Interesul pentru ambarcatiunile de lux rapide si de dimensiuni mari este in crestere si nu exista indicii privind o inversare a acestei tendinte, potrivit participantilor la un salon nautic organizat la Cannes in aceasta saptamana, transmite Reuters.Avansul cererii pentru iahturile cu lungimi de peste 30 de metri este alimentat de bani proveniti de pe piete emergente precum Rusia, nivelul scazut al dobanzilor si tehnologia avansata, care permite folosirea barcilor pe post de birouri mobile si asigura acelasi confort ca si acasa.
Boomul nu este insa limitat la constructorii de barci, ci favorizeaza si furnizorii de servicii, de la comerciantii de vinuri pana la institutiile financiare, desi unii dintre ei sustin ca au detectat primele semne ale unei incetiniri a cererii in cazul ambarcatiunilor mici.
"Cererea nu este atat de mare cum vor sa arate producatorii de barci. Interesul pentru ambarcatiunile sub 30 de metri pare sa stagneze in acest moment", a declarat Russell Crump, de la firma de brokeraj naval Edmiston.
In urma cu 15 ani, orice iaht de peste 30 de metri era considerat urias, incredibil de mare. O multime de astfel de barci sunt comercializate in prezent pe piata second-hand. Interesul mare este, acum, pentru mega-iahturi, de peste 60 de metri, a explicat Crump.
"Conditiile de pe piata barcilor sub 45 de picioare (1 picior - circa 30 cm) sunt dificile. Barcile cu lungimi de peste 45 de picioare constituie o piata decenta, iar cererea creste odata cu dimensiunile iahtului", a declarat Paolo Vitelli, presedinte si fondator al firmei Azimut Benetti, care, impreuna cu grupul Ferretti concureaza pentru pozitia de lider pe piata ambarcatiunilor de peste 50 de metri.
El a aratat ca vara trecuta a fost un deficit de iahturi de peste 60 de metri, o cerere uriasa care nu a fost satisfacuta. Rezultatul a fost cresterea semnificativa a preturilor, care nu a descurajat insa cumparatorii.
Michael Kurtz, director general la firma de asigurari pentru iahturi Pantaenius, a estimat ca in 1990 existau in Europa circa 800 de iahturi de peste 20 de metri, in timp ce, in prezent, numarul acestora a ajuns la aproximativ 30.000.
"Ceea ce s-a intamplat in industrie in ultimii 10 ani este fenomenal. Avansul are loc in cazul ambarcatiunilor mari, cu preturi cuprinse intre 2,5 milioane euro si cinci milioane euro, sau chiar mai mult", a spus Kurtz.
Sumele implicate sunt uriase. Gabriele Del Torchio, director executiv al grupului Ferretti, estimeaza ca valoarea pietei depaseste 11 miliarde euro.
Crump sustine ca cererea pentru super iahturi, ale caror costuri de constructie sunt de peste 65 milioane euro, este atat de mare incat la livrare se pot obtine profituri de pana la 50%.
Didier Cazeaux, presedinte la producatorul francez de iahturi Couach, a aratat ca piata este alimentata de acumularea de noi averi si de aparitia unui tip de clienti care doresc ca iahturile sa le ofere confortul unor vase de croaziera.