Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cat costa momeala ANT pentru fiecare turist strain atras in Romania

Cat costa momeala ANT pentru fiecare turist strain atras in Romania
Cu ocazia recentului targ de turism World Travel Market de la Londra, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism, Ovidiu Iuliu Marian, declara senin ca valoarea totala a fondurilor alocate pentru promovarea turismului romanesc in Marea Britanie se ridica in acest an la circa 700.000 de lire sterline, adica nitel peste un milion de euro. Numai standul Romaniei de la targ a scos din buzunarele ANT peste 200.000 de lire sterline, cu toate ca vizitatorii nu s-au calcat in picioare sa vada ofertele gen A"Tara lui DraculaA" cu care ii imbiau agentiile romanesti participante.


E foarte adevarat ca Marea Britanie este o piata enorma, pe care Romania nu-si poate permite s-o ignore, mai ales daca dorim sa devenim un exportator semnificativ de produse turistice. Numai ca in 2005, investind peste un milion de euro, am reusit sa sporim doar cu 10% numarul britanicilor care ne-au vizitat tara, de la 60.000 la 66.000. Un calcul simplu ne arata ca Romania a cheltuit, prin intermediul ANT, peste 1500 de euro pentru fiecare turist britanic A"castigatA" in 2005, suma care, evident, depaseste cu mult banii cheltuiti de turistul britanic mediu in Romania.

Normal, se poate argumenta ca daca n-am investi in promovare pe aceasta piata s-ar reduce an de an numarul turistilor britanici care ne viziteaza, pierderea A"la absolutA" fiind mult mai mare. Numai ca problema nu se poate pune in alb si negru, azvarlind intr-un talger al balantei cheltuirea a peste 1 milion de euro pe an, iar in celalalt renuntarea la orice promovare pe piata britanica. Pana la urma, suma ar trebui calculata astfel incat sa se mentina un just echilibru intre banii cheltuiti si rezultatele obtinute.

La nivelul unei tari cu potentialul turistic al Romaniei, un milion de euro nu reprezinta o suma mare, in special daca te gandesti la hoardele de britanici care iau an de an cu asalt plajele spaniole. Problema de fond este insa ca degeaba face ANT promovare, daca in spatele acesteia nu se regasesc oferte concrete, atractive, ale agentiilor romanesti de turism. Or, concluzia targului de la Londra a fost ca englezii vin la standul nostru, citesc cu interes ofertele, dupa care ridica mirati din sprancene si spun A"pai costa aproape dublu ca in SpaniaA". Iar aici ni se rupe filmul, si degeaba ar cheltui ANT chiar si zeci de milioane de euro pe reclame care sa aduca in casa fiecarui britanic, prin intermediul posturilor TV comerciale, imagini cu splendorile Deltei sau cu cetatile sasesti din Transilvania.

Din pacate, in momentul actual, eforturile ANT nu sunt dublate de o crestere spectaculoasa a ofertei romanesti pe pietele externe. Iar in acest context, cheltuirea unor sume semnificative pentru promovare cu orice pret A"la externA" ramane o decizie cat se poate de discutabila.

Gandul

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 948 ori