Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Flirtam cu noul, dar alegem clasicul

Flirtam cu noul, dar alegem clasicul
In materie de moda, romanul este conservator. El alege marcile cele mai cunoscute si le ramine fidel un timp indelungat. Chiar daca produsele sofisticate ii trezesc entuziasmul, cumparatorul autohton nu-si schimba tehnologia decit daca se strica.
Producatorii de haine, importatorii de masini, dealerii de telefonie mobila sau casele de discuri au o parere buna despre consumatorul autohton. Potrivit lor, romanii sint la fel de informati ca occidentalii: se intereseaza de ultimele modele aparute pe piata, au cunostinte despre colectiile anterioare si pot aprecia bine performantele concurentei. Cu toate acestea, obiceiurile lor de consum se conformeaza dulcelui stil clasic.

Incubatorul cu tendinte

In ceea ce priveste hainele, institutele internationale de moda stabilesc tendintele cu 7-8 ani inainte. Liliana Turoiu-Udrea, designer si consultant la Federatia Patronala a Industriei Usoare (FEPAIUS), declara ca marile companii de specialitate, pregatesc colectiile cu trei sau patru ani inainte de a fi lansate pe piata. A"In Romania este respectata aceasta regula. Fiecare designer isi ghideaza colectia in functie de aceste tendinteA", explica designerul. Trendul se schimba, de regula, o data la trei sezoane. In acest timp, el nu ramine insa neschimbat. A"In general se pastreaza croiurile, iar culorile de baza isi modifica tonalitatile. Diferentele se fac prin detalii si decoratiiA", adauga Liliana Udrea.

Febra celularelor

In privinta telefoniei mobile, entuziasmul romanilor a fost dovedit: A"Peste 50% dintre romani au cel putin un telefon mobil. Febra a cuprins si mediul rural, si copiii sub 10 ani. In acest domeniu, insa, cantitatea bate varietatea. Chiar daca sint multi si entuziasti, romanii cumpara indeosebi marcile cunoscute de telefoane mobile, brandul oferindu-le garantia psihologica a calitatii.

A"Desi ar putea parea contradictoriu, romanul este un utilizator fidel. Cauzele pentru care isi inlocuieste telefonul tin cel mai adesea de faptul ca s-a defectat si mai putin de gradul de obisnuinta cu un anumit model.

Piata este dominata de modele de telefoane cu functii de baza, dar se observa deja o crestere a pietei de inlocuire, adica a numarului celor care dintr-un motiv sau altul doresc sa-si schimbe telefonul mobilA", declara Doru Oraselu, Marketing Manager, HAT Group Co.

Fanii tehnologiei

Exista insa si un segment mai dinamic si mai pretentios de consumatori. Acestia prefera cite un aparat nou in fiecare an, schimbarile fiind determinate de aparitia modelelor noi, cu functii avansate. A"Acest segment este alcatuit din fanii tehnologiilor de ultima ora si din oamenii de afaceri care au in permanenta nevoie de tehnologii avansate de comunicareA", apreciaza managerul HAT Group Co.

Idealul auto: gri, 12.000 de euro

Si in domeniul automobilelor, romanii isi pastreaza conservatorismul. Masina preferata de soferii autohtoni are un design simplu si clasic, conform informatiilor de pe www.masini.ro preluate de la Asociatia Producatorilor si Importatorilor Auto din Romania. Pretentiile soferilor romani sint mari doar in ceea ce priveste aspectul, culoarea si pretul. Modelul cistigator in competitia gusturilor este berlina de dimensiuni mici, gri metalizata, pe care conducatorii auto ar plati in medie 12.300 de euro. In afara de cost, confort si design, un al aspect cintarit cu atentie de majoritatea romanilor care isi cumpara o masina noua este consumul. Siguranta si dotarile automobilului, caracteristici care au intiietate in Occident, sint la noi pe ultimul loc.

Media se plictiseste repede

Produsele media sint, in schimb, cele care pun rabdarea romanului la incercare. In domeniul muzicii el prefera varietatea. A"Un stil sau o idee noua sint la moda atita timp cit artistul mai are ceva de spus prin muzica lui. Unul dintre motivele fidelitatii ar putea fi faptul ca artistul a reusit sa se pastreze interesant si, mai important, ca muzica si versurile sale si-au pastrat calitateaA", crede Andrei Bacu, producator muzical la A&A Records. El adauga ca nu exista neaparat un motiv pentru care publicul sau media nu mai sint interesati de un anumit artist. A"In Romania avem parte de o media, care se plictiseste foarte repede. Iar in stabilirea unui trend, o mare parte din «vina» o poarta formatorii de opinie publica, ce pot fi de la caz la caz: un post de televiziune de gen, o emisiune tv, un DJ... Despre artisti nu se poate spune ca dau un trend, in cel mai bun caz ei au un stil care se potriveste cu trendul in voga, la timpul respectivA", mai spune Andrei Bacu. A

European versus provincial

Consumatorul autohton are un comportament usor contradictoriu: e foarte deschis la modelele noi care apar pe piata si bine informat cu privire la optiunile pe care le are la dispozitie, dar preferintele sale ramin mai degraba clasice. In comparatie cu publicul occidental, el se ridica din ce in ce mai mult la standardele din afara granitelor: s-a maturizat in gusturi si in alegeri. Liliana Turoiu-Udrea apreciaza ca preferintele romanilor in materie de haine s-au imbunatatit considerabil in ultimii ani, iar brandurile europene si-au pus amprenta pe piata romaneasca. A"Acestea (n.r. - brandurile europene) schimba colectiile la trei saptamini, iar publicul pare foarte interesat de tot ceea ce este nou in materie de moda. Sint insa multe persoane care ar avea nevoie de un sfat in domeniuA", adauga designerul.


Cotidianul

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 886 ori