Unilever: Companiile ar trebui sa tina cu dintii de angajatii valorosi

Vineri, 24 Aprilie 2009, ora 11:47
3646 citiri
Unilever: Companiile ar trebui sa tina cu dintii de angajatii valorosi

Capitalul uman este nu numai o linie de cost, ci si o linie de investitii. Cred ca, sub nici o forma, un manager responsabil nu trebuie si nu poate sa renunte la persoanele talentate si la oamenii care aduc valoare in business, a declarat Alexandra Gatej, presedinte al Unilever pentru Europa Centrala si de Sud, intr-un interviu acordat in exclusivitatea pentru Bloombiz.

Vezi interviul video pe Biztube.ro

Poate fi privita criza ca o oportunitate?


Criza este o oportunitate. Daca ne uitam la ideograma chineza a crizei, ea are doua parti: una reprezentata de criza si cealalta de oportunitate. Ca orice lucru in viata, lucrurile positive au si aspecte negative si invers.

Putem considera criza ca fiind momentul managerilor adevarati?


Nu. Momentul managerilor adevarati este tot timpul. Cei care sunt manageri profesionisti si care au modele de business sanatoase sunt si cei care conduc businessuri care rezista si in perioadele de criza si cresc si in perioadele de crestere economica.

Inainte de criza financiara se spunea ca avem o criza a fortei de munca. Astazi, reducerile de cheltuieli vizeaza in principal capitalul uman. In contextual actual, cum credeti ca ar trebui sa procedeze un manager: sa renunte la un om foarte bun, specializat, sau sa incerce sa il tina, oricare ar fi costurile?


Capitalul uman este nu numai o linie de cost, ci si o linie de investitii. Cred ca, sub nici o forma, un manager responsabil nu trebuie si nu poate sa renunte la persoanele talentate si la oamenii care aduc valoare in business.
Si cred ca e de datoria managerilor sa isi tina cat pot de mult persoanele talentate si pentru ca in mod sigur au investit in acele persoane mult mai mult decat costul salarial pe care l-ar avea cu reducerea acestora.

Se spune ca unii se nasc lideri. Cu toate acestea, intr-o organizatie, atingerea pozitiei de lidership se face treptat. Cum se obtine lidershipul si cum se mentine acesta?


Cu foarte, foarte multa munca, cu putin noroc, si cu profesionalism. E adevarat, si eu cred in teoria ca liderii se nasc, cred si in teoria ca liderii se nasc si se fac.
Cred ca etapele pe care un lider le parcurge de la angajarea intr-o companie si pana la conducerea companiei sunt absolute necesare, fiindca nu poti sa fii sef de sala, decat daca ai fost chelner.
Trebuie sa cunosti cu adevarat un business pe care la un moment dat il conduci, trebuie sa parcurgi fazele de dezvoltare care sa iti permita sa stii ce vorbesti, sa stii ce decizii iei si sa iti poti asuma riscurile si responsabiliatile.

Care sunt diferentele intre femei si barbati in ceea ce priveste lidershipul?


Nu exista o diferenta. Abordarea volumetrica care se practica in Spania sau in tarile nordice cu privire la cota de participare feminin - masculin intr-un business nu reprezinta o garantie a calitatii leadershipului.
Cred ca vorbim de nevoia de a avea profesionisti si lideri adevarati in business si in politica, si nu barbati sau femei. Trebuie, in schimb, sa punem femeile in conditia de a avea succes. Si asta inseamna putin altceva decat sa pui un barbat in conditia de a avea succes. Pentru ca o femeie are vieti paralele, tot timpul. Ca o femeie sa poata fi clara si coerenta in deciziile pe care le ia in business, viata ei personala, copilul, sotul, familia, trebuie sa fie asezate si trebuie sa fie intretinute. Tehnica acesta trebuie considerata cand vorbim de un lider feminin.


Ultimele decenii promoveaza un nou stil privit ca: vizionar, charismatic, inspirational, si anume leadership-ul transformational. Ce presupune acest tip de conducere?


Leadership-ul transformational practic deriva din capacitatea unui lider de a se reinventa tot timpul. Fiindca daca stai mori. In acest context , "Your assets can become your liabilities." Daca nu intelegi vremea in care traiesti si nevoile specifice ale situatiei pe care o ai in fata, este foarte posibil sa iei decizii gresite. Cu alte cuvinte, daca nu te reinventezi si nu te adaptezi, lucruri la care romanii sunt foarte pregatiti dupa parerea mea, nu prea ai sanse sa rezisti pe termen lung. Asa ca trebuie, tot timpul sa fii foarte atent la ce se intampla in jur si sa te adaptezi la lucrurile respective. Altfel n-ai cum sa rezisti.

Cat de mult a contat experienta dumneavoastra la Radio Europa Libera in cariera construita la Unilever?


A contat extrem de mult. Este una dintre perioadele cele mai frumoase ale carierei mele pentru ca s-a desfasurat si intr-o perioada politica in Romania interesanta si importanta, dupa revolutie.
Am avut prilejul sa cunosc oameni absolut fascinanti, de prim rang in viata tarii si am invatat foarte mult de la niste oameni deosebiti care mi-au aratat ce inseamna sa crezi intr-un lucru pana la capat.
Lucru pe care l-am preluat si pe care il aplic si astazi in business.

Care sunt brandurile Unilever cu cea mai mare priza la consumatorii romani?


Brandurile noastre sunt branduri care sunt potrivite pentru toti consumatorii romani, intr-un fel sau altul. Ele raspund nevoilor consumatorilor atat din punct al beneficiilor, cat si din punct de vedere al pozitionarii de pret, cat si din punct de vedere al calitatii, cat si din punct de vedere al aspiratiei.
Si intr-o criza economica, cum este cea pe care o traversam acum, constatam ca atat brandurile pozitionate premium la nivel de pret, cum ar fi Dove, cat si brandurile economice cum ar fi Dero sau Delma sau Delikat sunt la fel de relevante pentru consumatorul roman. Pentru ca raportul calitate-pret pe care noi il oferim se pare ca este unul pe care consumatorul il apreciaza. Cu toate aceste, nu negam evidenta crizei economice. Oamenii cumpara mai putin, consuma mai putin, economisesc mai mult, pentru ca au griji obiective legate de nivelul de venituri pe care si-l pot permite.

Dumneavoastra personal, credeti ca este un moment bun pentru achizitioanarea de bunuri de lunga durata?


Cred ca fiecare dintre noi este dator catre familia sa cu prudenta in perioada aceasta. Cred ca este nevoie de o reconsiderare a nevoilor materiale.
Fericirea unei familii are legatura cu posesiunile materiale, dar nu cu extravaganta. Si cred ca in perioadele de criza este nevoie sa cantareasca fiecare familie si fiecare individ daca lucrul pe care vrea sa si-l cumpere pune in pericol stabilitatea financiara a familiei sale sau nu. Si atunci deciziile se iau mai usor. Ideea ca as vrea o casa sau as vrea o masina in momentul acesta nu mai poate fi considerata decat daca iti pui in pericol intreaga situatie financiara a familiei tale.

Care este omul de afaceri pe care il apreciati cel mai mult? De ce?

Sunt cateva persoane in bussines-ul romanesc pe care le admir si le apreciez in mos constant de cativa ani incoace si sunt persoane cu care gasim multe puncte de vedere in comun si probabil ca acesta este si criterilu de baza.
Admir mult pe Mariana Gheorghe si pe Liliana Solomon de la Vodafone. Il admir pe domnul Moat si pe domnul Mihai Ghica. Sunt oameni cu care am traversat impreuna ultimii 3-4 ani in acesta perioada in Romania si am intalnit la aceste persoane determinare, grija, valori, pricipii, esenta umana de calitate foarte buna, care pe mine ma inspira.

Cat de morala vi se pare situatia executivilor care si-au condus companiile la faliment, dar au incasat bonusuri de sute de milioane de dolari?


Este o intrebare retorica nu-i asa? Fiindca mi se pare absolut iresponsabil, individualist si imoral sa beneficiezi de o functie care sa-ti permita avantaje individuale atat de importante in detrimentul atator si atator oameni din companie. Mi se pare absolute imoral.

Un interviu de Cristina Enescu

Cum obții o întâlnire cu bărbatul de 1.500 de miliarde de dolari: Ai nevoie de o idee și un om
Cum obții o întâlnire cu bărbatul de 1.500 de miliarde de dolari: Ai nevoie de o idee și un om
Marii bogătași și finanțatori de la New York, Londra sau Hong Kong tânjesc chiar pentru o întâlnire de doar 10 minute cu unul dintre cei mai căutați bărbați din Orientul Mijlociu....
Qualcomm, acuzată că a manipulat rezultatele platformei X Plus
Qualcomm, acuzată că a manipulat rezultatele platformei X Plus
Qualcomm a anunțat recent lansarea noii platforme Snapdragon X Plus, destinată laptopurilor, promițând performanțe remarcabile, durată extinsă de viață a bateriei și capacități avansate...
#brand, #capital, #companie, #investitii, #lidership , #stiri Unilever