Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Statiunile balneare, afacerea momentului: Investitii private record in 2013

Statiunile balneare, afacerea momentului: Investitii private record in 2013


2013 a fost anul marilor investitii in statiunile balneare, investitorii privati investind in sector peste 150 milioane de euro, a declarat, presedintele Organizatiei Patronale a Turismului Balnear din Romania (OPTBR), Nicu Radulescu.

"Investitiile au fost facute fara sprijin din partea statului, fara nicio facilitate, nici macar scutirea de taxe locale. Consideram ca acest trend demonstreaza valoarea acestui segment, care ar merita mai multa atentie din partea tuturor factorilor implicati. Aceste investitii au dus la cresterea numarul de turisti, care au apreciat cresterea standardelor infrastructurii si a calitatii serviciilor.

Aceste cheltuieli reprezinta un efort al investitorului, care a inteles valoarea potentialului natural si al oportunitatii turismului balnear", a precizat Nicu Radulescu.

In prezent, unele societati isi renoveaza si isi pun la punct infrastructura de cazare si masa sau baza de tratament, in timp ce altele se straduie sa isi atraga clientii in aceasta perioada, cu costuri mai reduse. Mai mult, conform reprezentantilor OPTBR, aceasta perioada de extrasezon are si avantajele ei, deoarece clientul beneficiaza de mai multa atentie din partea personalului, mai ales medical, si nu trebuie sa astepte prea mult sa efectueze procedurile recomandate, ca in plin sezon, cand cererea este foarte mare.

Situarea statiunilor balneare in zone cu bogat potential turistic ofera turistului sansa de a vizita obiective culturale, istorice, religioase sau de a 'proba' gastronomia locala.

"Avem semnale ca si in 2014 se vor face investitii in bazele de tratament. Trebuie avut in vedere faptul ca, in multe statiuni, bazele de tratament erau construite pentru a deservi o intreaga statiune. In ultimii ani, conceptul s-a schimbat si hotelurile isi fac fiecare propria baza de tratament. Aceasta presupune fonduri mai mari si sprijinul fondurilor europene este dorit si binevenit.

Sunt multe hoteluri, majoritatea de 3 stele, chiar si de 4 stele, care ofera servicii diversificate, pe langa procedurile de tratament pentru diferite boli (reumatice, digestive, respiratorii, dermatice), ca si pentru relaxare, antistres sau tonifiere, in cadrul departamentelor de wellness amenajate in ultimii ani in multe hoteluri. Astfel de unitati se gasesc la Sovata, Tusnad, Govora, Baile Felix, Vatra Dornei, Calimanesti-Caciulata, Covasna, Geoagiu-Bai', a spus presedintele OPTBR.

Investitiile au condus la cresterea numarului de turisti romani si straini

Investitiile si o mai buna promovare a statiunilor balneare au condus la cresterea numarului de turisti romani si straini, dar mai ales a structurii acestora. A crescut numarul persoanelor active sau a familiilor cu copii care vin pentru vacante de refacere si relaxare in statiunile balneare, ca si al evenimentelor tip corporate organizate de diferite firme pentru personalul propriu, al seminariilor si conferintelor, la care, pe langa programul specific, participantii pot sa se relaxeze in bazele de wellness din hotelurile unde sunt cazati.

"In general, cifra celor sositi in statiunile balneare se mentine, din acestia cam 10% sunt strainii. Se constata, insa, in structura unele modificari. Vin mai multi turisti din Federatia Rusa, Republica Moldova. Se extinde reteaua statiunilor solicitate si nu doar Sovata sau Slanic Moldova, ci si Calimanesti-Caciulata, Vatra Dornei, Saturn, Mangalia, Govora, Buzias", a explicat Nicu Radulescu.

Tinand cont de tarile din care vin cei mai multi turisti, OPTBR a demarat pregatirile pentru o campanie de informare si atragere de turisti din Federatia Rusa, Germania, Israel, Republica Moldova ca principale piete furnizoare de turisti si pregateste, concomitent, unele actiuni promotionale pentru piata interna. OPTBR va participa la Targul de turism de la Romexpo din martie 2014, dar si la unele targuri regionale ce vor avea loc in urmatoarele luni.

In plus, OPTBR colaboreaza cu autoritatile de resort la organizarea unor evenimente de anvergura benefice si pentru turismul balnear, dar si la crearea unui cadru legislativ adecvat pentru segmentul balnear.

"Pentru anul 2014 ne vom intensifica eforturile pentru certificarea unor unitati hoteliere, dar si a unor statiuni balneare. Deschiderea pietei serviciilor, inclusiv a celor medicale, creeaza oportunitatea atragerii de turisti straini la tratament si refacere in Romania, unde costurile sunt mai mici decat in multe tari europene, iar calitatea actului turistic si medical este mult apreciata. Au fost demarate negocieri cu case de asigurari din cateva tari europene, pentru recunoasterea costurilor provenite din plata serviciilor medicale. Aici este nevoie de sustinerea autoritatilor statului si a altor structuri pentru a finaliza negocierile', spune Nicu Radulescu.

Investitorii din statiunile balneare, interesati de cresterea numarului de turisti si de ocuparea pe intreaga perioada a anului a capacitatilor, au lansat, prin intermediul OPTBR, cateva programe speciale cu tarife prietenoase, adresate tuturor categoriilor sociale. Hotelierii au mentinut tarifele pentru toate programele lansate sub egida OPTBR "o saptamana de refacere", "Decada balneara", Hai la bai' si "wellness balnear".

"In prezent, derulam o campanie pentru aceste programe speciale, in care cel mai mic pret este de 330 de lei la un hotel de 2 stele pentru programul 'O saptamana de refacere', al carui pachet cuprinde sase nopti de cazare cu mic dejun si doua proceduri sau cel de 650 de lei pentru 'Decada balneara', cu un pachet de servicii de 10 zile cazare cu pensiune completa si tratament pentru minim 7 zile, cate 2 proceduri.

Acest program este mai solicitat de cei care vin pentru tratament, celelalte avand o nuanta mai pronuntata de relaxare, datorita si duratei mai scurte a sejurului. Preferinta clientilor pentru acest program este bazata pe faptul ca isi pot programa mai bine concediile pentru tratament, beneficiind de servicii complete, in perioadele de extrasezon.

Din pacate, suntem inca puternic influentati de ponderea numarului de turisti veniti la tratament prin Casa Nationala de Pensii si Asigurari Sociale, de la care incasarile sunt reduse. Este evident ca acolo unde s-au facut investitii vin si clienti cu un potential financiar mai mare si deci cresc si incasarile. Apoi, sejurul intr-o statiune balneara este, conform statisticilor, cel mai lung (7,5 zile), ceea ce inseamna ca turistul are nevoie de diversitatea actiunilor in care sa se destinda si sa cheltuie', precizeaza Nicu Radulescu.

Romanii au devenit mai mari consumatori de servicii, chiar mai buni decat strainii. Este vorba despre cei care vin pentru relaxare, intretinere, refacere, care reprezinta o categorie cu venituri mai ridicate si care se ingrijesc de sanatatea lor pentru a preveni imbolnavirile.

"Exista o serie de 10 - 15 statiuni balneare care sunt mai intens solicitate pentru ca, mai intai, sunt cele mai cunoscute datorita traditiei, care si-au mentinut clientii pastrand calitatea serviciilor si investind. Pe langa acestea, avem o serie de alte 15 - 20 statiuni, de nivel national, unde s-a investit, dar nu sunt suficient de cunoscute. Un aport al autoritatilor si al investitorilor in promovarea acestora ar fi binevenit. Dar nu trebuie sa uitam ca avem circa 160 de statiuni balneare, multe dintre ele cu veche traditie, iar un astfel de potential merita valorificat. In multe din ele s-au facut investitii din fonduri private sau prin proiecte europene, dar insuficiente, mai putin cunoscute sau promovate. Aici e nevoie de o cooperare mai larga si un parteneriat activ public - privat', a spus seful organizatiei.

Momentan, piata tur-operatorilor specializati in turism balnear si de sanatate e inca in formare. OPTBR apreciaza ca nu avem inca tur-operatori specializati, puternici, mai ales pe turismul medical, care reprezinta o tendinta noua in turismul de sanatate.

"Acest turism medical, momentan de nisa, ofera statiunilor balneare oportunitati deosebite si speram ca in 2014 vom putea accesa fonduri europene pentru dezvoltarea si promovarea lui. Suntem la finalul unui program european de finantare. Unii hotelieri au folosit aceste programe pentru imbunatatiri, up-gradari hoteliere, alte activitati necesare', a precizat Nicu Radulescu.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 5267 ori