Stimate domnule Ralu Filip

Vineri, 21 Aprilie 2006, ora 13:19
1278 citiri

Ca urmare a solicitarii 5332 din 14.04.2006, emisa de Consiliului National al Audiovizualului, formulam mai jos punctul de vedere al agentiei de publicitate Next Advertising in legatura cu sesizarea nr. 295/DNB/30.03.2006 a Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Inspectia Muncii.Sesizarea reclama ca difuzarea spotului TV A"BasculantaA" pentru coniacul Unirea:

a) ar putea incuraja consumul de alcool in timpul programului de lucru;

b) ar putea incuraja incalcarea normelor de securitate la locul de munca;

c) ar avea legatura cu parasirea locului de munca fara aprobarea maistrului sau a altui conducator al formatiei de lucru, data in conditiile prevazute de lege;

d) ar putea incuraja muncitorii si celalalt personal operativ ca in timpul serviciului sa nu se preocupe permanent de buna desfasurare a activitatii.

In legatura cu acestea, punctul nostru de vedere este:

a) Este adevarat, spotul TV A"BasculantaA" ar putea incuraja multe lucruri: consumul de droguri, violenta in familie, evaziunea fiscala, consumul de alcool in timpul programului, fuga de la locul unui accident cu basculanta etc. Realitatea insa este ca spotul incriminat nu incurajeaza nimic din toate acestea. Pentru ca nu infatiseaza astfel de lucruri.

b) Reclamele, bancurile, snoavele, baladele, glumele, miturile, basmele, ghicitorile etc. nu respecta cu strictete Legea protectiei muncii nr. 90/1996 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborata cu Normele Generale de Protectie a Muncii. Judecand strict din perspectiva ingusta a normativelor invocate, A"Mesterul ManoleA" de exemplu incalca flagrant normele de protectie a muncii. La fel si reclama internationala in care sunt infatisati niste tineri ce manevreaza utilaje grele, cu cupa, pentru a juca fotbal cu un butoi metalic. Si povestea celor trei purcelusi, caresi construiesc case intro completa nepasare fata de normele de protectie a muncii. Etc.

Reclamele, ca si ghicitorile, snoavele etc., au si o dimensiune artistica A- iar aceasta face infoensive micile glume care ironizeaza lipsa de istetime a unui personaj. Mai ales cand A"rezolvareaA" este evidenta A- cum e cazul basculantei pe care Dorel accepta sa o descarce manual, nedandui prin cap ca, prin definitie, basculanta e facuta sa descarce prin basculare.

Credem ca pericolul ca dupa difuzarea spotului muncitorii din Romania sa treaca la descarcarea manuala a basculantelor (expunanduse astfel la accidente) este nul. Sau, in cel mai rau caz, la fel de mare ca si pericolul ca lucratorii din domeniul zootehnic sa fie incitati la nerespectarea normelor de priponire a animalelor de versurile cantecului A"Paste calul lui Gheorghita / Priponit deo garofitaA".

Daca totusi ne ambitionam sa privim orice act de comunicare prin transparenta paginilor Legii protectiei muncii nr. 90/1996, spotul A"BasculantaA" are o singura morala: Asigurativa temeinic inainte de a purcede la descarcarea manuala a unei basculante, caci altfel sar putea sa fiti basculat jos din ea (si, in cel mai fericit caz, sa ajungeti de rasul colegilor).

c) Spotul A"BasculantaA" nu prezinta parasirea locului de munca fara aprobarea maistrului sau a altui conducator al formatiei de lucru. Un privitor atent va observa ca toate personajele sunt mereu impreuna, pe tot parcursul spotului. Nimeni nui paraseste pe ceilalti si nici locul de munca. Mai mult, nici macar la birt nu se vede ca vreunul iar parasi pe ceilalti, cu sau fara aprobare.

d) Orice spot/reclama/istorisire/act de comunicare in general ar putea incuraja muncitorii ca in timpul serviciului sa mai aiba si alte preocupari in afara de buna desfasurare a activitatii. Singura exceptie sunt filmuletele de protectia muncii, care nu prezinta nimic altceva decat muncitori si personal operativ care se preocupa permanent si non stop de buna desfasurare a activitatii, neavand niciun alt gand. Insa reclamele nu sunt astfel de filmulete. Si, in opinia noastra, nici nu trebuie sa devina.

In concluzie, consideram ca punctele a) si c) se refera la chestiuni inexistente in spotul A"BasculantaA", iar b) si d) sunt critici nejustificate, dintro perspectiva exagerat de ingusta si fara legatura cu fenomenul si mecanismele comunicarii publicitare.

Cu multumiri pentru acordarea ocaziei de a ne exprima punctul de vedere,

Sorin Popescu

Director General Next Advertising

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...