Ministerul Transporturilor vrea sa finalizeze negocierile cu Bechtel in cateva saptamani

Vineri, 30 Septembrie 2005, ora 07:11
965 citiri

Termenul solicitat de presedintele PD, Emil Boc, 1 octombrie a.c., la care negocierile cu firma Bechtel pentru construirea autostrazii Brasov - Bors trebuiau finalizate, nu poate fi respectat de reprezentantii Ministerului TransporturilorPractic, acestia mai au la dispozitie numai ziua de azi pentru a nu depasi termenul, dar potrivit purtatorului de cuvant al institutiei, Adrian Ionescu, azi nu va avea loc nici o intalnire cu Bechtel. Insa dl. Ionescu ne-a precizat ca semnalele sunt imbucuratoare, existand posibilitatea ca, in cateva saptamani, negocierile sa fie finalizate.

Potrivit directorului de comunicare al firmei Bechtel, Bogdan Sgarcitu, in ultimele doua saptamani au mai avut loc intalniri cu oficialii din cadrul ministerului, dar rezultatul a fost cel de fiecare data, adica nul. Asadar, presedintele PD nu are decat sa ceara ce a declarat. "Daca pana la 1 octombrie nu vor fi finalizate toate negocierile, atunci voi cere, in mod public, sa se asume vinovatii pentru neincheierea contractului sau neincheierea unor acte aditionale, pentru a sti exact cine este de vina: guvernantii, firma Bechtel sau e vorba de alte motive ce tin de ratiuni politice", a afirmat liderul democrat in urma cu doua saptamani. Contactat telefonic, Grigore Pop, presedintele sindicatului Cartel Alfa din Cluj, sindicat la care sunt afiliati circa 600 de salariati ai firmei Bechtel, ne-a declarat ca a primit semnale din partea autoritatilor ca lucrarile la autostrada vor incepe din nou, iar din primavara anului viitor finantarea va fi mai mare decat previziunile unora. "Dl. Boc nu detine toate informatiile necesare pentru a sustine cu adevarat acest proiect, nu stie ce butoane sa actioneze. El merge la Bucuresti, colegii de partid in frunte cu Gheorghe Dobre (n.red. ministrul transporturilor) il amagesc, vine apoi la Cluj, iar ei nu fac nimic", ne-a spus Pop.

Coridorul IV - prioritatea guvernului Tariceanu

Inca de la inceputul anului, reprezentantii guvernului Tariceanu au declarat ca "prioritatea zero" este coridorul IV, astfel, lucrarile la autostrada Bechtel s-au restrans treptat, pana cand firma americana a fost nevoita sa recurga la oprirea lucrarilor, sute de angajati fiind concediati. Potrivit ministrului transporturilor, Gheorghe Dobre, contractul semnat cu Bechtel de fosta guvernare nu este in legalitate, iar fondurile pentru construirea a doua autostrazi concomitent sunt restranse, astfel a inceput renegocierea contractului. Desi negocierile au inceput inca din primavara acestui an, nu au fost inregistrate progrese semnificative pana in prezent, a precizat recent ministrul Dobre. Acesta nu a vrut sa dezvaluie toate solicitarile facute catre firma americana, insa membrii guvernului au precizat in mai multe randuri ca sunt nemultumiti de pretul ridicat al contractului, care se ridica la aproximativ 2,2 miliarde de euro.

Basescu - legat de promisiunile facute in SUA

La vizita avuta de presedintele Traian Basescu in SUA, acesta a tinut sa-i informeze pe reprezentantii companiei Bechtel ca nu va anula contractul, dar nu va fi pe lista de prioritati a Romaniei. El a mai spus ca, in discutia cu presedintele companiei Bechtel, a precizat faptul ca acest contract a fost semnat in conditii ilegale, iar conditiile de semnare nu respecta nici standardele europene, nici legislatia romana.

Sprijin pentru construirea autostrazii Transilvania vine in schimb din partea Ungariei, deoarece strategia privind transportul din aceasta tara prevede conectarea tuturor autostrazilor care se vor construi in Romania cu infrastructura rutiera ungara. Secretarul de stat in Ministerul Economiei si Transporturilor din Ungaria, Gilyan Gyorgy, a declarat, recent, la Cluj-Napoca, ca este in interesul Ungariei ca proiectul autostrazii Transilvania sa isi continue cursul stabilit, pentru ca partea de est a Ungariei si cea de nord-vest a Romaniei vor avea numai de castigat din punct de vedere economic.

Ciprian Mailat

Curentul