Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Somnul si sanatatea: de ce sunt bune siestele

Somnul si sanatatea: de ce sunt bune siestele

Lenea ar putea fi considerata un pacat, dar majoritatea celor mai educati barbati de-a lungul istoriei au fost innebuniti dupa cateva clipe de odihna. Lui Leonardo da Vinci ii placea sa traga un pui de somn, la fel si Albert Einsteinsi Winston Churchill. Richard Buckminster Fuller (designer, arhitect, poet american) sustinea ca este bine sa tragi un pui de somn de 30 de minute la fiecare sase ore. Se spune ca a abandonat aceasta practica numai din cauza ca 'orarul sau intra in conflict cu cel al asociatilor lui, care au insistat ca acesta sa doarma la fel ca ceilalti', noteaza editia revistei britanice 'The Economist'.

Nimeni nu a demonstrat pana acum vreo legatura intre somn si inteligenta artistica sau succesul profesional, dar un studiu intrigant, publicat saptamana aceasta in "Archives of Internal Medicine", sustine ca a descoperit o legatura intre siesta din timpul zilei si o sanatate buna.

O echipa de cercetatori condusa de Androniki Naska, din cadrul Universitatii Facultatii de Medicina din Atena,si de Dimitrios Trichopoulos, din cadrul Harvard's School of Public Health, a urmarit 23.000 de pacienti greci care nu aveau antecedente de boli coronariene, cancer sau infarct, timp de aproximativ sase ani. Concluzia acestora: un pui de somn in timpul zilei ti-ar putea salva viata.

Grupul de cercetatori a descoperit ca adultii care isi faceau siesta (adica dormeau 30 de minute in timpul zilei) cel putin de trei ori pe saptamana, prezentau o rata mai mica a mortalitatii in urma unor boli de inima, in comparatie cu echivalentul grupului care nu isi faceau siesta in timpul zilei. Beneficiile erau mai semnificative pentru barbati decat pentru femei (daca femeile au inregistrat efecte pozitive in urma acestei activitati este greu de precizat, deoarece prea putine dintre acestea au decedat pe durata studiului).

Siestele au avut un efect benefic mai degraba pentru barbatii care lucrau, decat pentru pensionari. Un numar de studii anterioare realizate in zona mediteraneana si in regiuni din America Centrala (unde siesta este o activitate obisnuita) au venit cu rezultate contradictorii, dar doctorii Naskasi Trichopoulos sustin ca acele studii au fost adesea imperfecte. Subiectii unora, de exemplu, au supravietuit infarcturilor si probabil ca au beneficiat mai mult de pe urma siestei decat indivizii sanatosi.

Din cauza ca subiectii acestui nou studiu au fost greci, ar putea oare celebra dieta mediteraneana sa fie creditata cu acest succes mai degraba decat siesta? Raspunsul ferm venit din partea doctorului Trichopoulos a fost 'nu', deoarece el poate afirma acest lucru, intrucat a fost cel care a facut munca de pionierat in cercetarea care a clasat uleiul de masline si dietele pe baza de plante pe primul loc pe harta stiintifica. Spre deosebire de alte studii, care au analizat efectele siestei, al lui a constat si in verificarea dietei, fumatului, exercitiilor fizice si alte variabile relevante. Descoperirile anterioare referitoare beneficiile dietei mediteraneene sunt confirmate, sustine acesta, iar siesta pare sa se afle mai presus de aceasta.

Inainte de a cumpara o canapea la birou, ar fi mai intelept sa se ia in considerare criteriul de selectie. Doctorul Trichopoulos recunoaste ca este putin probabil ca personalitatile de tipul A, care muncesc foarte mult si care ar putea fi predispusi la infarct, sa traga un pui de somn in timpul zilei. Aceasta inclinatie ar putea distorsiona rezultatele studiului. Chiarsi asa, avertizeaza acesta: 'Trageti un pui de somn ori de cate ori puteti'.

Bloombiz
(Sursa: Rompres)

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1072 ori