Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Editorial. Traian Badulescu - Romania are o sansa: turismul de evenimente

Editorial. Traian Badulescu - Romania are o sansa: turismul de evenimente


Turismul cunoaste mai multe forme: de odihna si relaxare, cultural, sportiv, social si sociologic, stiintific, politic, de afaceri si de evenimente. Dar ce inseamna turism de evenimente?

Aceasta forma de turism vine pe o schema de obligatii profesionale foarte bine pusa la punct. Din cand in cand, acesta are timp liber. Pe acest timp se construiesc oferte locale, scurte, interesante si de calitate, dar atentie, nu neaparat ieftine. Turistilor de afaceri veniti in Bucuresti, de exemplu, li se ofera postururi sau pretururi ale Capitalei, vizitarea imprejurimilor Bucurestiului, deplasari pe Valea Prahovei, dar si destinatii mai indepartate (Delta Dunarii, Bucovina etc.).

Ce este turismul de evenimente?

Potrivit prof. univ. dr. Gabriela Stanciulescu (Academia de Studii Economice), "turismul de evenimente este un domeniu prin excelenta dinamic in toata lumea. In ultimii 15-20 de ani, circulatia turistica mondiala are din ce in ce mai des drept motivatie deplasarea individuala sau de grup, in scopul participarii la congrese si conferinte internationale, expozitii si targuri specializate, forumuri de afaceri, sesiuni de training si programe de Team Building sau calatorii de stimulare a angajatilor.

Organizarea profesionista de evenimente reprezinta o componenta a industriei ospitalitatii si este generatoare de imagine pozitiva si de venituri substantiale pentru destinatia in care se desfasoara. Ea poate fi considerata, pe drept cuvant, ca fiind componenta cea mai eficienta si mai profitabila din turism" ("Managementul operatiunilor in turismul de evenimente").

Turismul de evenimente este cel care asigura legatura intre lumea corporatista si a organizatiilor (unde exista multi, multi bani) cu lumea de travel (touroperatori, DMC, hoteluri etc.). La targurile internationale de M.I.C.E., precum IMEX (Frankfurt) si EIBTM (Barcelona) vin multe corporatii din diverse domenii (medicina, asigurari, banci etc.) care cauta firme de turism cu care sa coopereze, destinatii unde sa isi organizeze evenimentele, Convention Bureau-ri partenere.

Turismul de evenimente reprezinta o forma interesanta de turism cu scopuri comerciale, guvernamentale sau educationale, avand partea de agrement (leisure) ca motivatie secundara. Presupune, in general, deplasarea intr-o alta localitate, la o distanta mai mare de 50 de km de localitatea de origine a turistului de afaceri, deplasare determinata strict de o afacere, de un eveniment sau de un scop educational.

Exista mai multe feluri de turism de afaceri: deplasari individuale, deplasari de grup, deplasari cu ocazia unor evenimente (domeniul M.I.C.E. - Meetings - Incentives - Conventions - Exhibitions, mai precis targuri, expozitii, conferinte, congrese, incentive-uri), team building-uri si deplasari de training. Un domeniu aparte al turismului de afaceri este cel de incentive. Incentive-urile reprezinta calatorii care au ca scop recompensarea personalului unei firme sau a partenerilor unei firme, in cadrul carora pot avea loc si team building-uri sau alte activitati. De cele mai multe ori, un incentive este o forma de recompensa mai eficienta si cu rezultate mai rapide decat cea financiara.

Asa cum bine spune Radu Cimponeriu, cel mai versat expert in MICE din Romania, "industria MICE nu mai apartine nici turismului, nici PR-ului, nici publicitatii... ci este o industrie de-sine-statatoare. Si nu una oarecare, ci o "industrie a serviciilor", aducatoare de mari beneficii pentru tarile, comunitatile si companiile care stiu sa trateze aceasta activitate cu seriozitate si professionalism".

Industria de congrese si conferinte constituie o provocare pentru orice agent de turism si necesita investitii substantiale in resursa umana, precum si un efort continuu pentru asigurarea unor servicii de inalta calitate clientilor de business-travel. American Express, Carlson Wagonlit, Radius, BTI, Lufthansa City Center, Egencia, GlobalStar sunt exponenti de seama ai industriei mondiale de business travel care sunt reprezentati in Romania de catre agentii de turism.

In prezent, sectorul de turism de conferinte si congrese reprezinta aproximativ 40% din activitatea multor agentii de turism. In cazul turismului de afaceri trebuie sa existe o flexibilitate mare din partea furnizorului de servicii, deoarece multe deplasari pot interveni de la o zi la alta. Clientul de business este foarte cautat, deoarece este interesat mai putin de pret, si mai mult de rapiditatea, calitatea si eficienta serviciilor.

Ce sansa are Romania?

Am participat la multe evenimente de turism, de-a lungul celor 16 ani de cand sunt jurnalist si marketer in acest domeniu: targuri, conferinte, seminarii, infotripuri etc. Insa, recent, am avut parte de o experienta unica. Alaturi de Asociatia Profesionistilor din Industria de Evenimente din Romania (APIER) am participat, intre 20 si 23 mai, la IMEX - Frankfurt, cel mai important targ din lume dedicat industriei M.I.C.E. (Meetings, Incentives, Conferences & Exhibitions), aflat la cea de-a zecea aniversare. Acest eveniment a reunit destinatii turistice din toata lumea.

Ce a insemnat, in cifre, IMEX 2013? O crestere de 33% fata de anul precedent, 3.962 de hosted buyers din 75 de tari! 27% dintre hosted buyers au venit din destinatii indepartate, precum Argentina, Azerbaijan, Australia, Brazilia, Canada, Chile, China, Egipt, Hong Kong, India, Israel, Japonia, Mexico, Singapore, Africa de Sud, Coreea de Sud, Taiwan, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, Uruguay, SUA etc.

Romania poate prinde trenul! Depinde de noi cum ne organizam si cum ne promovam pe partea de M.I.C.E. Am discutat cu directoarea unui touroperator olandez, care a venit cu interes la standul Romaniei. Ea mi-a spus ca pietele vestice cauta noi destinatii de evenimente, care sa le inlocuiasca partial pe cele clasice, precum Cehia (cu Praga).

Una dintre destinatiile aflate in vizor este... Romania. De asemenea, am observat un interes mare al touroperatorilor chinezi si indieni pentru Romania si tarile inconjuratoare, in special pentru circuite si incentive-uri.

Este clar, inca nu avem o perceptie buna sau, mai bine spus, nu avem o perceptie mai deloc. Desi avem sanse mari de a deveni chiar destinatia numarul unu de reuniuni a Europei Centrale si de Est sau, macar, a zonei balcanice (cu exceptia Turciei, care este departe...). Din pacate, tari precum Ungaria sau Polonia ne-au luat-o de mult inainte, iar Serbia vine si ea puternic din urma. Turismul de evenimente aduce deja circa 50% din incasarile turistice ale Romaniei. Din pacate, acest aspect nu este inca realizat la nivel inalt iar tara noastra nu se bucura de o promovare coerenta. Inchipuiti-va Bucurestiul fara aceasta nisa, sau Brasovul ori Valea Prahovei. Datorita segmentului M.I.C.E., bugetul mediu alocat / zi per noapte de cazare va creste cu aproximativ 20% iar durata medie de sedere va merge spre 2 zile.

In 2011, potrivit Institutului National de Statistica, Bucurestiul si localitatile inconjuratoare au primit 1,282 de milioane de turisti, in crestere fata de 1,125 de milioane in 2010. Dintre acestia, 603.109 au fost romani, iar 679.507, straini. Dintre acestia, peste 80% sunt veniti pentru afaceri sau evenimente.

De altfel, de-a lungul timpului s-a dovedit ca putem sustine evenimente si congrese la nivel international. Ofer numai cateva exemple: Congresul Uniunii Postale (2004), Summitul Francofoniei (2006), Summitul NATO (2008), finala Cupei UEFA (2012) etc. Avem deja suficiente structure de cazare, in special in Bucuresti (circa 250), aeroporturi, conexiuni aeriene, infrastructura in dezvoltare.

Destinatiile din toata lumea se zbat pentru a atrage evenimente - care lasa in fiecare tara, daca sunt bine organizate, multi bani. Imaginea tarii ca destinatie de evenimente trebuie coordonata de catre organizatii specializate, create in acest scop - Convention Bureau. Fireste, este nevoie de implicarea autoritatilor centrale si locale si a mediului privat. Totul, intr-un mod coerent. Exact ceea ce ne lipseste de fapt noua.

Cred ca Romania are noroc, pentru ca este pozitionata intr-o zona favorabila si este pe... val. Asa cum sunt toate tarile din noua Europa. Problema este ca mai toate tarile din jur inoata cu toata viteza, iar noi ne lasam doar dusi de val, de curentul favorabil, dar nu facem niciun efort...

Autor: Traian Badulescu, consultant in turism, managing partner markete.ro

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2642 ori