Traian Badulescu, fostul purtator de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), a declarat in cadrul unui interviu pentru Business24, ca Romania nu comunica foarte bine valorile sale principale, tara noastra inca inregistrand dificultati pe partea de promovare.
Care sunt deficientele cu care se confrunta in prezent turismul romanesc?
Romania nu are inca o imagine formata, turistii straini venind la noi mai mult din curiozitate, pentru ei suntem o tara noua. Totusi, cei care vin la noi stiu ca gasesc aici traditii si cultura. Majoritatea turistilor vin cu un nivel de asteptare scazuta, mai ales pe circuitele culturale, insa dupa ce se intorc, gradul de statisfactie este ridicat.
Strainii vad Romania ca pe o destinatie turistica "mai de la marginea Europei", nu neaparat uitata de lume, ci mai degraba una unde traditiile sunt bine pastrate si unde exista multe locuri pitoresti virgine.
Majoritatea strainilor spun revoltati: "aveti o tara frumoasa, dar cum o promovati, cum comunicati produsul pe care vreti sa-l vindeti?"
Care este brandul turistic, nu cel oficial, ci cel real? Cum vad turistii staini Romania?
Nu avem un singur brand real, oricum, o data o vad ca pe o destinatie mai de la "marginea Europei", nu neaparat uitata, dar unde inca sunt locuri naturale neatinse de om, ori traditii pastrate si ei stiu foarte bine asta. Un ambasador foarte bun este Printul Charles, mostenitorul tronului Marii Britanii, care a descoperit locuri pe care noi nu le stiam si nu le cunoasteam asa de bine.
Bineinteles, avem mitul Dracula, insa nu putem sa-i asociem imagine cu cea a brandului de tara, dar in acelasi timp trebuie sa exploatam la maximum acest mit. De exemplu, acum cateva saptamani, un grup de turisti din Europa de Vest, se aflau intr-un port pentru suveniruri, fiind aflati in croaziera. Evident, nu au gasit suveniruri cu Dracula, insa unul dintre organiozatorii croazierei avea un tricou cu Dracula, iar toti au inceput sa-l intrebe de unde pot cumpara si ei. Deci asta este, intereseaza acest mit.
Mai apoi avem si zone de nisa, cum ar fi Delta Dunarii, care este de interes pentru specialisti.
Din pacate, nu mai trezeste un asa mare interes litoralul romanesc, majoritatea turistilor, adica aproape 95%, sunt romani, desi anul acesta numarul de straini s-a dublat, chiar daca a plecat de la o cifra mica.
Nu folosim deloc anumite zone care ar putea sa atraga foarte mult, cum ar fi Dunarea, nu Delta. Avem o mie de kilometri, intr-adevar trebuie sa investim mult, nu valorificam deloc.
De asemenea, sunt zone ale Romaniei foarte putin promovate in extern, cum ar fi partea de nord a Olteniei. Aici avem ansamblul Constantin Brancusi, care are capacitatea sa atraga vizitatori, in special de pe piata franceza. De asemenea, avem turism rural dezvoltat, manastiri de-o valoare ridicata ca si cele din Bucovina.
Mizati pe o crestere a veniturilor din turism in 2012, avand in vedere situatia macroeconomica inregistrata la nivelul continentului european?
Nu trebuie sa ne asteptam la o crestere foarte mare. Institutul National de Statistica a comunicat ca in Romania au venit cu 10% mai multi turisti de la inceputul anului, fata de perioada similara din 2011.
Este bine ca am tot avut cresteri, dar ca sa fiu sincer, aceste cresteri sunt din putin. Turistul strain nu cheltuieste prea mult in Romania. Si la ei a fost si inca este criza, insa Romania nu este perceputa ca o destinatie scumpa si nici nu trebuie s-o vindem foarte scump. Daca va avea loc o crestere, aceasta va fi una mica, de numai cateva procente.
Ce putem face pentru ca Romania sa devina o destinatie de incoming (exportul de servicii)?
In primul rand ar trebui sa ne cunoastem noi bine tara, atat ca locuitori, cat si agentiile de turism. La ora actuala nu cred ca sunt mai mult de 15 agentii, din totalul de 3.000 cu licenta si 800 de membre ANAT, care fac incoming in adevaratul sens al cuvantului, iar asta pentru ca nu au avut curaj sau ca este dificil.
Exista cateva agentii care au facut incoming si au renuntat, cateva care abia acum s-au apucat de asa ceva. Cunosc firme cu potential, care vor sa faca incoming, dar nu reusesc sa intre pe pietele externe, pentru ca nici nu avem in spate o imagine puternica.
Trebuie identificati parteneri externi, oricum promovarea conteaza foarte mult, iar Romania trebuie sa aiba o promovare tot mai agresiva. Daca nu ai in spate un produs bine promovat, este firesc sa-l vinzi mai greu.
Daca ati fi un factor de decizie, la ce fel de imagine ati apela pentru promovarea Romaniei?
Pe langa imaginea legata de cultura si de natura, care oricum e promovata pentru ca are inglobat sloganul "The Carpathian Garden", unde "garden" este de inspiratie ecologista, ar trebui folosit si numele de Carpati, pentru ca nu cred ca multa lume stie care si unde anume sunt Muntii Carpati.
Cred ca trimite foarte subtil si la mitul lui Dracula, pentru ca in romanul lui Bram Stocker apare si numele muntilor. Totusi, as promova Romania si ca o destinatie de cultura in entertainment. De exemplu, in Bucuresti si pe litoral se desfasoara multe festivaluri, adica este viata non-stop. Aici ma gandesc la Capitala si la celelalte orase mari.
Un turist care vine aici, ramane surprins ca are ce sa faca si la doua noaptea, pentru ca sunt tot felul de cluburi, avem magazine, teatre, avem combinatii intre localuri, deci avem viata culturala. As promova-o ca pe o destinatie de cultura si distractie.
Putem face o paralela peste timp? Cum arata turismul pe vremea comunismului si cum arata acum, dupa 22 de ani de capitalism?
Avem un paradox mare de tot aici! Pe vremea comunismului, chiar aveam turism, in ciuda faptului ca serviciile erau de o calitate mai slaba, totusi aveam turisti mai multi.
In acele vremuri, romanii circulau foarte mult in tara, pentru ca in afara ei nu prea puteau pleca, decat foarte greu. Asa ca, achizitionau pachete de 2-3 saptamani pe litoral, ori intr-o statiune balneara, si, in acelasi timp, iubeau foarte mult si turismul cultural, erau foarte multe excursii de tineret, iar strainii veneau la noi in tara cu milioanele.
Pe vremea comunismului, Romania avea zeci de zboruri charter cu destinatia litoral sau Valea Prahovei, ori statiunile balneoclimaterice.
Acum, culmea, parca ne e rusine de ceea ce avem, insa, serviciile s-au imbunatatit considerabil. Hotelurile si infrastructura arata mult mai bine ca pe vremea comunismului. Cu toate carentele de pe litoral, acum avem servicii mai bune comparativ cu perioada comunismului.
Cert este ca nu ne mai promovam ca inainte, si nu mai este nici aceeasi conjunctura. Evident, noi ne vindeam si foarte ieftin atunci, mult mai ieftin in comparatie cu ce se intampla acum.
Am avut si norocul ca celelalte state din blocul comunist nu prea aveau destinatii. In Polonia, la Marea Baltica, sezonul este friguros, iar turisitii din blocul comunist nu aveau de ales decat intre noi si bulgari, iar turismul romanesc era, pe vremurile alea, peste cel bulgaresc. Turistii din Europa de Vest alegeau Romania, tocmai datorita preturilor mici.
In anii '70 s-au construit foarte multe hoteluri noi, cum nu s-au mai facut in ultimii 10 ani, decat in marile orase.