Udrea: Schimbarea brandului turistic tradeaza lipsa de viziune

Duminica, 31 Martie 2013, ora 13:00
1543 citiri
Udrea: Schimbarea brandului turistic tradeaza lipsa de viziune
Foto: dcnews.ro

Fostul ministru al Turismului Elena Udrea considera ca ideea schimbarii brandului turistic al Romaniei "tradeaza diletantism si lipsa de viziune".

"Am primit cu foarte mare surprindere ideea posibilitatii schimbarii brandului de turism national. In conditiile in care turismul romanesc este una dintre ramurile economice cu cele mai mari cresteri economice in ultimii ani, 16% in 2011 si 9,3% in 2012, iar brandul a primit mai multe premii internationale (printre care premiul de excelenta la Targul de turism de la Munchen), dar si aprecieri din partea responsabililor Organizatiei Mondiale a Turismului, decizia de a inlocui brandul tradeaza diletantism si lipsa de viziune", scrie Udrea pe blogul sau.

In opinia sa, aceasta decizie arata "incapacitatea neintelegerii mecanismelor europene - pentru ca, daca noi am renunta la brandul pe care l-am folosit pana acum, ar trebui sa dam toti banii inapoi pe care i-am cheltuit deja". Udrea mentioneaza ca este vorba despre zeci de milioane de euro.

"Nu stiu cifra exacta, pentru ca Ministerul Turismului nu a mai comunicat nimic in acest sens. In plus, nici nu am putea face un al doilea brand pe bani europeni. Vorbim de o decizie care ar putea costa Romania 75 de milioane de euro, atat cat am primit pe axa 5.3 a Programului Operational Regional", sustine Elena Udrea.

Ea precizeaza ca Romania are o strategie de promovare care trebuie implementata pana in 2016, pentru ca asa s-a angajat in fata celor care au finantat si au avizat favorabil proiectul brandului.

Udrea mai scrie ca in anii 2011 si 2012 au existat cresteri de 15-17% a innoptarilor turistilor straini in Romania.

"Deci, este evident efectul benefic al brandului turistic. In conditiile acestea, rezultatele implementarii actualului brand turistic trebuie masurate profesionist si decis pasii de urmat in functie de concluziile analizei. In niciun caz nu poti decide schimbarea brandului dupa ureche, in functie de ce auzi la televiziunea sefului tau politic, Voiculescu", adauga Udrea.

Fostul ministru PDL al Turismului mai sustine ca, de un an de zile, de cand USL a ajuns la guvernare, nu s-a mai facut nimic pe directia implementarii strategiei de promovare a brandului, Romania nu a mai avut parte de niciun fel de promovare, in afara de sponsorizarea concertului Lady Gaga. Ea scrie ca incepand din acest an nu se mai participa nici macar la targuri de turism unde s-ar putea promova brandul si produsele turistice romanesti.

"Inteleg ca exista birouri de turism internationale care din octombrie sau noiembrie nu au mai primit bani nici pentru salarii sau cheltuieli curente de intretinere, cele mai multe fiind practic inchise. Ce sa mai vorbim de faptul ca nu s-a profitat deloc de Festivalul Olimpic al Tineretului European, pentru a promova Romania in plan international ca destinatie pentru iubitorii sporturilor de iarna, folosind resursele de finantare ale brandului turistic. Actuala conducere a Turismului nu a fost in stare sa participe la publicitatea evenimentului sportiv organizat la Brasov, despre care toata lumea a spus ca infrastructura a fost excelenta, dar organizarea si promovarea deficitare. Incapacitate totala de a gestiona domeniul acesta cu potential economic urias a actualului ministru delegat!", sustine Elena Udrea.

Ea mai sustine ca de un an de zile nu se mai aloca fonduri pentru dezvoltarea turismului si nu se mai finanteaza proiectele de investitii.

"O astfel de atitudine face foarte mult rau Romaniei si arata instabilitatea care ii caracterizeaza de multe ori pe guvernanti - in loc sa continue proiecte importante incepute in mandatele precedente, strica tot ce s-a construit si se apuca din nou de lucru, neducand nimic pana la capat. E un fel de a gestiona resursele statului ca in legenda Mesterului Manole: se darama tot si se cere reconstruirea la infinit din nou. Daca ar fi vrut intr-adevar sa dezvolte turismul romanesc, Guvernul USL ar fi trebuit sa aloce macar fondurile necesare continuarii proiectelor de investitii in infrastructura deja incepute. In 2013, s-au alocat doar 4 milioane de euro (!!!) pentru finantarea dezvoltarii infrastructurii de turism montan, in conditiile in care sunt lucrari incepute de cel putin 30 de ori mai mari ca suma. Cu banii acestia nu se va reusi nici macar conservarea lucrarilor incepute. Efectele acestei subfinantari se simt. Eu am vorbit cu primarii din localitatile turistice, dar si cu investitorii. Toti mi-au spus acelasi lucru: "Am lucrat foarte bine cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului in mandatul dumneavoastra. Am primit sprijinul necesar. Acum nimic nu se mai intampla. Nimeni nu ne mai baga in seama". In conditiile astea, nu pot decat sa ma intreb: ce vina are Romania si industria de profil autohtona ca sa suporte asa diletanti in fruntea turismului romanesc?", incheie Udrea.

Ministrul delegat pentru IMM, Turism si Mediu de Afaceri, Maria Grapini, a lansat la jumatatea lunii martie pe pagina personala de Facebook un concurs de idei pentru alegerea unui nou brand turistic al Romaniei si a cerut opinii despre actualul brand care, spune ea, nu sunt pozitive.

"Am postat pe Facebook lansarea unui concurs de idei pentru alegerea brandului turistic al Romaniei si am cerut opinii tocmai pentru a evalua perceptia fata de brandul sectorial de turism. Clar, parerile nu sunt pozitive", se arata intr-un raspuns transmis de Maria Grapini la solicitarea MEDIAFAX.

Potrivit acesteia, conform desfasuratorului de implementare a programului de promovare a brandului, trebuie comandat un studiu de impact al brandului actual.

Brandul turistic al Romaniei, care contine celebra frunza, a fost lansat in anul 2010, si doar crearea lui a costat peste 800.000 de euro.

"Urmeaza sa se lanseze o licitatie pentru contractarea unei firme care sa faca acest studiu. Consilierii si expertii vor decide daca este cazul de rebranduire a sectorului de turism", a mai spus ministrul.

Grapini a afirmat ca prioritatea o reprezinta insa implementarea catorva masuri esentiale pentru turism, care sa duca la cresterea indicatorilor relevanti ai sectorului. Printre acestea se numara modificarea sau promovarea unor legi.

"Alte masuri sunt de ordin economic, cum ar fi proiectele in infrastructura, iar in aceasta directie lucram impreuna cu Ministerul Dezvoltarii Regionale la stabilirea prioritatilor. Evident ca avem si masuri de promovare prin evenimente, publicitate si targuri internationale. Eu cred ca dezvoltarea turismului balnear, cultural si a eco-turismului pot aduce Romaniei un plus la bugetul national", a mai spus ea.

In perioada 2010-2012, pentru crearea si promovarea brandului turistic al Romaniei s-au cheltuit peste 56 de milioane de lei (13 milioane de euro), bani provenind din fonduri europene.

Bugetarii din Capitală care vor avea salarii mai mari. Majorări prioritare pentru cei fără studii superioare
Bugetarii din Capitală care vor avea salarii mai mari. Majorări prioritare pentru cei fără studii superioare
Consiliul General al Capitalei a aprobat vineri majorarea salariilor de bază pentru funcţiile din cadrul aparatului de specialitate al primarului general şi din cadrul serviciilor şi...
BNR și-a dat avizul pentru a fi apărătoarea consumatorilor în relația cu băncile, Sindicat: „Măsura va duce la scăderea protecției consumatorilor”
BNR și-a dat avizul pentru a fi apărătoarea consumatorilor în relația cu băncile, Sindicat: „Măsura va duce la scăderea protecției consumatorilor”
Banca Națională a României (BNR) și-a dat avizul vineri, 29 martie, pentru o propunere legislativă care ar muta în sarcina băncii centrale protecția consumatorilor în relația cu...
#Elena Udrea brand turistic, #Elena udrea schimbare brand turistic , #Promovarea turismului