Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ceasul desteptator provoaca serioase probleme de sanatate

Ceasul desteptator provoaca serioase probleme de sanatate

Te trezesti dimineata cu ajutorul ceasului desteptator? Arunca-l; si foloseste mai degraba ceasul pe care il ai in tine si ciclul lumina- intuneric, acela al bunicilor nostri, fiindca soneria ceasului, in special cea care dateaza din anii '70, atat de la moda, face rau sanatatii. Nu numai pentru ca iti perforeaza urechea, dar provoaca o situatie favorabila multor patologii, noteaza autoarea articolului inserat la rubrica Medicina a ziarului La Stampa.

Dovada stiintifica o ofera un studiu al "National institute of industrial health", realizat In Japonia si publicat in revista italiana "OK Sanatate". Cercetatorii au testat un grup de 100 de voluntari cu varste cuprinse intre 25 si 60 de ani, constatand ca cei care erau dati jos din pat de soneria ceasului prezentau valori mai ridicate ale tensiunii arteriale si batai mai accelerate ale inimi comparativ cu grupul care s-a trezit in mod natural.

Cei care se trezesc in felul acesta risca patologii de tot felul cum ar fi hipertensiune si tahicardie, iar riscul ce poate decurge de aici este acela de a contracta boli cardiovasculare cum sunt infarctul si ictusul. De asemenea, creste si nivelul de stres. Fiindca fie si numai asteptarea ca ceasul sa sune creeaza in sine o stare de neliniste.

Iar in momentul in care suna, corpul nostru degaja o cantitate imensa de adrenalina, de fapt cea care reprezinta in final unicul impuls care ne face sa ne sculam din pat. Dar aceasta creeaza totodata un puternic disconfort din cauza starii corpului nostru care, intins si cu o circulatie a ssngelui mai putin fluida, nu este pregatit sa primeasca impulsuri violente si instantanee, cum sunt tocmai cele ale soneriei ceasului.

Mai bine sa alegem o sonerie digitala sau telefonul mobil, care ne fac sa ne trezim pe notele uneia dintre melodiile noastre preferate. Este putin snob, dar corect din punct de vedere etnic.

Neplacerile provocate de ceasul desteptator starii de sanatate nu se opresc aici; acestea pot afecta chiar si capacitatile cognitive si memoria. Este parerea profesorului Chris Idzikowsky, farmacolog si psihiatru scotian. El sustine ca problema se refera in special la ciclurile somnului.

"Fiecare ciclu al somnului - precizeaza el - dureaza aproximativ 90 de minute: se succed patru sau cinci asemenea cicluri in timpul noptii iar la sfarsitul fiecaruia se asista frecvent la o scurta trezire, de care insa adesea nu se pastreaza nici o amintire. Fiecare ciclu isi are o propria structura interna si este alcatuit din faze, caracterizate de un grad diferit de adancime a somnului".

Expertii atrag atentia ca somnul si trezirea sunt 'rude' foarte apropiate. Daca soneria suna in timp ce corpul nostru se afla in faza somnului adanc, cand respiratia si bataile inimii sunt regulate, activitatea cerebrala linistita, atunci trezirea in sunete cu decibeli poate provoca efectul unei betii. O confirma un studiu al "Journal of the american medical association".

In acest caz, afectiunile sunt diferite si de ele sufera 65 la suta dintre persoane si doar aparent sunt mai putin nocive: alterarea memoriei, insuficienta concentrare, tulburari in invatarea unor notiuni si chiar dificultati in a face calcule simple. Ce este mai rau se intampla in primele zece minute dupa trezire, dar la unele persoane situatia persista chiar si doua ore.

Prin urmare, este mai bine sa se utilizeze ceasul biologic, care se afla in creier. Asa numitul nucleu suprachiasmatic, care se afla in hipotalamus si este alcatuit din 20.000 de celule nervoase. Si care reglementeaza ritmul circadian (sensul timpului pe care corpul il sesizeaza in mod natural). Pentru a pune la punct acest ceas fiziologic, sunt suficiente vechile reguli ale bunicii.

Incepand cu obiceiul de a ne culca in fiecare seara la aceeasi ora; sa fixam ceasul desteptator (dar va fi utilizat doar la inceput iar apoi aruncat) pe aceeasi cifra; dormiti sase sau sapte ore pe noapte; mancati cu doua ore inainte de a va culca si de preferinta o mancare usoara. O saptamana traita atat de putin periculos va obisnui corpul si ceasul biologic sa se trezeasca fara ajutorul monstrului, in mod natural.

Daca nu functioneaza, atunci apelati la melatonina, unul din hormonii care reglementeaza somnul si care este secretat numai la intuneric. Tineti deschise jaluzelele si in felul acesta va patrunde in casa lumina zorilor. Iar daca nu este suficient, daca suferiti de 'noctambulism' atunci - sugereaza Raffaele Manni, cercetator la Institutul de neurologie Mondino din Pavia - "recurgeti la niste lampi speciale care emit o lumina alba speciala, care poate trece prin pielea pleoapelor (chiar si atunci cand ochii sunt inchisi) si sa ajunga la retina, activand un circuit care implica si centrii nervosi ai somnului.

Bloombiz
(Sursa: Rompres)

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1024 ori