Editorial Traian Badulescu: Austria poate fi modelul turistic al Romaniei

Sambata, 06 Iulie 2013, ora 10:55
4862 citiri
Editorial Traian Badulescu: Austria poate fi modelul turistic al Romaniei
Foto: Traian Bădulescu, consultant în turism, managing partner markete.ro

Recent, m-am intors din Austria, mai precis din Carinthia,regiune situata in sudul acestei minunate tari, unde am participat la prima editie a ATB Experience - un nou tip de eveniment, sustinut de Organizatia de Turism a acestei tari. Tema manifestarii a fost "turismul in tranzitie. Contributia sustenabila a industriei turistice a Austriei in timpuri de schimbare si de criza".

Desi merg de ani de zile in Austria, invitat la diverse targuri si alte manifestari de turism, de data aceasta am ramas deosebit de surprins de spiritul creativ al organizatorilor. Austria este destinatie turistica de top de zeci de ani, in special pentru pachetele turistice de munte si de ski sau pentru vestitele sale orase istorice, gen Viena sau Salzburg, dar acum isi promoveaza la greu si nisele: ecoturismul, circuitele, turismul cultural, turismul de evenimente etc.

Pe de alta parte, evenimentul intitulat ATB Experience a iesit cu totul din tiparele clasice. In ziua de azi, un eveniment trebuie sa fie interactiv si plin de experiente practice. Altfel, cel putin generatiile tinere, dar nu numai, sunt reticente in a mai participa fizic. Motivul? Putem afla din ce in ce mai multe informatii direct de pe internet, asa ca nu are rost sa ne deplasam intr-un loc doar pentru a asculta discursuri. La ATB Experience au fost invitati 150 de experti in turism din toata lumea, fie ei agenti de turism, hotelieri sau jurnalisti, printre care m-am numarat si eu.

Ei bine, conferinta propriu-zisa a durat cateva ore, iar o parte din timp a apartinut invitatilor din Europa si din toata lumea, care au fost ascultati de catre speakeri si de catre organizatorii austrieci, au impartasit idei si au invatat la randul lor. In rest, am avut trei zile in care am vizitat regiunea Carinthia: hiking pe munte, ciclism, pensiuni, muzee si multe altele. Deci, turism activ la maxim.Pentru ca asa se face turism: cu diverse experiente, cunoscand oameni, integrandu-te in natura. Presedintele Organizatiei de Turism a Austriei, Petra Stolba, in functie de mai multi ani, ne-a fost alaturi, ne-a raspuns la intrebari si ne-a pus intrebari. Am retinut de la sefa turismului austriac urmatorul slogan, pe care trebuie sa se bazeze turismul: "gandeste mai mult si ofera mai mult".

Organizatia de turism a Austriei a marsat pe ideea sustenabilitatii turismului. Recunosc ca de-abia acum am inteles si eu, bine si practic, dupa 17 ani de turism, ce inseamna turismul durabil si sustenabilitatea. Peste tot unde am fost, pe langa faptul ca se merge mult pe partea ecologica si pe respectarea mediului inconjurator, inclusiv preparatele culinare fiind din produse din regiune, am observat ca marea majoritate a banilor obtinuti din turism raman acolo, ajuta la conservarea mediului, a traditiilor si la dezvoltarea comunitatii.

Ei bine, si mai recent am participat la o conferinta internationala sustinuta, la Bucuresti, de catre Ministerul (si) al Turismului autohton si Organizatia Mondiala a Turismului. Tema a fostdestul de asemanatoare cu cea a ATB Experience: "Identificareaavantajelor competitive ale unei destinatii turistice, in contextuldezvoltarii durabile a turismului". Conferinta in sine a avutinvitati de marca si a fost prezidata de Taleb Rifai, secretarulgeneral al Organizatiei Mondiale a Turismului.

Am retinut ce aspus Domnia sa: "Normal ca parteneriatul public - privat estevital pentru turism. Insa, inainte de toate trebuie consolidatparteneriatul public - public". Mare dreptate are. Daca nu existacoerenta si unitate in comunicare intre ministere, autoritatilecentrale si cele locale etc., lucrurile nu au cum sa mearga binemai departe. Interactivitatea nu a fost stralucita la aceastaconferinta, dar au existat sesiuni de intrebari din parteajurnalistilor si a invitatilor. Apoi, s-a trecut la partea practica,ceea ce este laudabil: s-a plecat intr-un infotrip in Delta Dunarii,pe Valea Prahovei si in zona Bran-Moieciu.

Ei bine, Romania are mai multe asemanari cu Austria decat cuGrecia, Turcia sau chiar cu Bulgaria. Pe langa faptul ca avemregiuni care au fost sub influenta austriaca, precum Transilvaniasi Bucovina, avem un relief destul de asemanator: munti,dealuri, podisuri, lacuri. Da, avem si iesire la mare, dar foartemica. In plus, avem o Delta a Dunarii, unica in Europa. Si turismbalnear si de sanatate, domeniu in care austriecii deja exceleaza.

Bulgarii marseaza pe litoral si pe munte. Turcii, pe litoralul lorenorm si pe Istanbul. Grecii, pe miile de kilometri de plaje, pesutele de insule intrate in circuitul turistic, dar si pe turismcultural, religios etc. Nici ei nu se multumesc doar cupromovarea turismului de litoral si de vara si e normal sa fie asa,deoarece toata tara este o bijuterie.

Austriecii, desi beneficiaza de un turism montan de iarnaexcelent, de una din marile capitale ale lumii si de orasul natal allui Mozart, repet, nu s-au multumit cu atat.

Doresc sa atragaturistii si vara. Ii pun la miscare si sport. Ii urcaa pe poteci demunte, ii indeamna la ciclism, ecoturism. Ei avand si o baza decazare foarte mare si distribuita unitar in toata tara. Dar si noiputem face asta. Baza de cazare e si in Romania mult mai maredecat acum zece ani. E drept, peste jumatate din capacitatea decazare a Romaniei se afla la mare si in statiunile montane - oforma de turism inca necompetitiva pe plan international.

Dar putem promova turismul de aventura, ecoturismul, oraselenoastre istorice, city break-urile etc. Daca ne gandim laDobrogea, de ce nu am promova si satele tatarasti si turcesti oriorase gen Cernavoda, unde avem podul lui Anghel Saligny -Turnul Eiffel al Europei de Est, ca si maiestrie arhitecturala,podgorii, port turistic, locul unde a fost descoperit ganditorul de la Hamangaia, multiculturalitate. E doar un exemplu.

Dar pentru asta, trebuie sa devenim un pic sau mai mult...austrieci. Ca sa concluzionez, cred ca avem nevoie deurmatoarele:

1. Disciplina

2. Coerenta

3. Parteneriat public-public si public privat

4. Comunicare multa, eficienta si unitara

5. Creativitate

6. Promovare turistica agresiva

7. Imbunatatirea calitatii serviciilor si a infrastructurii, darputem defila si cu ce avem... Am evoluat si noi

8. Disciplina (din nou).

Ce actualizări aduce Apple pentru noua tabletă iPad Air
Ce actualizări aduce Apple pentru noua tabletă iPad Air
Apple se pregătește să lanseze o nouă generație de iPad Air, care, pentru prima dată, va include două dimensiuni diferite, urmând exemplul liniei iPad Pro. Potrivit ultimelor rapoarte,...
Utilizatorii Samsung Galaxy au semnalat probleme cu aplicația YouTube. Care este cauza
Utilizatorii Samsung Galaxy au semnalat probleme cu aplicația YouTube. Care este cauza
YouTube a implementat recent un nou codec destinat îmbunătățirii eficienței compresiei video, dar această schimbare a generat probleme pentru utilizatorii de dispozitive mai vechi, inclusiv...
#editorial Traian Badulescu, #Austria model turistic, #model turistic Romania , #Promovarea turismului