IPO-ul Teraplast, 421 de investitori si plasamente de 56,04 milioane lei

Luni, 21 Aprilie 2008, ora 11:26
1262 citiri
IPO-ul Teraplast, 421 de investitori si plasamente de 56,04 milioane lei

Teraplast Bistrita a ratat admiterea la categoria I a Bursei de Valori Bucuresti, pentru ca doar 421 de investitori au cumparat actiunile producatorului de PVC la oferta publica initiala (IPO), care a fost suprasubscrisa cu 3,6%, arata rezultatele finale transmise duminica de intermediarul ofertei.

Conform regulamentelor Bursei, pentru promovarea la categoria I a pietei reglementate este necesar ca minimum 2.000 de investitori sa se arate interesati de actiunile companiei.

Actiunile Teraplast au atasate drepturi de alocare, care ar putea intra la tranzactionare din 30 aprilie. Oferta a fost subscrisa in proportie de circa 61% de investitorii romani si 39% de investitori institutionali straini, distributie similara celei de la Transgaz.

"Cei 421 de investitori din cadrul ofertei reprezinta un nivel ridicat pentru contextul actual de piata, de circa 9% din numarul total de conturi active in aceasta perioada la Bursa de Valori Bucuresti", se arata in comunicatul intermediarului ofertei, Raiffeisen Capital & Investment.

Investitorii au subscris circa 51,43 milioane actiuni, pentru 56,04 milioane lei. Teraplast a oferit spre subscriere 49,6 milioane actiuni, reprezentand 20% din capitalul social al companiei inaintea majorarii.

Oferta publica initiala s-a desfasurat in perioada 7-17 aprilie si a avut ca scop admiterea la tranzactionare a titlurilor Teraplast la categoria I a Bursei de Valori Bucuresti (BVB).

Compania a atras 49,6 milioane lei (circa 13,8 milioane euro), dupa ce pretul de oferta a fost stabilit potrivit algoritmului la 1 leu/actiune.

"Oferta noastra este a treia ca marime de pana acum din Romania, dupa Transgaz si Transelectrica. Ne bucuram ca o oferta de marimea noastra a fost suprasubscrisa, chiar si pe fondul scaderilor masive de pe pietele de capital inregistrate in perioada de subscriere", a declarat directorul general al Teraplast, Emanoil Viciu.

Investitorii au putut subscrie actiuni in cadrul ofertei la un pret cuprins intre 1 si 1,40 lei, dar pretul final a fost stabilit la limita de jos a intervalului, deoarece oferta nu a fost subscrisa de cel putin trei ori.

Sumele aferente suprasubscrierii vor fi returnate investitorilor pana pe 24 aprilie, iar alocarea actiunilor Teraplast se va face in mod proportional, prin metoda pro-rata.

Potrivit reprezentantilor Teraplast, banii obtinuti in urma IPO-ului vor fi folositi pentru relocare si cresterea capacitatii de productiei. Producatorul de PVC si-a propus sa deruleze investitii de 66 milioane euro in urmatorii sase ani pentru cresterea capacitatii de productie la toata gama de produse.

Cele mai mari investitii sunt planificate pentru anul 2008, cand au fost alocate circa 40% din sumele necesare pentru finantarea acestora, urmand ca pana in 2013 volumul investitiilor sa scada treptat, a precizat directorul companiei.

Compania este in prezent intr-un plin proces de mutare a tuturor facilitatilor sale de productie intr-un singur amplasament, in afara orasului Bistrita, care se va incheia la sfarsitul anului 2008. Noul amplasament al parcului industrial se intinde pe circa 20 de hectare in localitatea Saratel, la circa zece kilometri de Bistrita.

Procesatorul de PVC Teraplast Bistrita si-a sporit anul trecut profitul net cu 75%, pana la 16,05 milioane lei, si estimeaza pentru anul curent castiguri de 27 milioane lei, potrivit rezultatelor financiare calculate in standardele internationale de raportare (IFRS).

Dorel Goia era principalul actionar companiei inaintea ofertei publice, cu o detinere de 39,36% din actiuni, in timp ce directorul general, Emanoil Viciu, controla 24,53% din companie. SIF Banat-Crisana (SIF1) avea o participatie de 13,08%, iar Marley Magyarorszag - sucursala din Ungaria a celui mai mare producator mondial de instalatii, compania franceza Aliaxis - detinea 9,22% din actiunile Teraplast.

Teraplast Bistrita este cel mai mare procesator de PVC din Romania, cu o cota de piata de 36% in segmentu tubulaturii din PVC si de peste 30% in segmentul tubulaturii de polipropilena, conform calculelor companiei pentru anul 2007.