Planurile CFR pentru următorii 2 ani. Cum a ajuns transportul feroviar din România ”de la performanță la mediocritate”

Sambata, 08 Iunie 2024, ora 23:18
234 citiri
Planurile CFR pentru următorii 2 ani. Cum a ajuns transportul feroviar din România ”de la performanță la mediocritate”
Tren CFR FOTO CFR Călători

Transportul feroviar a ajuns să fie aproape ignorat, ceea s-a tradus prin bani insuficienți, degradarea trenurilor și imposibilitatea CFR de a se ridica la așteptările călătorilor. Este greu de spus exact cum ar arăta un transport cu trenul pliat pe nevoile românilor, dar obiectivele asumate de stat în fața instituțiilor europene includ planuri de dezvoltare care pot transforma CFR-ul. Până în 2027, operatorul de stat și-a asumat să devină mai atractiv, având ținte de servicii integrate, mai răspândite geografic și mai eficiente, prezentate în materialul de mai jos.

Planul, publicat inițial la finalul anului trecut, a fost actualizat în luna februarie. Acest document conține evaluările companiei de transport feroviar de călători asupra cauzelor stării deplorabile actuale a acestui mijloc de transport, a oportunităților de dezvoltare și a obiectivelor pe care vrea să le ducă la bun sfârșit până în 2027. Documentul este unul vast și se referă la foarte multe aspecte, cum ar fi necesitatea creșterii vitezei de circulație și reducerea întârzierilor, care nu sunt netratate în acest material. Articolul privește prioritățile care se concentrează mai direct pe relația cu călătorul.

Starea actuală slabă a căilor ferate este pusă pe seama vagoanelor și locomotivelor învechite și, la nivel mai larg, a unei finanțări insuficiente. În același timp, îndeplinirea țintelor propuse depinde în cea mai mare parte de rezolvarea acestora, în opinia operatorului de stat.

Marile obiective ale CFR Călători

Lăsarea în paragină a sistemului feroviar are consecințe directe asupra oamenilor. Istoric, trenul a fost prima modalitate prin care oameni din toate colțurile unui teritoriu au putut călători colectiv pe distanțe mari. În România, deși rețeaua feroviară atinge multe localități, șinele secundare care deserveau aceste zone au ajuns să se închidă în ultimii treizeci de ani. Un calcul făcut de HotNews în 2021 arăta că peste 40 de astfel de rute, însumând mai mult de 1.700 de kilometri, au fost închise.

CFR Călători spune că, odată cu modernizarea parcului său de locomotive și vagoane, prioritatea este să ajungă la toate localitățile "care au acces la rețeaua feroviară". Operatorul subliniază că acest lucru este posibil doar prin finanțare adecvată.

În același timp, raportul punctează necesitatea integrării transportului feroviar cu alte mijloace de transport, prin noduri care să lase călătorii să treacă rapid de la un mijloc de transport la altul. Aici intră, spre exemplu, corelarea cu programul transportului public din interiorul orașelor. Acest obiectiv este încadrat de CFR la capitolul "accesibilitate"; documentul nu atinge o altă dimensiune a accesibilității, anume cât de facil este pentru persoanele cu dizabilități locomotorii sau afecțiuni similare să ajungă la gară, să urce în tren și, per total, să folosească transportul feroviar.

În continuare, vagoanele folosite de operatorii din transportul pe șine, de la CFR la cei privați, nu sunt mereu accesibile pentru persoanele în scaun cu rotile. Vagoane mai noi, care dispun de rampe, și modificarea peroanelor pentru a permite o urcare la nivel sunt două variante care ar face mai accesibil acest mijloc de transport.

De altfel, CFR Călători vrea introducerea vagoanelor restaurant și a celor de tip bar pe mai multe trenuri, în funcție de distanța parcursă și de regimul de circulație. În plus, raportul amintește de nevoia de a implementa un sistem eficient de vânzare a biletelor în mediul online și de a permite călătorilor să își cumpere bilet direct din tren, fără să fie taxați în plus. Documentul discută și de rezolvarea unei probleme mult discutate de călători – posibilitatea de a rezerva locurile.

Cum a ajuns trenul să decadă

Argumentând pentru importanța transportului feroviar, CFR Călători amintește că acest mijloc de transport utilizează de 11 ori mai puțină energie decât transportul rutier, dar livrează de 10 ori mai mult. Documentul programatic susține că transportul rutier beneficiază de o „promovare artificială și excesivă”, chiar dacă feroviarul are un randament economic mai bun.

Operatorul de stat mizează pe competitivitate, dar amintește că orientarea nu ar trebui să fie una care să facă o prioritate doar din reducerea costului. Astfel de strategii au dus la declinul transportului cu trenul și al companiilor feroviare de stat, se arată în document. Printre altele CFR Călători punctează subfinanțarea publică a trenurilor, care contribuie la o "spirală a declinului".

Aceste aspecte contribuie la o privire distorsionată asupra sistemului de transport feroviar, conform documentului. Una dintre cauzele mai puțin vizibile este dată de costurile ascunse – numite și costuri externe; în cazul transportului rutier, aceste costuri se reflectă prin pagube cauzate de emisiile mari de dioxid de carbon, poluare fonică, degradarea mediului înconjurător sau note de plată pentru transformarea spațiului urban.

Cu alte cuvinte, prețul transportului cu mașina pare mai mic pentru că nu include aceste adaosuri ascunse, care sunt semnificativ mai mici la transportul feroviar, explică și cei de la Uniunea Internațională a Căilor Ferate. În România, calculul citat de CFR spune că aceste costuri externe care nu sunt recuperate se ridică la aproape 18 miliarde de euro pentru rutier, în comparație cu 0,2 miliarde de euro pentru feroviar.

Privind spre CFR Călători specific, documentul atrage atenția că, în ultimii peste 30 de ani, competitivitatea sistemului feroviar a scăzut enorm, aducând România "de la un statut de performanță către un statut de mediocritate". Printre consecințele subfinanțării CFR Călători se numără împuținarea trenurilor și a locomotivelor, mai ales după anul 2008; materialul rămas rulant este îmbătrânit excesiv, punctează CFR. Spre exemplu, în 2021, operatorul de stat a asigurat peste 980 de trenuri pe zi, folosindu-se de un parc de doar 886 de vagoane clasă și 99 de locomotive.

Varianta de ieșire din această situație de declin este transferul fluxurilor de transport de la șosea către căile ferate. Aici, documentul citează două variante: taxarea corespunzătoare a transportului rutier comercial – un obiectiv asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – pentru a acoperi costurile de mediu, de infrastructură și de accidente sau răscumpărarea din fonduri publice a dezavantajelor care rănesc transportul feroviar, odată ce acesta preia implicit costurile externe de la cel rutier.

...citeste mai departe despre "Planurile CFR pentru următorii 2 ani. Cum a ajuns transportul feroviar din România ”de la performanță la mediocritate”" pe Ziare.com

30 de milioane de euro din PNRR pentru licee, pierduți de Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale. Ce acuzații aduc cei care au scris proiectele de finanțare
30 de milioane de euro din PNRR pentru licee, pierduți de Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale. Ce acuzații aduc cei care au scris proiectele de finanțare
O serie de licee românești cu profil agricol riscă să rateze investiții pe fonduri europene de 30 de milioane de euro în total, alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență...
Calea ferată din România unde se va circula cu 160km/h a primit un important aviz. Județele prin care va trece traseul ei
Calea ferată din România unde se va circula cu 160km/h a primit un important aviz. Județele prin care va trece traseul ei
Lucrarea de reabilitare a tronsonului existent de cale ferată dintre Ploiești și Focșani a primit Acord de mediu, din partea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului. La finalul se va...
#transport feroviar, #trenuri CFR, #CFR Calatori, #trenuri noi CFR, #PNRR , #Stiri Macroeconomie

Curs valutar

1 EUR = 4.9771 RON

-0.0001

1 USD = 4.6576 RON

0.0516
  1. Guvernul dă cu o mână, dar ia cu cealaltă. Suma cu care a crescut salariul minim va fi tăiată de la bonurile de masă de la 1 iulie
  2. Autoritățile anunță un ritm bun pe un tronson din Autostrada Moldovei. Cum arată șantierul, la trei luni de la începerea lucrărilor FOTO&VIDEO
  3. Se schimbă cardurile bancare. Ce se modifică la plățile online
  4. Ce se schimbă pentru românii care vor să cumpere vechime pentru pensie. Modificări importante de la 1 iulie
  5. Calea ferată din România unde se va circula cu 160km/h a primit un important aviz. Județele prin care va trece traseul ei
  6. Undă verde pentru vânzarea unei bănci din România. Un grup italian își consolidează poziția pe piață
  7. Petro-dolarii au devenit istorie! Arabia Saudită dă o lovitură puternică dolarului american
  8. Un gigant financiar se luptă cu Elon Musk. Votul care l-ar putea costa zeci de miliarde de dolari pe șeful Tesla
  9. Ce dobânzi primesc românii care împrumută statul pentru finanțarea deficitului bugetar. Noile emisiuni de titluri de stat
  10. Autostrada Moldovei. Grupul UMB și constructorul bulgar au depus la CNAIR facturi de 62 milioane euro în doar câteva zile