Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piata hoteliera din Capitala isi revine. Cum pot profita hotelurile de turismul business

Piata hoteliera din Capitala isi revine. Cum pot profita hotelurile de turismul business


Segmentul hotelier din Romania isi revine incet, iar pe termen lung, piata hoteliera bucuresteana ar putea inregistra cresteri substantiale, avand in vedere redresarea mediului economic, dar si cresterea numarului de vizitatori din categoria turismului de afaceri.

Industria de profil, cunoscuta in mediile de specialitate ca MICE (Meetings, incentives, conferences, and exhibitions) ramane insa o adevarata sursa de profit, insuficient exploatata.

Industria MICE (Meetings, incentives, conferences, and exhibitions) reprezinta o piata de 700 de milioane de euro, cu un potential de doua miliarde de euro, insuficient exploatat, desi din punct de vedere al infrastructurii turistice exista "resurse".


Sursa foto: Scanio.ro

In Romania piata hoteliera este dominata de segmentul corporate, 60% din stocul total al unitatilor de cazare fiind clasificate la patru stele. Unitatile hoteliere de cinci stele reprezinta 22% din stoc, in timp ce unitatile de trei stele cuprind 18% din oferta actuala a Capitalei, precizeaza un studiu Jones Lang La Salle.

Statul roman pierde miliarde de euro anual

In ciuda potentialului considerabil, Romania nu este inca perceputa ca o destinatie pentru turismul de evenimente, remarca Radu Cimponeriu, expert MICE. Din acest motiv statul roman si pierde in fiecare an miliarde de euro, bani pe care ii chelutiesc, in total, demnitarii, corporatistii si oamenii de afaceri aflati in interes de serviciu.

"In 2012, la nivel european, un participant a cheltuit, in medie, 1.620 de euro pentru un eveniment, ceea ce inseamna circa 437 euro/zi/delegat. Asta in timp ce turistul care vine intr-o simpla excursie cheltuie, in medie, 150 euro/zi. Desigur, in Romania, conform datelor pe care le avem, un participant la un eveniment cheltuie mai putin, circa 250 euro/zi", a spus Radu Cimponeriu, in cadrul unui eveniment de specialitate, citat de Mediafax.

Ce ii lipseste Romaniei pentru a figura pe harta turismului de business

Romania are, din punct de vedere al infrastructurii hoteliere, sanse de a genera venituri importante din industria de evenimente, numarul hotelurilor de patru si cinci stele fiind cu mult mai mare decat al celor de doua si trei stele. Totusi, Radu Cimponeriu enumera o serie de lipsuri, printre care se numara existenta unui centru mare de conferinte.

"Industria de evenimente este un business foarte important dar, din pacate, Romaniei ii lipsesc cateva date importante pentru a fi prezenta cu adevarat pe aceasta piata.

Avem nevoie, in primul rand, de un centru mare de conferinte, un gen de sala polivalenta, de 3.000-4.000 de locuri numai pentru evenimentele in plen, sala dublata de alte 12-14 sali pentru evenimentele pe sectiuni. O astfel de investitie nu se poate realiza decat printr-un parteneriat public-privat, eventual cu fonduri europene, dar in mod cert dupa o analiza a pietei pentru a avea un amplasament adecvat", a mai precizat Radu Cimponeriu.

Veniturile per camera au crescut cu 5%

Chiar daca hotelierii nu reusesc sa obtina rezultate similare celor din perioada premergatoare crizei, sectorul hotelier incepe sa marcheze usoare reveniri, spune expertii Jones Lang La Salle, intr-un studiu de specialitate.

Rezultatele primelor 5 luni ale anului 2013 arata o rata de ocupare de 58,2%, in crestere cu 7% fata de aceeasi perioada a anului anterior, in timp ce nivelul veniturilor per camera a inregistrat o crestere de 5%, ajungand la 45 euro. Pretul mediu per camera ramane scazut, la un nivel de 78 euro, fiind cu 34% sub nivelul inregistrat in 2007.

Investitii pe piata hoteliera

Criza financiara a avut un efect major asupra pietei de investitii din Romania: din anul 2008 pana in prezent s-au inregistrat numai cateva tranzactii cu unitati hoteliere. Cea mai recenta tranzactie o reprezinta vanzarea hotelului de trei stele Ibis din Sibiu, in noiembrie 2011, cu o capacitate 195 de camere, vandut pentru suma de aproximativ 10 milioane euro.

Orasul Bucuresti ramane in continuare subdezvoltat ca destinatie turistica, fiind dominat de turismul de afaceri. O paleta mai diversificata de unitati hoteliere ar putea transforma orasul intr-o destinatie turistica de tip city break atat pentru turistii locali cat si internationali, iar in final ar putea creste interesul investitorilor pentru piata hoteliera locala, arata specialistii din cadrul Jones Lang La Salle.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2827 ori