Consumul va scadea si anul viitor pe fondul cresterii somajului, al majorarii pretului la utilitati si din cauza lipsei de incredere a populatiei in redresarea situatiei economice, potrivit reprezentantilor companiilor din retail prezenti la un seminar organizat de Business Magazin, informeaza Mediafax.
"Eu cred ca in 2011 piata va continua sa scada. Incercam sa judecam realist, pentru ca toate previziunile pe care le-am vazut eu au fost batute la sfarsit de an", spune Marius Melesteu, directorul general al producatorului de cafea Strauss Romania.El apreciaza ca daca somajul va creste, oamenii vor avea din ce in ce mai putini bani, pe care va trebui sa ii orienteze catre costuri pe care nu le pot evita, cum ar fi utilitatile.
Robert Redeleanu, directorul general al producatorului de conserve Scandia, imparte 2011 in doua etape.
"Cred ca in primele sase luni vom suferi amarnic, pentru ca primele sase luni ale acestui an au fost mult mai bune decat ultimele sase luni, si probabil ca undeva spre sfarsitul lui 2011 vom vedea o oarecare ameliorare. Dar in primele sase luni vom continua sa vedem scaderi semnificative de consum", apreciaza Redeleanu.
El crede ca va avea un impact asupra economiei si iesirea din perioada de somaj a multora dintre cei care si-au pierdut locurile de munca.
"Nu sunt elemente care sa ma faca sa cred ca va fi mai bine decat in acest an anul viitor. In cel mai fericit caz va fi stagnare", afirma Raul Ciurtin, directorul general al producatorului de lactate Albalact Alba Iulia.
Albert Davidoglu, National Customer Development Director la Unilever, este rezervat in ceea ce priveste anul viitor.
"Ma uitam la indicele de incredere, care a ajuns de la superoptimist la superpesimist, si asta arata care va fi intentia de cumparare in viitor. Cand omul are incredere in viitor, cumpara, cand nu, nu cumpara. Am ajuns de la 92 nivel de incredere la 50, cel mai mic nivel din Europa, si pana la urma asta reflecta ceea ce se intampla acum in piata. Omul sta si asteapta", spune el.
Davidoglu crede ca la restrangerea pietelor contribuie si campaniile promotionale in exces.
"In momentul in care lumea se lupta pe o piata mai mica, de aici apare excesul de promotii. Este normal sa faci promotii pentru a-ti atinge tinta pe termen scurt, dar pe de alta parte te uiti si in viitor. Daca te uiti in ce directie au luat-o pietele, -15%, -20%, cumva si noi am contribuit la aceste scaderi aruncand in piata o multime de activitati si ducand-o mai jos, pentru ca volumele nu au crescut. O piata care este, ca volum, limitata si nu mai poate creste, orice reducere de pret inseamna implicit scaderea valorii pietei", a adaugat Davidoglu.
Bogdan Popescu, Head of Strategic Project Management Metro Cash&Carry Romania, este ceva mai optimist si crede ca situatia nu va fi atat de neagra.
"Ce era de concediat, s-a concediat, in mediul privat. Ar mai fi la stat, si vad ca acolo nu ne grabim sa facem ceva. Sunt doua variante: creste somajul la stat, cu efectele benefice pe care le stim, sau nu creste, si atunci nu se va reflecta in consum. Criza e o oportunitate, ca si razboaiele, in timpul carora s-au facut cele mai mari cuceriri tehnico-stiintifice. I-au impins pe oameni sa devina inventivi. Incepi sa cauti posibilitati sa fii eficient", crede Popescu.