Hitler, la moda in social media: De ce s-au inmultit mesajele despre liderul german

Joi, 17 Iulie 2014, ora 16:30
1666 citiri
Hitler, la moda in social media: De ce s-au inmultit mesajele despre liderul german

Retelele de socializare, in principal Twitter, au inregistrat in ultima saptamana o crestere vizibila a mesajelor cu referinte la Adolf Hitler, precum "Hitler nu a facut nimic gresit" sau "Daca Hitler ar mai fi in viata". O analiza BBC arata care sunt posibilele explicatii pentru acest fenomen in mediul online.

Referintele la dictatorul nazist nu sunt ceva nou pe internet - potrivit BBC, in ultimul an "Hitler" a fost folosit de mai mult de 10 milioane de ori pe Twitter. Insa incidenta acestor referinte a crescut semnificativ recent, prin mesaje ce contin etichete precum #HitlerWasRight, #HitlerDidNothingWrong si #IfHitlerWasAlive ("Hitler avea dreptate", "Hitler nu a facut nimic gresit", "Daca Hitler ar mai fi in viata"),potrivit Mediafax.

Fenomenul este in mod evident legat de victoria Germaniei la Campionatul Mondial de fotbal, dar si de conflictul dintre Israel si Fasia Gaza.

Luate impreuna, cele trei etichete (hashtaguri) au fost folosite de internauti de mai mult de 15.000 de ori in ultima saptamana. Dupa cum e sugerat, mesajele au o directie puternic antisemitica, dar o mare parte o reprezinta critica la adresa lor, din partea internautilor care condamna folosirea acestor hashtaguri.

Utilizarea acestor etichete a inceput, se pare, odata cu meciurile-cheie ale Germaniei in Cupa Mondiala, cum ar fi acest mesaj: "Cred ca ultima oara cand germanii au distrus pe cineva in felul asta a fost in al Doilea Razboi Mondial". Un alt exemplu de notat este cel al prim-ministrului malaysian, care a starnit indignare cand, referindu-se la victoria zdrobitoare a Germaniei din semifinala cu Brazilia, a scris pe Twitter: "BINE JUCAT...BRAVO...TRAIASCA HITLER...".

Desi contextul aparitiei acestor etichete arata ca totul a inceput probabil intr-un spirit de gluma, folosirea lor a luat rapid un accent anti-semitic.

Pe masura ce conflictul Israel - Fasia Gaza a crescut in intensitate si in atentia data de media, "trendul" etichetelor a fost criticat de pro-palestinieni, inclusiv locuitori ai Palestinei, care s-au aratat foarte vocali in a le cere oamenilor sa inceteze folosirea lor. "Un asemenea trend nu are ce sa caute in activismul palestinian", a spus o studenta palestino-americana despre hashtagul #HitlerWasRight.

Etichetele #HitlerWasRight si #HitlerDidNothingWrong, folosite cu intermitenta

Etichetele #HitlerWasRight si #HitlerDidNothingWrong au fost folosite cu intermitenta, motiv pentru care originea lor este greu de identificat. Mult mai usor de descoperit a fost sursa pentru #IfHitlerWasAlive - un numar de locuitori din Pakistan.

"Intuitia mea este ca sunt oameni needucati", a spus Zohaib Nawaz Taar, student pakistanez si programator care traieste acum in Spania si unul dintre cei multi care au criticat acest hashtag pe Twitter. "E vorba de un grup de oameni care incep aceste hashtaguri doar ca sa faca din ele un trend."

Intentia este de "a inflama, de a fi puternic ofensiv", spune rabinul Kenneth Cohen, care s-a implicat de asemenea in discutiile pe Twitter pentru a condamna acest gen de comentarii. "Este de asemenea contraproductiv - ii reflecta negativ pe oamenii care folosesc aceasta eticheta. Nu e foarte inteligent."

"In niste timpuri in care ar trebui sa ne dam silinta pentru a destinde tensiunile, exista unii oameni care fac tot ce pot pentru a le intari", adauga acesta, explicand ca relativa anonimitate specifica mediului online ii face pe oameni sa se simta liberi sa spuna lucruri care ar fi de neacceptat in societate.

Faptul ca oamenii recurg la comparatii neindreptatite cu Hitler nu ar trebui sa surprinda pe nimeni, spune Mike Godwin, care in 1990 a creat Legea lui Godwin a analogiilor naziste. In forma sa cea mai simpla, aceasta lege spune ca in orice discutie sau forum online, cineva va aduce la un moment dat vorba de Hitler sau de nazisti. "Este modelul raului" in lumea occidentala, explica Godwin. Daca vrei sa deturnezi o dezbatere, "asta e drumul de urmat".

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#mesaje Hitler, #retele socializare, #retea socializare Twitter , #stiri Twitter