Cum a cutremurat Internetul sistemele de marketing

Marti, 04 Noiembrie 2008, ora 13:25
2363 citiri
Cum a cutremurat Internetul sistemele de marketing

Ascensiunea rapida a Internetului a avut un impact puternic asupra lumii marketingului, modificand sau chiar distrugand multe dintre conceptele si tehnicile care au reprezentat standardele industriei si au creat branduri sau companii de succes. De la preturi, la promovare, distributie, campanii de comunicare, advertising si concentrarea pe client, noul canal de comunicare a realizat probabil cea mai puternica revolutie cunoscuta pana acum in domeniul marketingului si advertisingului.

Marketingul a evoluat de la o disciplina cu vizibilitate scazuta la o componenta esentiala in cadrul oricarei companii care doreste sa fie competitiva intr-un mediu economic din ce in ce mai concurential. In Romania marketingul nu a reusit inca sa castige importanta care ar trebui sa ii fie acordata in cadrul unei afaceri insa decalajul fata de pietele evoluate este recuperat din ce in ce mai rapid.


Desi teoria, conceptele, instrumentele si practicile au evoluat si s-au schimbat uneori major, Internetul a reusit sa provoace cea mai puternica revolutie din istoria de peste 100 de ani, cutremurand domeniul marketingului.

Consumul de informatie explodeaza

online

In timp ce televiziunile, ziarele, revistele si alte mijloace de informare au impus un consum ciclic, conditionat al informatiei, Internetul a spart barierele oferind libertate totala utilizatorilor. Consumatorii au posibilitatea de a accesa aproape instant date despre produsele ori serviciile pe care planuiesc sa le achizitioneze.

Politicile de preturi, un subiect atat de delicat a fost puternic afectat de transparenta pe care o pune la dispozitie mediul online. Diferentele semnificative in politica de preturi dintre competitori, o normalitate a mediului de afaceri, a fost afectata de ascensiunea magazinelor online. Acestea au reusit sa practice marje de profit mult mai mici in conditiile unor costuri operationale reduse punand o presiune fantastica asupra retelelor de distributie clasice. Cel mai puternic afectat in Romania este sectorul IT&C, unde multi jucatori mici sau medii s-au vazut in imposibilitatea de a concura impotriva comertului electronic.


Consumatorii obisnuiti influenteaza deciziile de cumparare prin media create online(social media)


Fortati uneori sa aleaga avand la dispozitie zeci de posibilitati, oamenii sunt din ce in ce mai mult influentati de opiniile realiste, obiective ale altor consumatori, publicate online pe bloguri, siteuri, twitter, retele sociale si alte servicii. O campanie de advertising excelent realizata dar care nu reuseste sa isi respecte promisiunile are toate sansele sa esueze lamentabil.


Mai mult decat atat utilizatorii de Internet posteaza experientele personale ale interactiunii cu anumite branduri, taxand rapid orice abordare neprofesionista. Companiile au voie sa greseasca din ce in ce mai putin si sunt fortate sa ridice standardele de calitate, ramanand permanent in lumina reflectoarelor.


Comunicarea si promovarea traditionala, afectate de mediul online

Metodele intruzive, prin care se propagau mesaje publicitare nesolicitate au condus advertisingul si normele traditionale de promovare pentru mai mult de 100 de ani. Pentru a se adapta avalansei de mesaje nedorite, omul modern a dezvoltat atentia selectiva, un proces care ii permite sa aleaga informatia careia ii va acorda atentie, ignorand un procent urias din reclamele cu care intra in contact zilnic.


Odata cu dezvoltarea exploziva a Internetului in Statele Unite, marketerii au aruncat bugete uriase pe Internet in campanii intruzive, specifice normelor traditionale. Deloc surprinzator, investitiile nu s-au returnat la nivelul asteptarilor, iar marketerii au trebuit sa invete modalitati noi de a planifica campanii de promovare online, atingand doar consumatorii interesati.


Metodele eficiente de promovare pe Internet au avantajul unei segmentari mult mai bune a audientei finale, companiile reusind sa transmita un mesaj personalizat catre o masa uriasa de utilizatori, exact in momentul in care acestia sunt interesati de produsele sau serviciile respective, lucru imposibil de realizat in media clasica.  Masurarea precisa a rezultatelor si un raport superior al  returnarii investitiei in advertising online fata de mediile traditionale  au afectat distributia bugetelor, promovarea online reusind in Marea Britanie spre exemplu sa atraga un procent record de peste 20% din totalul sumelor investite in advertising.


Intr-o societate din ce in ce mai complexa clientii doresc sa fie tratati in maniera unica


Pe masura ce pietele de masa in sensul clasic incep sa dispara, afacerile au in fata o noua provocare: cum reusesti sa oferi un serviciu personalizat, o abordare unica pentru fiecare client in parte. Sa construiesti un departament in care angajatii sa aiba o relatie directa si personala cu milioane de clienti reprezinta cu siguranta o provocare mult prea mare pentru majoritatea companilor actuale.

Internetul ofera posibilitatea construirii automate a bazelor de date cu informatii esentiale despre fiecare consumator, preferintele, dorintele si obiceiurile de cumparare ale acestuia. Pe baza acestor informatii se pot mentine legaturi mai stranse, personale si automatizate care sa asigure un grad ridicat de satisfactie in randul clientilor si binenteles mai mult profit din tranzactii ulterioare.


Ce urmeaza in marketing si in companiile romanesti


Viitorul marketingului va fi puternic legat de mediul online si va impune jucatorilor din mediul afacerilor sa se adapteze rapid noilor reguli daca vor urmari sa supravietuiasca si apoi sa se dezvolte. Desi in suficiente cazuri, in Romania sistemele de marketing traditionale functioneaza cu success, viteza cu care evoluam impune o reconsiderare a strategiilor care trebuia sa ia in calcul oportunitatile dar si amenintarile generate de Internet.


Viitorul va apartine celor care vor reusi sa se adapteze cel mai bine la noile provocari aparute. Esti unul dintre ei?

 

Ciprian Gavriliu - business developer,                              

Agentia interactiva PlayTheBalls