Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Stimate domnule Ralu Filip

Stimate domnule Ralu Filip

Ca urmare a solicitarii 5332 din 14.04.2006, emisa de Consiliului National al Audiovizualului, formulam mai jos punctul de vedere al agentiei de publicitate Next Advertising in legatura cu sesizarea nr. 295/DNB/30.03.2006 a Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Inspectia Muncii.Sesizarea reclama ca difuzarea spotului TV A"BasculantaA" pentru coniacul Unirea:

a) ar putea incuraja consumul de alcool in timpul programului de lucru;

b) ar putea incuraja incalcarea normelor de securitate la locul de munca;

c) ar avea legatura cu parasirea locului de munca fara aprobarea maistrului sau a altui conducator al formatiei de lucru, data in conditiile prevazute de lege;

d) ar putea incuraja muncitorii si celalalt personal operativ ca in timpul serviciului sa nu se preocupe permanent de buna desfasurare a activitatii.

In legatura cu acestea, punctul nostru de vedere este:

a) Este adevarat, spotul TV A"BasculantaA" ar putea incuraja multe lucruri: consumul de droguri, violenta in familie, evaziunea fiscala, consumul de alcool in timpul programului, fuga de la locul unui accident cu basculanta etc. Realitatea insa este ca spotul incriminat nu incurajeaza nimic din toate acestea. Pentru ca nu infatiseaza astfel de lucruri.

b) Reclamele, bancurile, snoavele, baladele, glumele, miturile, basmele, ghicitorile etc. nu respecta cu strictete Legea protectiei muncii nr. 90/1996 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborata cu Normele Generale de Protectie a Muncii. Judecand strict din perspectiva ingusta a normativelor invocate, A"Mesterul ManoleA" de exemplu incalca flagrant normele de protectie a muncii. La fel si reclama internationala in care sunt infatisati niste tineri ce manevreaza utilaje grele, cu cupa, pentru a juca fotbal cu un butoi metalic. Si povestea celor trei purcelusi, care﷓si construiesc case intr﷓o completa nepasare fata de normele de protectie a muncii. Etc.

Reclamele, ca si ghicitorile, snoavele etc., au si o dimensiune artistica A- iar aceasta face infoensive micile glume care ironizeaza lipsa de istetime a unui personaj. Mai ales cand A"rezolvareaA" este evidenta A- cum e cazul basculantei pe care Dorel accepta sa o descarce manual, nedandu﷓i prin cap ca, prin definitie, basculanta e facuta sa descarce prin basculare.

Credem ca pericolul ca dupa difuzarea spotului muncitorii din Romania sa treaca la descarcarea manuala a basculantelor (expunandu﷓se astfel la accidente) este nul. Sau, in cel mai rau caz, la fel de mare ca si pericolul ca lucratorii din domeniul zootehnic sa fie incitati la nerespectarea normelor de priponire a animalelor de versurile cantecului A"Paste calul lui Gheorghita / Priponit de﷓o garofitaA".

Daca totusi ne ambitionam sa privim orice act de comunicare prin transparenta paginilor Legii protectiei muncii nr. 90/1996, spotul A"BasculantaA" are o singura morala: Asigurati﷓va temeinic inainte de a purcede la descarcarea manuala a unei basculante, caci altfel s﷓ar putea sa fiti basculat jos din ea (si, in cel mai fericit caz, sa ajungeti de rasul colegilor).

c) Spotul A"BasculantaA" nu prezinta parasirea locului de munca fara aprobarea maistrului sau a altui conducator al formatiei de lucru. Un privitor atent va observa ca toate personajele sunt mereu impreuna, pe tot parcursul spotului. Nimeni nu﷓i paraseste pe ceilalti si nici locul de munca. Mai mult, nici macar la birt nu se vede ca vreunul i﷓ar parasi pe ceilalti, cu sau fara aprobare.

d) Orice spot/reclama/istorisire/act de comunicare in general ar putea incuraja muncitorii ca in timpul serviciului sa mai aiba si alte preocupari in afara de buna desfasurare a activitatii. Singura exceptie sunt filmuletele de protectia muncii, care nu prezinta nimic altceva decat muncitori si personal operativ care se preocupa permanent si non stop de buna desfasurare a activitatii, neavand niciun alt gand. Insa reclamele nu sunt astfel de filmulete. Si, in opinia noastra, nici nu trebuie sa devina.

In concluzie, consideram ca punctele a) si c) se refera la chestiuni inexistente in spotul A"BasculantaA", iar b) si d) sunt critici nejustificate, dintr﷓o perspectiva exagerat de ingusta si fara legatura cu fenomenul si mecanismele comunicarii publicitare.

Cu multumiri pentru acordarea ocaziei de a ne exprima punctul de vedere,

Sorin Popescu

Director General Next Advertising

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1205 ori