Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Editorial Traian Badulescu. Creste turismul sau doar early booking-ul?

Editorial Traian Badulescu. Creste turismul sau doar early booking-ul?
2013 se prefigureaza a fi un an turistic mai bun pentru romani. De ce spun asta? Desi este al cincilea an de criza economica iar banii sunt inca putini, aparent, cererea turistica inregistreaza o crestere, atat pentru destinatiile interne, cat si pentru cele externe.

Litoralul romanesc va avea un al doilea an foarte bun, destinatiile clasice precum Grecia, Bulgaria ori Turcia sunt arhisolicitate iar din ce in ce mai multi romani se indreapta catre pachete turistice de nisa: croaziere, destinatii exotice sau exclusiviste etc.

Tabloul pare a fi roz pentru industria de profil. Dar oare o fi asa in realitate? Sa ne gandim cum a inceput sa bata "the wind of change" pentru agentiile de turism. Inca de la targul de turism din noiembrie, de la ROMEXPO, cativa mari touroperatori au venit, in premiera, cu oferte agresive tip early-booking, denumite, atragator, "ultra early booking" sau "turbo early booking". Publicul a fost interesat, a achizitionat, iar succesul ofertelor de acest gen a continuat mai ales in perioada clasica ianuarie - martie.

Specialistii in turism spun ca early booking-urile pe diverse destinatii au crescut, fata de aceeasi perioada a anului precedent cu 30-40%. O crestere imensa, cea mai mare inregistrata pe piata romaneasca, de cand exista acest concept.
Ce inseamna early booking, sau mai pe romaneste, inscrierile timpurii? Orice pachet achizitionat in perioada de inscrieri timpurii (cu intre trei luni si uneori chiar un an inainte de inceperea ofertei) sau in afara acesteia se bucura de aceleasi atribute de siguranta si calitate.

Avantajul achizitiei din timp a pachetului turistic o reprezinta pretul redus care este platit la cumparare (reduceri cuprinse intre 10 si uneori 50%, media fiind de 20-30%). Un avantaj mai putin vizibil, dar la fel de important, este faptul ca turistul are siguranta hotelului preferat in destinatia de vacanta aleasa si poate beneficia de atuurile unei planificari timpurii (a concediului, a bugetului de cheltuieli in perioada excursiei etc.). Posibilitatea achitarii in rate cu dobanda face ca acest pachet turistic sa fie si mai atractiv, pe langa facilitatea obtinerii sale.

Aceste tipuri de pachete turistice sunt de mare succes pe piata vestica de zeci de ani. Cu totii stim ca germanii, britanicii, francezii sau americanii isi rezerva pachetele turistice uneori si cu un an inainte de plecare.

In Romania, ofertele tip early booking au inceput sa fie promovate timid la inceputul anilor 2000, iar o data cu izbucnirea crizei au fost introduse si pachete autohtone de inscrieri timpurii, in special pentru litoralul romanesc.

Daca in Europa occidentala turistii cunosc avantajele early booking de foarte mult timp, asigurandu-si din timp concediu si economisind si bani, romanii au inceput sa aprecieze aceste tipuri de oferte o data cu izbucnirea crizei, ca o forma de a economisi bani. Dar tot e bine, pentru ca astfel si piata romaneasca a devenit mai educata. Pe de alta parte, touroperatorii pot afla mai bine si din timp care sunt optiunile si preferintele turistilor: tipuri de destinatii, tipuri de pachete turistice etc.

Marele avantaj al agentiilor de turism si al hotelurilor este ca au deja o suma de bani in cont, chiar daca reducerea costului pachetului turistic este mare. Cu acesti bani, care asigura un rulaj important, pot pregati mai bine sezonul estival. Fireste ca fiecare hotel aloca un anumit numar de camere in regim early booking, in functie de gradul de ocupare de anul trecut, in functie de cererea de pe anumite piete etc. Daca in 2008, inainte de criza, circa 5% dintre romani rezervau cu mult timp inainte, in regim early booking, anul trecut cifra a depasit 30% din totalul turistilor.

Ramane de vazut care va fi ponderea early booking-urilor in acest an. Marea intrebare pe care si-o adreseaza touroperatorii romani este: va continua fluxul de rezervari in acelasi ritm alert si din luna mai, perioada in care se termina aproape toate ofertele early-booking pentru sezonul estival, ori romanii au invatat ca este mai bine sa-si rezerve din timp?

Daca se va dovedi ca mult mai multi romani au optat pentru early booking, in defavoarea rezervarilor "normale", va fi o aparenta "dezamagire" pentru actorii din industria turistica. Pe de alta parte este un semn bun pentru comportamentul turistului roman, care a invatat sa-si planifice din timp. Eu sper, oricum, ca tendinta de crestere sa continue. Vom observa asta foarte curand...

Traian Badulescu este consultant in turism si managing partner markete.ro

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1402 ori