Inflexibilitatea, cel mai mare pericol in fata concurentei noi de pe piata

Marti, 09 Septembrie 2014, ora 14:44
1647 citiri
Inflexibilitatea, cel mai mare pericol in fata concurentei noi de pe piata

Schimbarile realizate prin inlocuirea vechilor tehnologii si-au gasit un termen inca din anii '90. Profesorul Clayton Cristensen de la Harvard a impus atunci termenul de "inovatie perturbatoare", iar astazi este omniprezent. Uber perturba afacerile din zona tranportului cu taxiuri, Cronuts perturba producatorii alimentelelor micului dejun clasic, iar Twitter perturba comunicatiile.

Ce perturba, insa, siguranta unei companii in fata noii concurente de pe piata? In teoria lui Cristensen, o inovatie pertubatoare este una inferioara calitativ celor existente pe piata, dar care are alte atribute atragatoare in fata publicului. Mai toate studiile care au luat in calcul marimea firmelor, confruntate cu noile provocari de pe piata, si capacitatea lor inovatoare nu au reusit sa gaseasca o relatie directa intre cele doua criterii, arata intr-un articol jurnalistii publicatiei The Economist.

Cercetare fara rezultate

Cu toatea cestea, o noua analiza efectuata de Rebecca Henderson, un alt economist reputat ar Harvardului, indica faptul ca banii investiti de companiile deja stabile pe piata dau rezultate nesatisfacatoare, comparativ cu uimitoarele inovatii realizate pe bugete limitate de catre noile firme concurente. O explicatie ar consta in faptul ca investitia in noi tehnologii ar insemna sacrificarea in timp scurt a vechilor metode ce poarta un patent al succesului, fapt ce duce in final la investitii reduse in noile tehnologii aparute pe piata sau la incercari timide de a impaca si moda veche si noul prin investitii neconcludente in ambele tehnologii.

Iar adaptarea, in aceste cazuri, devine de-a dreptul o misiune imposibile pentru multe companii confruntate cu socul tehnologic. Prea putini manageri dovedesc abilitatea de a realiza ca sacrificarea unor linii de productie invechite este de preferat decat prabusirea totala. De cele mai multe ori, rationamentele lor nu vizeaza decat evolutiile financiare pe termen scurt sau se arata speriati din start de costurile schimbarii.

Structuri rigide

Cu toate acestea nici in al doisprezecelea ceas, cand pricolul reprezentat de inovatiile perturbatoare devine vizibil pe zi ce trece, managerii nu reusesc sa isi adapteze strategiile la noua confruntare. In opinia, Rebeccai Henderson acestlucru se datoreaza structurilor rigide create in interiorul acestor companii. Teoria sa descrie o astfel de organizatie ca fiind un urias filtru de informatii care isi dezvolta structuri de personal menite sa raspunda asteptarilor de moment.

Lucru acesta poate fi un avantaj atunci cand noile tehnologii sunt inca in stadiu incipient, dar poate reprezenta un "calcai al lui Ahile" cand pericolul reprezentat de acestea devine pregnant. Sistemul patentat in astfel de cazuri se poate dovedi un factor descurajant pentru gandirea creativa a angajatilor.

Dezvolta-te sau dispari

Ca si studiu de caz, exemplul IBM pare destul de elocvent in aceasta privinta. Dorinta firmei de a imoune pe piata unitatil de calculotoare personale s-a ciocnit apoi de nemultumirea clientilor sai privind limitele acestor produse. Iar publicul a transferat ceasta nemultumire rapid catre toate produsele IBM. Pana cand IBM a rezolvat intern problema PC-urilor produsede firma, piata fusese deja acaparata de alti competitori.

Perturbarea in piata nu inseamna neaparat si o condamnare la moarte pentru firmele deja existente, atata timp cat liderii acestora stiu sa foloseasca in interes propriu varianta cooperarii comerciale. Noii veniti pot fi intotdeauna atrasi in colaborari, absorbiti sau cumparati. Facebook, de exemplu, si-a facut un renume de a cumpara majoritatea rivalilor care i s-au parut provocatori, lucru care a dus si la o dezvoltare continua a serviciilor oferite de compania lui Zuckenberg.

#tehnologii noi, #inovatii perturbatoare, #soc tehnologic, #adaptare la nou, #structuri rigide in interiorul companiilor, #gandire creativa, #munca de cercetare , #Investitii