Anul 2012 a fost unul in care s-au produs multe schimbari pe piata turismului locala: de la falimentul uneia dintre cele mai cunoscute si vechi agentii de turism din Romania, pana la refuzul TUI de a include tara noastra in cataloagele lor.
Care au fost cele mai importante miscari de pe piata turismului?
Vanzarea hotelului Transilvania
Hotelul Transilvania din Alba Iulia, detinut de omul grupul Unita Turism, controlat de omul de afaceri Josef Goschy a fost vandut cu 1,7 milioane de euro unor oameni de afaceri locali, fratii Florea. Ei vor sa investesca in modernizarea unitatii de cazare pentru a-i creste gradul de confort de la doua la patru stele.
Promovarea TUI, doar online
Cel mai mare touroperator german TUI nu va mai promova turismul din Romania in cataloagele in format print. Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) a anuntat ca turoperatorul german TUI va promova Romania pe canale de distributie specifice mediului online.
ONT Carpati, in faliment
Una dintre cele mai vechi si mai bine cotate agentii de turism din Romania, ONT Carpati, a intrat in faliment. Cel mai important activ al agentiei de turism este pachetul de actiuni detinute la Societatea Companiilor Hoteliere, administratorul hotelului Marriott Bucuresti. In plus, ONT Carpati detine hotelul New Montana din Sinaia, unitate de cazare scoasa la vanzare anul trecut, dar pentru care nu a existat o oferta ferma de cumparare.
Reprezentantii Marriott au explicat pentru Business24 ca pachetul de 35% din actiunile Societatii Companiilor Hoteliere Grand este, in prezent, detinut de catre Bank of Cyprus, nu de ONT Carpati.
"ONT Carpati a fost preluat in proportie de 80% de catre Bank of Cyprus acum cativa ani. Practic nu se va schimba nimic in ceea ce priveste structura actionariatului si mai degraba este o problema intre ONT Carpati si Banca Ciprului. Marriott opereaza in continuare in aceleasi conditii", a explicat Meda Vasiliu, director de vanzari si Marketing in cadrul JW Marriott pentru Business24.
Majorarea taxelor locale loveste in turism: 20% din agentii risca falimentul
Anul 2013 se anunta unul dificil pentru turismul din Romania. Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR) estimeaza ca peste 20% dintre firmele care activeaza in turism ar putea intra in insolventa inca din primul trimestru al anului viitor daca taxele si impozitele locale vor creste.
"Cresterea taxelor locale cu 16% considera ca este o masura total nepotrivita in momentul de fata, deorece firmele nu mai pot suporta crestera taxelor sau introducerea unor taxe noi", a spus Mohammad Murad, presedintele FPTR.
Pe lista masurilor pe care reprezentantii acestui domeniu le solicita se numara reducerea TVA de la 24% la 9% si la serviciile de masa vandute la pachet cu cazarea, asa cum se practica in toate tarile europene, acordarea unei prime pentru agentiile de turism care aduc turisti straini in Romania sau facilitati fiscale pentru fiecare regiune turistica a Romaniei in parte.