Litoralul romanesc a pierdut, anul acesta, unul din cinci turisti straini, comparativ cu 2007, in timp ce numarul romanilor care au plecat in strainatate in sezon a crescut cu 25%.Strainii vor fi cheltuit, la finele sezonului, circa 300 mil. euro pentru destinatia Romania (dintre care circa 10% merg in buzunarele agentiilor de turism din tara de origine), in timp ce romanii sunt asteptati sa scoata din buzunar circa 420 mil. euro in acest sezon, incluzand pachete in strainatate si cheltuieli la destinatie, potrivit estimarilor furnizate de Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT).
Oficialii ANAT spun ca, la finele
sezonului, numarul turistilor straini va ajunge la circa 300.000, in timp ce
aproximativ 700.000 de romani vor fi mers in strainatate. “In capetele de
sezon, hotelurile nu sunt deschise in totalitate. Turistii straini care vin in
Romania - scandinavi, germani sau francezi, in special - au media de varsta mai
inaintata, asa ca prefera acele perioade, cand nu este foarte cald”, a declarat
pentru Business Standard Traian Badulescu, purtator de cuvant al ANAT. Potrivit
acestuia, litoralul atrage circa o treime dintre turistii straini.
Numarul acestora a scazut cu 20% pe litoral
si a inregistrat o crestere intr-un ritm mai lent fata de anii anteriori pentru
circuitele in tara din acest sezon. Motivele involutiei se regasesc in
retragerea a doi mari tour-operatori straini de pe piata locala - Neckermann si
TUI -, care au considerat destinatia neprofitabila, precum si cresterea
conjuncturala inregistrata anul trecut, odata cu aderarea la UE sau
evenimentele legate de orasul Sibiu, care, in 2007, a fost Capitala Culturala
Europeana.
Turistii straini, in scadere cu 20% pe
litoral
Unul din cinci straini prezenti, in trecut,
pe litoral a renuntat, anul acesta, la Romania, ca destinatie de vacanta,
scaderile cele mai importante inregistrandu-se in randul turistilor germani si
scandinavi, piete principale pentru intrarile de straini, pana acum.
In timp ce numarul turistilor straini
veniti pe litoralul romanesc, in sezonul de vara 2008, a inregistrat o scadere
cu 20% fata de anul precedent, cel al romanilor care au ales vacantele in
strainatate a crescut cu un sfert, potrivit oficialilor Asociatiei Nationale a
Agentiilor de Turism din Romania (ANAT). Potrivit acestora, in topul
preferintelor romanilor au ramas Grecia, Turcia si Bulgaria, cea mai mare crestere
inregistrandu-se pe destinatia Turcia.
Potrivit reprezentantilor ANAT, pe
litoralul romanesc, vanzarile marilor tour-operatori au inregistrat cresteri
cuprinse intre 5% si 20% fata de anul trecut. Anterior, ANAT estima ca
aproximativ 1,4 milioane de turisti vor fi prezenti pe litoral in acest sezon.
ANAT mizeaza, totusi, pe turistii straini pentru urmatoarele saptamani, pana la
inchiderea sezonului estival, in conditiile in care vacantele acestora nu sunt
conditionate de vreme sau de timp. “Largirea sezonului pe litoralul romanesc se
poate face doar cu straini, pentru ca acestia nu sunt dependenti de timp sau de
perioada”, a precizat Dragos Anastasiu.
Segmentul de outgoing (turistii care au
plecat in strainatate, n.red.) a inregistrat o crestere de cel putin 25%
comparativ cu anul precedent. “Daca in topul destinatiilor s-a aflat tot
Grecia, catre care s-au indreptat circa 250.000 de turisti, cea mai mare
crestere a fost inregistrata de Turcia, unde numarul turistilor a urcat de la
80.000 la 130.000. Desi a ramas o destinatie solicitata, Bulgaria a stationat”,
a declarat Traian Badulescu, purtator de cuvant in cadrul ANAT. Practic, din
datele ANAT rezulta ca numarul strainilor veniti pe litoralul autohton a fost
inferior numarului romanilor care au preferat vacanta pe litoralul turcesc.
O tendinta observata de reprezentantii din
turism este scaderea numarului de innoptari pe cap de turist. “Se observa o
crestere pe weekend. Daca inainte turistii stateau sase nopti, acum, sejurul
s-a redus la patru nopti”, a mai spus presedintele ANAT. Potrivit datelor
furnizate de Oficiul National al Registrului Comertului, cele peste 700 de
firme membre ANAT au avut, in 2007, o cifra de afaceri cumulata de 4,45
miliarde lei (1,25 miliarde euro).
Potrivit datelor estimate anterior de FPTR,
litoralul romanesc urma sa fie vizitat, in acest sezon, de circa 800.000 de
turisti, cu 5% peste numarul de turisti inregistrati anul trecut. Liderul la
vanzari pentru litoralul romanesc ramane statiunea Mamaia, cu un grad de
ocupare de aproximativ 100% in aceasta perioada. Conform FPTR, in primele noua
luni ale anului in curs, aproximativ 900.000 de turisti erau asteptati in
statiunile turistice montane, numarul lor fiind in crestere cu 20% fata de
primele noua luni ale anului trecut.