aduce profituri foarte ridicate.

"Importurile au fost nesemnificative din cauza taxei vamale. Din 2007, insa, pot sa import de oriunde si sa platesc acciza aici. Daca luam in calcul ca in Germania, de exemplu, costul de productie este similar celui din Romania, diferenta ar putea sa o faca doar marcile. Teama noastra este reprezentata de statele din jur, dar si de tari precum Germania sau Austria, din Europa de Vest, unde au fost scaderi minore in ultimii ani ale consumului intern de bere. Acolo exista o capacitate mare de productie si cauta piete de export", a explicat Shaine.

El afirma ca importurile ar putea acoperi 5-10% din piata in acest an, iar firmele care vor patrunde pe piata romaneasca vor fi mai ales producatori locali independenti, intrucat companiile mari, internationale, au deja activitati in acest domeniu.

La randul sau, Dieter Shultze a precizat ca importurile nu vor juca un rol important, consumatorii fiind deja atasati de brandurile existente.

Nici preturile nu vor evolua spectaculos in 2007, fiind prognozate scumpiri de circa 5%. Producatorii spun ca nivelul ridicat de competitivitate din piata romaneasca ii obliga sa nu majoreze preturile.

"In 2007 ne vom confrunta cu o crestere a costurilor cu forta de munca si materia prima, utilitatile, dar si cu deschiderea granitelor, ceea ce inseamna importuri ieftine din afara. S-a intamplat in Polonia, in Ungaria si se va intampla si la noi. Ca producatori locali trebuie sa avem grija ca, indiferent de cresterea costurilor, sa nu scumpim produsele prea mult, pentru ca ne confruntam cu concurenta, ridicata in Romania. Niciun producator nu are o cota de piata mai mare de 26-27%, trei companii isi dezbat titlul de lider, alti doi sunt de marime medie si cateva zeci mai mici", a explicat Shaine.

Piata romaneasca de bere este una dintre cele mai competitive din regiune, majoritatea companiilor internationale importante din domeniu fiind prezente, respectiv Heineken (prin Brau Union), Inbev (Interbrew), SABMiller (Ursus Breweries) si Carlsberg (URBB).

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.mediafax.ro/ target=_blank>Mediafax</a>)

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 841 ori