Din cele aproape 300 de firme care au standuri la manifestarea expozitionala dedicata industriei ospitalitatii ce are loc la Bucuresti, putin peste 10 agentii au si alte oferte decat clasicele sejururi la Marea Egee sau Marea Mediterana.
Prima zi a Targului de Turism, care se desfasoara
intre 27 si 30 martie la complexul expozitional Romexpo din Bucuresti, a fost
dedicata specialistilor. Agentiile au incercat sa promoveze chiar de la inceput,
prin diverse actiuni promotionale, ofertele pregatite, insa niciun stand nu a
atras in mod deosebit privirile vizitatorilor. Animatia din anii precedenti nu
se regaseste nici macar pe aleile complexului expozitional. Repartizarea
participantilor in pavilioanele 13-18, si nu in Pavilionul Central, este
considerata ca un regres.
Cautand o agentie anume, e foarte greu sa o
dibuiesti, nu exista nimeni care sa te indrume si totul se gaseste doar parcurgand
toate pavilioanele. In anii precendenti, pana si reducerile erau mai substantiale
pentru cei care veneau si isi contractau aici vacantele. Acum, doar cateva agentii
mai ofera aceasta reducere, intre 10% si 20%, ori o suma fixa stabilita in
prealabil. In plus, agentii nu au venit la expozitie cu laptopuri ori
calculatoare, astfel ca, daca le ceri o destinatie care nu exista in oferta de
la targ, dar se regaseste in oferta generala a agentiei, ti se spune ca nu se
poate face rezervarea acum, intrucat nu au cum. Prin urmare, targul de turism –
editia 2008 - poate fi interesant, de data aceasta doar pentru cei ce nu s-au saturat
inca de Grecia, Turcia, Spania, Tunisia sau Egipt.
Romania – acelasi litoral, aceleasi
pensiuni de la munte
Desi ofertele sunt, ca si in ceilalti ani,
axate mai mult pe destinatiile externe, proportia fiind de 35% pentru Romania si
65% pentru extern, litoralul de la Marea Neagra este in continuare cel mai
promovat produs intern. Cu preturi pornind de la circa 400 de lei un sejur de sapte
zile in luna iunie intr-o statiune de pe litoral la un hotel de doua stele ori
1.000 de lei in iulie, la aceeasi categorie de cazare, litoralul culmineaza cu
oferte de 170 lei/zi/persoana, in august, la un hotel de patru stele intr-o
camera single cu jacuzzi, fiind inclus in acest pret doar micul dejun.
De asemenea, pensiunile turistice din
cadrul Asociatiei Nationale de Turism Rural, Ecologic si Cultural (ANTREC) s-au
prezentat in acest an pe zone turistice si au venit cu ceva mai putini mesteri
populari decat de obicei. Totusi, ofertele lor sunt generoase, iar cazarile in
acest fel de structura turistica au crescut anul acesta cu cel putin 25%.
Pensiunile sunt, de altfel, singurele entitati care au venit cu oferte inclusiv
de revelion, agentiile de turism neavand, in multe cazuri, nici macar
cataloagele de vara tiparite si aduse la targ. Tarifele in Vila Bran, de
exemplu, incep de la 120 lei/zi si ajung la 160 lei intr-o camera obisnuita (nu
apartament), singura conditie fiind sa se rezerve minimum trei nopti de cazare.
Daca ceri oferte exotice, majoritatea agentiilor
iti recomanda Ibiza si Tenerife, eventual Sicilia.
„Exotic" inseamna Ibiza si Tenerife
Doar cateva agentii – Atlantic Travel,
J’info Tours si ONT Carpati – au avut in oferta de la targ si altceva decat
destinatiile mentionate pana acum. Astfel, puteti merge in Mexic cu preturi incepand
de la 2.000 de dolari/persoana, in Australia sau Noua Zeelanda, cu preturi incepand
de la 6.000 euro/persoana sau in Thailanda, cu preturi in jur de 2.500
euro/persoana. Orice ati cere este posibil, insa cu rugamintea – din partea
expozantului – de a veni la sediul respectivei agentii sau de a trimite un
e-mail.
Charterele, motor de dezvoltare pentru agentii
Zborurile charter sustin efortul continuu
al agentiilor din fiecare an de a atrage noi turisti cu preturi bune. Astfel,
J’Info Tours a investit 4,5 milioane de euro pentru sapte chartere exotice, in
2008, cu 7-8 zboruri saptamanale care au o capaciatate de 140-180 de locuri, a
declarat directorul de marketing al acestei agentii, Cristina Irimia.
"Investitia noastra reprezinta avansul care
ne garanteaza sejururile ce se vor desfasura in Mallorca, Tenerife, Barcelona,
Antalya, Creta, Rhodos si Corfu, in hoteluri de doua si patru stele. Preturile incep
de la 219-398 euro, fara taxe de aeroport, in locatii de doua sau trei stele, si
cuprind zbor, transfer, ghid si mese plus cazare pentru sase nopti", a declarat
directorul de marketing al agentiei J’Info Tours.
Potrivit acesteia, pentru Tenerife, Antalya
si Creta, zborurile vor incepe de Paste si se vor finaliza in septembrie, iar
pentru celelalte patru chartere zborurile incep la sfarsitul lunii mai, inceputul
lunii iunie si vor dura patru luni.
Luna de miere, doar pe malurile Mediteranei
Din pacate, un sondaj printre agentii
prezenti la Romexpo, privind noi destinatii pentru luna de miere, se incheie cu
un esec. Intrebarile noastre au vizat destinatii/sejururi (nu circuite), in orase
precum Barcelona, Paris, Lisabona ori Bruges pentru luna de miere. Doar la cateva
agentii am gasit oferte cu charter spre aceste destinatii (mai putin Paris), cu
precizarea ca trebuie sa scrii la agentie pentru a ti se face o rezervare
individuala.
Daca va casatoriti in acest an si vreti un
sejur in una dintre destinatiile de mai sus, targul de turism este de prisos.
Altceva, o oferta speciala pentru tinerii insuratei, pur si simplu nu exista.
Trebuie sa te conformezi pentru Barcelona cu Costa Brava (e aproape de acest
oras si se presupune ca vei ajunge repede acolo) ori eventual sa alegi altceva,
din ceea ce au agentiile la targ care ofera si reduceri. Targul de Turism – editia
2008 – se va inchide duminica si are o tombola cu premii pentru vizitatorii
care completeaza un talon.