Bulgaria prefera South Stream in locul Nabucco?

Miercuri, 11 Iunie 2008, ora 16:34
1455 citiri
Bulgaria prefera South Stream in locul Nabucco?

Direcorul de strategie corporate al grupului Mol, Laszlo Varro, a declarat intr-un interviu acordat NewsIn, ca daca ar exista gaz pentru gazoductul Nabucco, atunci vor exista si banii necesari si ca alaturarea Bulgariei proiectului South Stream ar putea crea probleme Romaniei.

”Daca exista gaz, existau si banii, pentru ca Nabucco este un proiect de infrastructura in cadrul caruia costurile investitionale vor fi recuperate prin taxele de tranzit. Daca exista companii care vor sa transporte gaz prin Nabucco dispuse sa plateasca aceste taxe de tranzit, nu va fi deloc greu sa gasesti cele aproape opt miliarde de euro pentru aceasta conducta", a spus Varro.

Laszlo Varro spune ca Rusia are drept strategie reducerea tranzitului de gaz catre Ucraina. ”Acesta este chiar proiectul South Stream. Gazoductul South Stream nu va ocoli doar Ucraina, ci si Romania, traiectoria este pe sub Marea Neagra prin Bulgaria si apoi prin Serbia. Deci in viitor Bulgaria, facand parte din South Stream, nu va mai avea nevoie de tranzitul prin Romania si Romania se va confrunta cu o problema in ceea ce priveste siguranta energetica”, spune Laszlo Varro.

Acesta a aratat ca nu a sesizat niciun semn ca Bulgaria s-ar putea retrage din Nabucco si ca Romania este intr-o pozitie mult mai buna decat Ungaria la flexibilitatea energetica.

Potrivit oficialului Mol, perioada in care va fi amortizata investitia poate fi de 20-25 ani. "Este o investitie pe termen lung”, precizat Laszlo Varro. El a subliniat ca problema reala nu este capitalul, acest lucru putand fi rezolvat. Una dintre problemele importante pentru Nabucco este cat gaz va fi disponibil in zona Marii Caspice, iar capacitatea minima necesara construirii proiectului este de zece miliarde metri cubi de gaze, a spus Varro.

”In cazul Nabucco, care ar lega Romania de Ungaria, in prima faza, ar fi nevoie de o capacitate de zece miliarde metri cubi/an, iar capacitatea finala trebuie sa fie de minim 25 miliarde metri cubi de gaze/an. De fapt, daca vrei sa construiesti un proiect mare de conducta de gaz, trebuie sa iei in considerare aceasta capacitate minima de zece miliarde de metri cubi de gaze/an. Mai exista alternativa de a importa gaz lichefiat pe mare, prin transport maritim si tot asa vorbim de o valoare de zece miliarde metri cubi gaze/an. Luate individual, tarile din Europa Centrala si de sud-est sunt prea mici pentru astfel de proiecte”, a precizat reprezentantul Mol.


"Solutia ar fi pur si simplu integrarea acestor piete, ca sa ajunga la masa critica necesara dezvoltarii unui proiect de infrastructura in domeniul gazelor. si asta inseamna NETS, care ar dezvolta infrastructura la nivel regional si ar aduce mai aproape sistemele de reglementare in sistemul energetic. Asta ar insemna ca incercam sa construim doua autostrazi cu reguli de trafic armonizate”, in opinia oficialului MOL.

De asemenea, proiectul NETS ar putea facilita realizarea conductei de gaz Nabucco.

”In ceea ce priveste dezavantajele Nabucco, pentru un producator este relativ dificil sa vanda cantitati diferite de gaz tuturor tarilor implicate in proiect, sa stabileasca biroul de reprezentare in fiecare tara, sa inteleaga sistemul legislativ in domeniul energetic al fiecarei tari. Pe cand, daca ar opta pentru NETS, ar face aceasta regiune mai atragatoare pentru producatorii de gaz. NETS nu va rezolva toate problemele legate de Nabucco, insa va facilita realizarea conductei”, potrivit lui Varro.

Oficialul MOL mentioneaza ca Romania are productie locala de gaz, insa nu va fi suficienta pentru nevoile curente ale tarii. Dar nicio tara nu ar putea rezolva o astfel de problema. Se importa din Rusia, prin Ucraina, Republica Moldova, Bulgaria si Turcia.

Consortiul este format din companiile OMV (Austria), RWE (Germania), Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria) si Transgaz (Romania). Este estimat ca se va lua o decizie asupra constructiei in primele luni ale anului 2009 si ca lucrarile vor incepe in 2010. Operatorii Nabucco tintesc sa construiasca o conducta de 3,300 km, care sa transporte 31 miliarde metri cubi de gaze naturale. Proiectul necesita doua milioane tone de otel, 200.000 conducte si peste 30 de unitati de compresie.