Editorial Traian Badulescu: Cum sa atragem turisti straini, de la teorie la practica

Sambata, 13 Iulie 2013, ora 09:22
2994 citiri
Editorial Traian Badulescu: Cum sa atragem turisti straini, de la teorie la practica

De ani si ani de zile, tot discutam despre cum sa atragem mai multi turisti straini in Romania. Ba, mai mult, de cativa ani avem si fonduri de promovare consistente, deci nu ne-am putea plange de bani.

Ei bine, poate ca va va mira, poate ca par transant ori superficial, insa raspunsul e simplu: respectam regulile mixului de marketing si vom avea mult mai multi turisti.

Nu putem avea succes cat timp nu le oferim atentie maxima tuturor componentelor mixului de marketing: produsul, plasamentul, pretul si promovarea.

Cei 4 P. Sa ii luam pe rand:

1.Produsul. Il avem. Este destinatia turistica Romania. Si e bine sa pornim la drum cu ceea ce avem, nu cu ceea ce va fi. Nu stam mai prost decat Bulgaria la capitolul infrastructura rutiera. Nu suntem nici ultimii la capitolul servicii. Putem incepe! Restul aspectelor se perfectioneaza pe drum.

Fireste, trebuie sa identificam cateva (nu foarte multe) subproduse de baza, pe care sa le putem promova si vinde cu succes. Toate studiile de pana acum, realizate de specialisti internationali in turism, de la Organizatia Mondiala a Turismului (care ne-a oferit si un masterplan) sau de la Consiliul Mondial al Turismului si Calatoriilor, ne-au recomandat sa iesim pe piete internationale cu urmatoarele forme de turism: cultural, ecologic si rural, balnear si de sanatate precum si MICE (industria evenimentelor - Meetings, Incentives, Congresses & Events).

In cadrul acestor forme de turism avem cateva produse de nisa, unice pentru Romania, precum legenda lui Dracula, Delta Dunarii, regiunile Maramures, Bucovina sau Marginimea Sibiului, orasele sasesti din Transilvania etc. Acestea pot fi promovare in cadrul unor subcampanii.

Trebuie sa iesim in fata cu ce putem fi competitivi

De asemenea, pe modelul unor tari occidentale cu mare traditie turistica, precum Austria, Germania, Franta sau Italia, fiecare regiune a Romaniei se poate promova independent si isi poate crea propriul brand, propria campanie, respectand umbrela principala a brandului turistic al Romaniei. Nu are rost sa ne impartim in 1000 de produse... Degeaba spunem: avem munti, mare, Delta Dunarii, sate, traditii, rauri, campii, natura etc. Multe tari le au, chiar daca nu cu aceeasi complexitate ca la noi. Sunt sigur ca va veni, in timp, si vremea litoralului sau a statiunilor montane, dar momentan trebuie sa iesim in fata cu ce putem fi competitivi.

2.Pretul. Ei bine, legenda spune ca avem preturi mari. Desi strainii nu sunt neaparat de acord cu aceasta. Pornind de la cat costa o bere in Bucuresti, pana la o noapte de cazare la o pensiune rurala sau la un hotel pe litoral, consider ca preturile sunt decente. Nu pot fi cu mult mai mici decat in vest, tinand cont ca nu suntem competitivi nici la nivelul... taxelor si impozitelor. Important e sa transmitem ca avem un raport calitate-pret bun sau, hai sa spunem, macar decent.

Mai mult, exista o serie de campanii - precum programele speciale "O saptamana la munte", "O saptamana de refacere" sau "Litoralul pentru toti" la preturi foarte mici. De ce nu am iesi cu ele in afara? Cred ca Romania poate promova preturi mici pentru turismul de masa si preturi mai mari pentru turismul de nisa, cu care suntem unici: ecoturism, Delta Dunarii, conacele din Transilvania introduse in circuitul turistic etc.

3.Plasamentul. Adica vanzarea propriu zisa. Ei bine, aici avem marea problema. Degeaba promovam, daca nu avem vanzatori buni, daca nu avem canale de vanzare. In Romania sunt maxim zece touroperatori mari specializati pe incoming, deci pe aducerea turistilor straini. De ce doar atatia? Pe langa inca o suta de mari touroperatori si mii de agentii specializate pe alte segmente? Asta spune ceva: in Romania este greu sa faci incoming la ora actuala. Touroperatorii din Romania trebuie sa identifice parteneri din alte tari, si in urma semnarii unor contracte pot concepe programe turistice pentru tara noastra.

De ce nu aducem in tara factori cheie ai turismului international?

Dar avem fonduri de promovare. Avem mii de hoteluri, sute de agentii de turism, zeci de transportatori. De ce nu putem, asa cum fac mai toate tarile turistice, sa aducem la noi, in tara, factori cheie ai turismului international (touroperatori, lideri de organizatii, reprezentanti specializati ai mass-media, ambasadori gen printul Charles - care s-a sesizat el in privinta potentialului Romaniei)?

Mai toate expozitiile si targurile de turism din lume au conceptul de "hosted buyer" - profesionist invitat pe banii tarii-gazda. E normal sa fie asa, ei vin aici sa vada tara si sa o vanda. Acesti "hosted buyers" pot fi invitati pe baza parteneriatului public-privat. Guvernul, ministerul de resort, le acopera o parte din deplasare din fonduri de promovare, hotelurile ofera ca sponsorizare camere, agentiile de turism ofera transport, servicii la sol, circuite etc. O fi greu? Am tot primit raspunsul: "nu avem bani". Dar nici nu o sa facem in ritmul asta. Care poate fi cea mai buna vanzare, decat sa aduci AICI, la fata locului, vanzatorul? Si nu ma refer la zeci, ci la sute sau la mii de astfel de vanzatori, care ar putea veni sa ne cunoasca tara.

4.Promovarea. Cat de cat, e ok. Avem un brand turistic. Care trebuie exploatat. Pentru promovarea lui s-au primit peste 70 de milioane de euro, fonduri europene, iar banii se vor intoarce de unde au venit daca nu sunt utilizati. Insa constat ca nimeni nu vrea sa isi asume "riscul" folosirii lor.

S-au difuzat spoturi publicitare pe canale TV internationale si in reviste de specialitate. Este asigurata participarea Romaniei la targurile internationale de specialitate. Insa cu greu, dar cu greu vad materiale promotionale, brosuri, DVD-uri de promovare turistica pentru Romania sau pentru diversele regiuni ale tarii. Si ma tot intreb: ce se face sau nu se face cu acesti bani?

In plus, Ministerul (si) al Turismului ar putea organiza caravane de promovare, conferinte de presa, evenimente de promovare a Romaniei in afara targurilor internationale. Pentru ca la aceste targuri, de altfel, utile, participa inca 50 sau 100 de tari iar concurenta e mare. Asa cum Germania, Grecia, Austria, Franta, Ungaria etc. organizeaza in Romania evenimente de promovare, de ce nu am putea face asta si noi? O fi asa de greu?

La nivelul aparatului guvernamental exista frica de implicare si lipsa de creativitate, lipsa motivatiei.

La nivelul factorilor privati, al firmelor, care duc lipsa acum de cash flow, nu exista inca, in mare parte, educatie in privinta comunicarii, a importantei consultantei si a marketingului. Multi dintre reprezentantii acestora preferand sa spuna: "Nu avem nevoie", "Nu avem" sau "Nu ne permitem".

De data asta, inchei brusc. Ce concluzie putem trage? Cam stim ce avem de facut dar, din diverse motive, nu facem.

Autor: Traian Badulescu, consultant in turism, managing partner markete.ro

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#Badulescu turism Romania, #Badulescu turisti straini, #Badulescu promovare turism Romania , #Turism in Romania